1. تبیین نفی خشونت‌‌گرایی در دین از منظر ذات‌شناسی و معرفت‌شناسی انسانی

محمد حسین جمشیدی؛ الناز پروانه زاد؛ احمد سلطانی نژاد

دوره 20، شماره 1 ، بهار 1397، ، صفحه 115-138

http://dx.doi.org/10.22091/pfk.2017.1045.1371

چکیده
  بررسی دین از هرمنظری، بی‌‌‌گمان رابطه‌ای بسیار موسع با «وجود انسان» دارد و از دو منظر ذات‌شناسی نیاز آدمی به حضور و سیطرۀ خداوند و معرفت‌‌‌‌‌‌شناسی آدمی از فهم دین، اهمیت خود را باز می‌‌‌کند، اما از آن‌جا که طرح مقولۀ دین، قطع‌نظر از مؤلفه‌های انسانی تأثیرگذار، امری است که با تکیه بر آن به‌وضوح نمی‌‌‌توان به تبیین ...  بیشتر

2. بررسی و نقد نظریه علم دینی آیت الله جوادی آملی

محمد کرمی؛ حبیب الله دانش شهرکی

دوره 18، شماره 2 ، زمستان 1395، ، صفحه 107-128

http://dx.doi.org/10.22091/pfk.2016.791

چکیده
  دانشمندان اسلامی تقریرهای مختلفی از علم دینی کرده‌اند. یکی از دیدگاه‌های ابتکاری در بحث علم دینی، دیدگاه عبدالله جوادی آملی است. وی که از موافقان علم دینی است، معتقد است علم اگر علم باشد (نه وهم و خیال)، حتماً دینی خواهد بود و اساساً علم، غیردینی نیست و هر علمی دینی است. برای اطلاق علم دینی به همۀ علوم، البته صحیح بودن و روشمندانه ‌‎بودن، ...  بیشتر

3. چیستی فلسفه دین

علی عسگری یزدی

دوره 12، شماره 4 ، تابستان 1390، ، صفحه 135-146

http://dx.doi.org/10.22091/pfk.2011.128

چکیده
  فلسفه دین که امروزه به عنوان یک علم شناخته می‌شود پیشینه چندانی ندارد. در این مقاله می‌کوشیم پس از تبیین ابعاد مختلف فلسفه دین تمایز آن را با کلام قدیم، کلام جدید، و الاهیات نشان دهیم. تعریف فلسفه دین تابعی از تعریف فلسفه و دین است. با توجه به اینکه تعاریف متعددی از فلسفه و دین وجود دارد، طبعاً تعاریف فلسفه دین نیز یکسان نیست. تعریف ...  بیشتر

4. بررسی و نقد نظریه تکثر فهم پیامبران

محمّدحسن موحدی ساوجی

دوره 11، شماره 2 ، زمستان 1388، ، صفحه 203-224

http://dx.doi.org/10.22091/pfk.2009.181

چکیده
   تکثر فهم پیامبران، از جمله دلایلی است که عده‏اى از طرفداران نظریۀ پلورالیسم حقانىِ ادیان براى تقویت دیدگاه خود بیان می‌کنند. آنان فرضیۀ خود را از دو منظر تفسیر کرده‏اند. نخست اینکه پیامبران با قابلیت‏ها و حالات ویژۀ خود، هر یک از نظر‌گاه ویژۀ خود به حقیقت واحد نگریسته و دریافت‏هاى متفاوت خود را به شکل دین به پیروان خود عرضه ...  بیشتر

5. « تجربه دینی از منظر جیمز »

کیوان بلند همتان؛ میرعبدالحسین نقیب‌زاده

دوره 10، شماره 3 ، بهار 1388، ، صفحه 223-249

http://dx.doi.org/10.22091/pfk.2009.217

چکیده
  پراگماتیسم پیش از هر چیز، روش است- روشی جهتِ روی آوردن به تجربه؛ چه به معنای فرایندی آن و چه به معنای فرآورده ای آن. از این منظر، مفهوم تجربه در اندیشه پراگماتیکی جیمز جایگاهی ویژه می یابد. به گونه ای که می توان کل اندیشه او را در هر زمینه به آن برگرداند و بر مبنای آن فهمید. این نکته در مورد نگاه او به "دین" نیز صادق است. جیمز در پی بررسی ...  بیشتر

6. قلمرو دین و ضوابط علوم دینی

سعید ضیائی فر

دوره 10، شماره 1 ، پاییز 1387، ، صفحه 79-94

http://dx.doi.org/10.22091/pfk.2008.239

چکیده
   این نوشتار درباره یکی از زاوایای مسئله قلمرو و دین بحث می‌کند و آن، دین یا غیر دینی بودن ضوابط فهم دین و علوم دین است. اجمالاً دو دیدگاه در این زمینه وجود دارد؛ دیدگاهی که ضوابط فهم دین را هم در قلمرو دین می‌داند و دیدگاهی که ضوابط فهم دین را علی الاصول در قلمرو دین نمی‌داند. در این نوشتار این دو دیدگاه به همراه ادله شان بررسی شده ...  بیشتر

7. بررسی و نقد دیدگاه ابن رشد در چگونگی ضرورت نبوت و شناخت آن

محسن جوادی؛ نادر شکراللهی

دوره 9، شماره 4 ، تابستان 1387، ، صفحه 47-68

http://dx.doi.org/10.22091/pfk.2008.248

چکیده
  از ظاهر برخی عبارت­های ابن رشد چنین استفاده می‌شود که وی حکمت را برای تحصیل سعادت عقلی خواص(فیلسوفان) کافی می‌داند و شریعت  را از این جهت ضروری نمی­داند. هرچند فیلسوفان را از جهات دیگری نیازمند شریعت می‌داند. مثلاً از این جهت که تنها با سعادت عامه مردم است که می‌توان از امکان تحقق سعادت خواص سخن گفت و چون سعادت عوام از طریق شریعت ...  بیشتر

8. دین و استقلال اخلاق در دیدگاه کانت

،محمد محمدرضایی

دوره 4، 14-13 ، تابستان 1381، ، صفحه 69-81

http://dx.doi.org/10.22091/pfk.2002.418

چکیده
  در این نوشتار رابطه دین و اخلاق از دیدگاه کانت، یکی از بزرگ‌ترین متفکران مغرب زمین، بحث و بررسی می‌شود. مکتب اخلاقی کانت که یک مکتب وظیفه‌گرایانه است، بر آن است که عقل عملی با ارائه معیارهایی می‌تواند خوبی و بدی تمامی اعمال را مشخص کند. او اوامر عقل را به دو دسته شرطی و مطلق تقسیم می‌کند و اوامر مطلق که تنها اوامر اخلاقی است، از طریق ...  بیشتر