per
دانشگاه قم
پژوهشهای فلسفی -کلامی
1735-9791
2538-2500
2009-11-22
11
1
5
43
10.22091/pfk.2009.185
185
Research Paper
نظامبخشی به کاربردهای گوناگون عقل در نظر غزالی
Systematization of the Uses of ‘Reason’ in Al-Ghazali’s Works
زهرا پور سینا
zhpoursina@gmail.com
1
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی
یکی از دشواریهایی که در کار پژوهش در آثار غزالی وجود دارد برخی ناسازگاریها است که میان سخنان او به چشم میخورند. بیانات غزالی در باب عقل و چگونگی به کارگیری این مفهوم از سوی او نیز از جملة همین موارد است. نوشتار حاضر با قراردادن کاربردهایی که غزالی برای «عقل» بدانها تصریح کرده، در قالب طرح کلی کاربردهای وجودشناختی، روانشناختی، و معرفتشناختی آن، آنها را چارچوبی منطقی میبخشد. اما فهم مراد اصلی غزالی هنگام استفاده از این مفهوم، با تتبع در آثار وی و یافتن روح کلی حاکم بر آنها میسر میشود. اینجاست که میتوان به کارگیری دو معنای عقل را از سوی غزالی که یکی معنای اخص آن، یعنی عقل استدلالی است و دیگری کل مرتبة انسانی در معرفت، مورد توجه قرار داد.[1] عقل در این معنای دوم ظهورات مختلفی را، از مرتبة استدلالی تا مرتبة نبوی معرفت در بر میگیرد. توجه به این معنا به منزلة یافتن یکی از اصول بنیادین نظام معرفتی غزالی است.
The problem with research on al-Ghazali’s works is that one can observe some inconsistency in his utterances. As an example, al-Ghazali’s remarks on ‘reason’ are among those cases. The present writing is going to give the uses of ‘reason’ a logical framework in terms of ontological, psychological, and epistemological applications. To understand al-Ghazali’s main intention, one should perform a thorough investigation into his works so as to find the general spirit dominating them. Here we can consider two meanings of reason used by al-Ghazali: the particular sense is ‘discursive reason’; another meaning is ‘the whole stage of humanity’ in knowing. Reason in the latter meaning consists of different manifestations including the level of reasoning to the prophetic level of knowledge. Such a point is one of the basic principles in al-Ghazali’s system of thought.
https://pfk.qom.ac.ir/article_185_511b4a817a6a3b1d402ff5a7cb099363.pdf
عقل
کاربرد وجودشناختی
کاربرد روانشناختی
کاربرد معرفتشناختی
عقل استدلالی
مرتبة انسانی معرفت
قلب
Reason
al-Ghazali
discursive reason
Heart
humanity stage of knowledge
per
دانشگاه قم
پژوهشهای فلسفی -کلامی
1735-9791
2538-2500
2009-11-22
11
1
45
72
10.22091/pfk.2009.186
186
Research Paper
تأثیر گناه بر شناخت، با تأکید بر دیدگاه علامه طباطبایی(ره)
The Impact of Sin on Knowledge according to Allamah Tabataba`i
مهدی شکری
1
دانشجوی دکتری کلام اسلامی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
نوشتة پیشروی، برآن است تا تأثیر گناه بر شناخت را، در قلمرو شناخت حضوری و حصولی، باتأکید بر دیدگاه علامه طباطبایی بررسیکند؛ در قلمرو شناخت حضوری، به بررسی تأثیر عامل گناه بر شناخت حضوری از خود و شناخت حضوری از خداوند میپردازد و درشناخت حصولی نیز بحث را در حوزة عقل عملی و نظری، پیش میبرد.
علامة طباطبایی، میزان فهم را در چارچوبِ علمالنفس فلسفی، علم اخلاق تبیین میکنند؛ از اینروی، در کنار عوامل اجتماعی و بیرونی نظیر دوری از مراکز علمی، ملکات واعمال ناپسند را نیز عامل تفاوت در فهم میدانند و بر نقش منفی ملکات رذیله در استعدادهای ذهنی و فراگیری علوم تأکید میکنند.
