1. بررسی مسئله حدوث یا قدم نفس از نگاه ملاصدرا و افلاطون

زهره سادات ناجی؛ رضا اکبریان

دوره 14، 3-4 ، بهار 1392، ، صفحه 147-166

http://dx.doi.org/10.22091/pfk.2013.63

چکیده
  روشن کردن این مطلب که مسئله نفس و حدوث یا قدم آن چگونه ذهن افلاطون و ملاصدرا را به خود مشغول داشته، هدف اصلی این نوشته است. چه دلایلی افلاطون را قائل به قدم نفس کرد؟ چرا فلاسفه اسلامی، خصوصاً ملاصدرا، علی‌رغم نپذیرفتن این دلایل با چنین محذوراتی مواجه نشدند؟ برای دست‌یابی به چنین هدفی، علاوه بر بررسی آثار این دو اندیشمند، موقعیت اجتماعی ...  بیشتر

2. «تجرد نفس»

رضا اکبریان؛ سیما محمدپور دهکردی

دوره 9، شماره 2 ، زمستان 1386، ، صفحه 65-88

http://dx.doi.org/10.22091/pfk.2007.158

چکیده
     با توجه به اهمیت« فلسفه ذهن » در عصر حاضر و تقویت گرایش‌های  مادی گرایانه - که مهمترین دلیل آن  ناکارآمدی براهین و نارسایی مفاهیم در باب رابطه نفس و بدن است-  نویسندگان در این مقاله کوشیده‌اند این مساله را ، با توجه به مبانی حکمت متعالیه  ملاصدرا،  بررسی نمایند و نشان دهند که از نگاه حکیم ملاصدرا ، انسان یک ...  بیشتر

3. تعریف ملاصدرا از مابعدالطبیعه و لوازم معرفت‌شناختی آن

رضا اکبریان

دوره 7، شماره 26 ، زمستان 1384، ، صفحه 47-86

http://dx.doi.org/10.22091/pfk.2005.301

چکیده
  ملاصدرا دربارة تعریف مابعدالطبیعه و چگونگی شناخت موضوع آن سخنی دارد که از ویژگی‌های ممتاز فلسفة اوست. او که در فلسفه‌اش، هم با موجود سر و کار دارد و هم با وجود و گذر از موجود به وجود در خود فلسفه‌اش واقع مى‌شود، به‌هیچ‌وجه شناخت وجود را صرفاً شهود عرفانى آن نمى‌داند. او نظریه و شیوه اى به ما می‌دهد که بینش شهودى واقعیت را با روش ...  بیشتر