در واقع، از آنجا که، آیات و روایاتی بر تأثیر تقوا برشناخت و قوة تمییز انسان تصریح دارد، میتوان تأثیر اعمال وملکات را در متون دینی، در چارچوبِ تأثیر تقوا به مثابة خودنگهداری در اعمال و داشتن همةملکات فضیلتمند دانست. لذا، علامة طباطبایی بین رعایت تقوای الهی و توان عقل در ادراک نظری قایل به ملازمهاند؛ این سخن بدین معناست که نه تنها توان عقل در میزان رعایت تقوای الهی مؤثر است، بلکه پایبندی به تقوا در مقام علم نیز تأثیر دارد.
The present paper is going to examine the effect of sin on knowledge, whether direct or indirect knowledge, with an emphasis on Allamah Tabatabai’s viewpoint. In the domain of direct knowledge, the paper discusses such an effect in both the direct knowledge of the self and the direct knowledge of God. In the domain of indirect knowledge, it goes on to discuss it in terms of theoretical and practical reason. In fact, as the Koranic verses and the Islamic traditions have specified, God fearing results in increasing knowledge; moreover, it expresses itself in the form of self-controlling and in the acquisition of moral virtues. So, Allamah Tabataba`i holds that there is a concomitance between God fearing and the power of intellect in discursive discernment. This means that there is a mutual interaction between the power of reason and the observance of divine commands.
https://pfk.qom.ac.ir/article_186_891abf141067b61ab67423955847e776.pdf
شناخت
گناه
تقوا
عدالت اخلاقی
علامه طباطبایی
knowledge
sin
God fearing
moral justice
Allamah Tabataba`i
per
دانشگاه قم
پژوهشهای فلسفی -کلامی
1735-9791
2538-2500
2009-11-22
11
1
73
102
10.22091/pfk.2009.187
187
Research Paper
«عدم تمایز احکام اخلاقی و فقهی اسلام از حیث الزام»
Non-Differentiation of Ethical Judgments
and Juristic Judgments in Regard to ‘obligation’
صدیقه مهدوی کنی
1
استادیار دانشگاه امام صادق(ع)- دکترای علوم قرآن و حدیث
بسیاری از اندیشمندان اسلامی در آثار و نظرات خود، میان احکام اخلاقی و فقهی قرآن تمایز نهاده اند؛ در حالی که با بررسی ساختار، مبانی، قلمرو، هدف و موضوع گزارههای اخلاقی حوزه خانواده و تطبیق آنها با گزارههای فقهی قرآن میتوان به نتایج همسانی بخصوص در مسأله الزام دست یافت. این پژوهش از طریق بررسی منشأ الزام در فقه و اخلاق و نمایاندن همسانی منشأ آنها، عدم تمایز الزام را در برخی گزارههای فقهی و اخلاقی ثابت میکند. الزام در گزارههای اخلاقی قرآن، مبتنی بر فطریاتی است که با کمک عقل کشف و با اراده الهی اعتبار میشوند و از این نظر هیچ تفاوتی با منشأ الزام در گزارههای فقهی قرآن ندارند؛ هر دو از یک سرچشمه سیراب میشوند، هر دو در تنظیم رفتارهای اختیاری انسان، در تکامل روحی و معنوی او، و در نظم، امنیت و سعادت جامعه موضوعیت دارند و هر دو نیز دارای ضمانت اجرا میباشند؛ اما ضمانت اجرای احکام فقهی، به جز عبادات، جنبه جزایی و جریمه دارد و در دادگاههای بشری، قابل بررسی و دادرسی است؛ در حالی که ضمانت اجرای قواعد اخلاقی جنبه معنوی و وجدانی داشته و علاوه بر آثار وضعی دنیایی، عقوبت اخروی دارند، ولی قابل پیگیری در دادگاههای حقوقی نیستند. با اثبات اشتراک منشأ الزام میتوان راه هایی را که فقها برای اجراکردن احکام فقهی پیشنهاد نمودهاند، برای احکام اخلاقی نیز (البته با لحاط تفاوتها) پیشنهاد نمود.
In their works, a great number of Islamic thinkers have differentiated between ethical judgments and juristic judgments, while they agree on the sameness of their origin, especially in regard to the question of ‘obligation’. By inquiring into the origin of ‘obligation’ in Islamic jurisprudence and ethics as well as demonstrating the sameness of its origin, the present essay attempts to show the non-differentiation of obligation in some juristic and ethical propositions. In both ethical and juristic propositions, obligation based on innate things which can be revealed by reason, and which are established by the divine will; both the propositions can regulate the human behaviors; promote the spiritual manners; and ensure the social order and prosperity; and at the same time, both enjoy sanction. However, the sanction norms of the ethical judgments are different from those of juristic judgments. Nevertheless, there can consider the ways suggested by religious jurisprudents to be valid for fulfilling the ethical judgments as well.
https://pfk.qom.ac.ir/article_187_97b2d7a5d897cedb5de9059f359e1993.pdf
الزام
اخلاق
اعتبار
فطرت
عقل
obligation
ethics
conceptual consideration
primordial nature
Reason
per
دانشگاه قم
پژوهشهای فلسفی -کلامی
1735-9791
2538-2500
2009-11-22
11
1
103
128
10.22091/pfk.2009.188
188
Research Paper
مقایسه کانت و هگل درخصوص مقوله
Kant and Hegel’s Views on ‘Category’: a Comparative Investigation
محمد مشکات
1
مهدی دهباشی
mdehbashi2002@yahoo.com
2
. دانشجوی دکترای فلسفه دانشگاه اصفهان
استاد فلسفه دانشگاه اصفهان
در اینجا مقصود آن است که یک بحث تطبیقی بین دو فیلسوف درخصوص ماهیت مقوله ـ صرف نظر از تعداد مقولات و مباحث تفصیلی این دو فیلسوف در مورد تک تک آنها ـ انجام گیرد. لفظ مقوله به جای مقولات در عنوان به منظور تحدید دایره موضوع به ماهیت مقوله انتخاب شده است. به طور مشخص آنچه در اینجا بعد از اشارهای به تفاوت دیدگاه کانت با ارسطو در مورد مقولات مورد نظر است، عبارت است از تأثر هگل از کانت در زمینة مقولات، انتقادهای هگل از کانت درباره مقولات، تفاوتهای کانت و هگل در مورد مقوله و بررسی دلیل اینکه چرا هگل در زمینة مقولات در کانت متوقف نگشت و از وی فراتر رفت. به عبارتی میتوان گفت در اینجا بیشتر اشتراک و افتراق دیدگاه این دو فیلسوف درباره رابطه مقوله با شی فی نفسه، ذهنیت و عینیت مقولات و نگاههای انتقادی هگل به کانت در این مسئله و دلیل فراروی هگل از کانت در این زمینه بررسی میشود.
The present paper is going to comparatively investigate into Kant and Hegel’s views on the essence of ‘category’, giving up the issues such as the number of categories and other detailed discussions. So, to begin with, having mentioned the differences between Kant and Aristotle viewpoints on the categories, the paper inquires into several points such as Kant’s influence on Hegel regarding the categories, Hegel’s criticisms of Kant in this regard, their differences on the category and so on. In other words, the paper inquires into the similarities and contrasts of the two viewpoints on such things as the relationship between the category and noumenon, subjectivity and objectivity of the categories, and critical views on Hegel.
https://pfk.qom.ac.ir/article_188_716c036522f4177fe52366bea6ffa31a.pdf
مقوله
شــی فی نفسه
صورت عقــلی
شناسایی مطلق
تکامل دیالکتیکی
اندیشه و واقعیت
category
noumenon
rational form
absolute cognition
dialectical evolution
idea and reality
per
دانشگاه قم
پژوهشهای فلسفی -کلامی
1735-9791
2538-2500
2009-11-22
11
1
129
148
10.22091/pfk.2009.189
189
Research Paper
روانشناسی اخلاقی غزالی
Al-Ghazali’s Moral Psychology
زهره سادات ناجی
1
محسن جوادی
2
دانشجوی دکتری فلسفه تطبیقی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی
دانشیار گروه فلسفه دانشگاه قم
این مقاله اندیشههای اخلاقی امام محمد غزالی را برای یافتن پاسخ به پرسشهای مربوط به روانشناسی اخلاقی بازخوانی میکند. غزالی در مباحث اخلاقی خود علاوه بر برشمردن فضایل و چگونگی شناخت آنها، به بررسی ریشههای روانشناختی آراستگی آدمی به آنها و نیز عمل به اقتضای آنها میپردازد. وی با تأسی به فیلسوفان یونانی و اسلامی بحث مفصلی در باره نفس و جان آدمی دارد تا از این طریق ربط و نسبت هر فضیلت و رذیلت را به قوه خاصی در نفس انسان معلوم کند. اما از سوی دیگر با تأسی به رویکرد اشاعره در باره حسن و قبح اخلاقی، و به این جهت که اخلاق او بیشتر از شریعت اخذ شده، مبنای حسن و قبح را دینی میداند.همین طور این نوشته ضمن ارایه توضیح درباره نگاه اخلاقی واقع گرا و غیر واقع گرا و با اشاره به آراء غزالی و هیوم روشن خواهد کرد که به چه دلیل با این که عقل از نظر هر دو اندیشمند ادراک گر و فاقد قدرت عمل است، در بحث انگیزش اخلاقی غزالی با اشکالات هیوم درباره این موضوع مواجه نشده است.در بخش پایانی مقاله، به معرفی اموری که در انجام فضیلت و رذیلت مؤثرند پرداخته و تفاوت دیدگاه غزالی را با فیلسوفان یونان درباره نقش توفیق الهی در انجام فضایل وترک رذایل توضیح میدهیم.
This paper is going to re-read Imam Mohammad al-Ghazali’s moral ideas in order to find the responses to the questions of moral psychology. Al-Ghazali, following the Greek and Islamic philosophers, relates each virtue or vice to a particular faculty in man’s soul. Moreover, following the Asharites, he considers the basis of moral good and badness to be religious. Furthermore, having mentioned al-Ghazali and Hume’s opinions as well as their similarities, this writing explains why al-Ghazali’s view on the moral motivation has not encountered Hume’s objections. And finally, it presents the differences between al-Ghazali and the Greek philosophers’ views on virtues and vices as well as evaluates al-Ghazali’s psychological opinions in ethics.
https://pfk.qom.ac.ir/article_189_6c4b16c6a7e0d150772aa4cb562c8050.pdf
اخلاق فضیلت
غزالی
روان شناسی اخلاق
انگیزش اخلاقی
ethics of virtue
al-Ghazali
moral psychology
moral motivation
moral good and badness
per
دانشگاه قم
پژوهشهای فلسفی -کلامی
1735-9791
2538-2500
2009-11-22
11
1
167
194
10.22091/pfk.2009.190
190
Research Paper
عقل در کوی عشق (دیدگاه شیخ نجمالدین رازی درباره عقل و عشق)
Reason in the Realm of Love: Najm-od-din Razi’s Viewpoint
محمّد رضا موحّدی
1
استادیار دانشگاه قم
شیخ نجمالدین رازی (573 – 654 هـ) در کنار آثار عدیدهای که درباره مسائل عرفانی دارد، رسالهای نیز به نام «عشق و عقل» یا «معیار الصدق فی مصداق العشق» دارد که در آن به پرسشهای یکی از دوستانش پاسخ داده است. این پرسشهای سهگانه عبارتند از:
1 - آیا عشق و عقل آنگاه که به کمالِ خود میرسند، تضادی با هم دارند یا نه؟
2 - چرا آنجا که عقل بیشتر و شریفتر است، عشق نیز ثابتتر و ظریفتر است (با عنایت به وجودِ سید کائنات)؟
3 – آیا میتوان گفت که عقل نه یک قسم، که شامل همه موجودات و محیط بر همه اقسامِ وجود است؟
مؤلّف پس از تحریر محلّ نزاع و توجّه دادن به معانی مشترک «عقل»، محدوده فعالیتهای آن را مشخص میسازد و ساحت عشق را بسی فراتر از تنگنای عقل، معرفی میکند. آنگاه نسبت میان عقل بیشتر و عشق ظریفتر را با چشمداشتی به پیامبر اکرم (ص) برمیرسد و سپس به مخالفت عقلانی با نظریه وحدت عقل و عاقل و معقول میپردازد. وی در این رساله بر آن بوده تا در مقام بحث عقلانی (در باره موضوع مورد پرسش) به شیوة متکلّمان و فلاسفه بحث کند و در مقام درک شهودی و بیان مکاشفات نیز همچون عارفی فلسفه ستیز و طبعاً با بهره گیری از واژگانی سرشار از استعاره و کنایه و تمثیل، جانب عشق را پاس داشته باشد. در این مقاله، ضمن وارسی کامل این رساله، دیدگاه نجم رازی با نظرداشت به دیگر آثارش، مورد نقد و بررسی قرار میگیرد.
Sheikh Najm-od-din Razi (573/1177-654/1256) has written on mystical questions several works, among which is Me’yar as-Sedq fi Mesdaq al–`Eshq (“The Criterion of Veracity Concerning the Touchstone of Love”). This treatise, in fact, deals with some questions of Razi’s friend. Having explained the point of contention, Razi specifies the meanings of reason and remarks on the scope of its function. Next, based on the Prophet’s utterances, he draws the relationship between more reason and more elegant love. And then, he opposes reasonably the theory of ‘union of the intellect, intelligent and intelligible’. In this treatise, when discussing reasonably, he argues in an elaborate way similar to theologians and philosophers; and when expressing mystical intuition, he espouses love to the extent of an anti-philosophical mystic, using metaphor, allusion, and allegory. The present article, while enquiring into the treatise and his other works in this regard, is going to analyze critically Razi’s views.
https://pfk.qom.ac.ir/article_190_8a6e0e7decbb8f437fd9f2f8f113561b.pdf
نجمالدین رازی
عشق
عقل
عرفان
فلسفهستیزی
رساله عشق و عقل
Najm-od-din Razi
love
Reason
anti-philosophical position
Me’yar as-Sedq fi Mesdaq al–`Eshq
per
دانشگاه قم
پژوهشهای فلسفی -کلامی
1735-9791
2538-2500
2009-11-22
11
1
195
216
10.22091/pfk.2009.191
191
Research Paper
ارزش ذاتی و ارزش ابزاری در فلسفه محیط زیست (از رویکردهای فلسفی تا راهبردهای حقوقی)
Intrinsic and instrumental value in environmental
philosophy (from philosophical approaches
to legal strategies)
عزیزالله فهیمی
1
علی مشهدی
mashhadiali@yahoo.com
2
استاد یار دانشگاه قم
دانشجوی دکتری حقوق عمومی دانشگاه شهید بهشتی
این مقاله ضمن تحلیل و بسط دو مفهوم ارزش ذاتی و ارزش ابزاری در حوزه طبیعت و محیط زیست و تطبیق آن با رویکردها و نحله های غالب فلسفه و اخلاق محیط زیست به مطالعه این بحث در حوزه حقوقی، بویژه حوزه مربوط به خسارات زیست محیطی و ارزیابی آنها پرداخته است. فرض اساسی این نوشتار براین امر استوار است که هنوز قوانین و رویکردهای حوزه محیط زیست رنگ و بویی مبتنی بر انسان محوری دارند و از رویکردهای طبیعت محوری که انسان نیز جزئی از آن بشمار آمده، غفلت گردیده است. در نهایت برآیند این مقاله تأکید بر رویکرد انسان «طبیعت محور» (آنترو بیوسنتریک) با الهام از آموزه های اسلام در عرصه فلسفه و حقوق محیط زیست است.
Having Analyzing the concepts of ‘intrinsic value’ and ‘instrumental value’ in the domain of natural environment, the present essay deals with the major approaches in the philosophy of environment and ethics of environment as well as discusses the approaches in the domain of law, especially in relation to the environmental damages. The basic assumption of this writing is that the orientation of the laws and approaches is still anthropocentric, neglecting the biocentric approaches which include man as one element. In the end, while inspired by the Islamic doctrines in the philosophy of environment and the law of environment, the essay emphasizes on the anthrobiocentric approach.
https://pfk.qom.ac.ir/article_191_a390369e65657c040e5c129d6110067e.pdf
ارزش ذاتی
ارزش ابزاری
رویکرد انسان محور
رویکرد طبیعت محور
حقوق محیط زیست
فلسفه محیط زیست
intrinsic value
instrumental value
anthropocentric approach
biocentric approach
anthrobiocentric approach
per
دانشگاه قم
پژوهشهای فلسفی -کلامی
1735-9791
2538-2500
2009-11-22
11
1
219
233
10.22091/pfk.2009.192
192
Research Paper
ولایت تجلی توحید ربوبی
Authority of the Infallible, the Manifestation of Divine Unity
عبدالله حاجی صادقی
1
استادیار مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی
توحید به عنوان محور دین و سنگ بنای همه معارف دینی علاوه بر بُعد اعتقادی و نظری ابعاد کاربردی و عملی دارد که یکی از مهمترین آنها انحصار حاکمیت و ولایت به خدای واحد میباشد لکن این حاکمیت انحصاری خدا برای اینکه اجرایی شده و در بین مردم و جامعه دینی اعمال شود در لباس امامت و ولایت معصومین علیهمالسلام تجلی و ظهور پیدا میکند و در حقیقت ولایت زمینی کننده و اجرایی کننده ولایت خدا است و این مقاله به دنبال آن است که زیربنا بودن توحید برای ولایت را اثبات و نیز حقیقت ولایت را تبیین کند.
Monotheism, as the pivot of religion and the cornerstone of all religious doctrines, possesses theoretical as well as practical dimensions; one important dimension is the inclusive sovereignty of unitary God. However, such a sovereignty is fulfilled in a religious society through Imamate and authority of the infallible; indeed, such an authority is the only means of realization of divine sovereignty. This article is going to demonstrate that monotheism is the underlying foundation in connection with the infallible’s authority as well as to explicate the reality of such authority.
https://pfk.qom.ac.ir/article_192_acf817d9ec26c4d7a496d47929b5d2ee.pdf
توحید
ولایت تشریعی
امامت
پیامبر اکرم
نبوت
حاکمیت انحصاری
monotheism
religious-legal authority
infallible’s authority
Prophet Muhammad
inclusive sovereignty
per
دانشگاه قم
پژوهشهای فلسفی -کلامی
1735-9791
2538-2500
2009-11-22
11
1
235
260
10.22091/pfk.2009.193
193
Research Paper
درآمدی به فلسفه اخلاق در سازمان (مطالعه موردی: منشورهای اخلاقی)
Code of Ethics and Loyalty to the Professional Ethics
حسین خنیفر
1
محمد مقیمی
2
دانشیار دانشگاه تهران
دانشیار دانشگاه تهران
مبحث معیارهای اخلاقی و قاعده تدوین منشور اخلاقی در طول حیات انسان مقولهای دیرین و دارای ابعاد و مولفههای مختلفی است، منظرگاههای علمی و تئوریکی و راهکارهای عملی فراوانی برای این موضوع طرح شده و از دیرباز محل مناقشه ارباب نظر در حوزههای دین، فلسفه، اخلاق، روانشناسی و مدیریت بوده است. در این مقاله ضمن بررسی فعل اخلاقی، خاستگاههای روانشناختی و ارتباطی آن مورد بررسی قرار میگیرد و سپس نظریات متعدد مرتبط با معیارسنجی فعل اخلاقی از جمله نظریة دگردوستی، حسن و قبح ذاتی افعال، الهام وجدان و امثال آن بازنگری و به عوامل موثر بر رفتار اخلاقی و غیر اخلاقی پرداخته میشود. سپس اصول چهارگانه علم اخلاق ارزشی یعنی تعهد، نظارت، حسابگری و سرزنش نیز با استناد به روایات مورد بررسی و مطالعات روانشناسان نیز مورد تأکید قرار میگیرد در نهایت زمینههای جهانی تدوین منشور اخلاقی سازمانها و معیارهای آن مانند اصل امانت، مالکیت، اعتماد، شفافیت و منزلت، انصاف، شهروندی و حساسیت متقابل تحلیل میگردند و مصادیق منشور یاد شده در ابعاد مورد مطالعه نیز ارائه میگردد.
During human life, ethical criteria and the formulation of ethical code have been a concern existed a long time, having various dimensions and components. So, for such a subject matter, there have been suggested a great number of theoretical views and practical procedures, which for a long time have been disputed by the experts in the fields of religion, philosophy, ethics, psychology and management. The present essay initially considers ethical action and its psychological roots. Next, it focuses on different theories concerning criteria for the evaluation of ethical action such as altruism, essential good and badness, and inspiration of consciousness as well as on the factors affecting ethical and non-ethical behaviors. Then, based on Islamic traditions, it points out the four principles of the normative ethics, i.e., commitment, monitoring, evaluation, and reprimand. And, finally, it analyzes the global backgrounds of formulating ethical code for organizations and its criteria including the principle of moral honesty, of ownership, of trust, of equity, and of citizenship, presenting the extensions of the studied dimensions.
https://pfk.qom.ac.ir/article_193_4af53ec6f9beabec8f8b53a600f2fa5c.pdf
معیار اخلاقی
سازمان اخلاقی
منشور اخلاقی
فعل اخلاقی
معیارهای جهانی
ethical criterion
ethical organization
code of ethics
ethical action
world-wide criteria
per
دانشگاه قم
پژوهشهای فلسفی -کلامی
1735-9791
2538-2500
2009-11-22
11
1
261
286
10.22091/pfk.2009.194
194
Research Paper
دکارت و نردبان معکوس همسخنیهای فلسفه دکارت و اومانیسم رنسانس
Descartes and the Inverted Ladder: Dialogues between Descartes’ Philosophy and the Renaissance Humanism
حسینعلی رحمتی
1
پژوهشگر دانشگاه مفید
بیتردید رنه دکارت، فیلسوف فرانسوی، یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین چهرهها نه تنها در فرایند سیر تاریخی فلسفه غرب، که بر تمدن دوران جدید آن دیار است. از این رو، فهم فلسفه و تمدن نوین غرب بدون شناخت اندیشمندی چون او کامل نخواهد بود. از طرف دیگر، رنسانس نیز دوره نضج گرفتن مدرنیته غربی است و گوهر آن نیز انسانگرایی یا اومانیسم است. در این دوره، نردبانی که در سدههای میانه، رو به «آسمان» بود معکوس شد و بر «زمین» گذاشته شد. بررسی اندیشه دکارت و اومانیسم دوره رنسانس نشان دهنده وجود همخوانیها و هم سخنیهایی بین این دو است. انگاره نوشتار حاضر آن است که گرچه دکارت خود را یک اومانیست نمیدانست ولی در فلسفه او جنبههای اومانیستیای هست که ریشه در اومانیسم رنسانس دارد و در اموری چون سوبجکتیویسم دکارتی، تردید در حجیت قدما، اصالت عقل، توجه به تفسیر ریاضی و مکانیکی جهان خود را نشان میدهد. در نوشتار حاضر برای تبیین هر چه بهتر بحث، پس از اشاره به مفهوم، اهمیت و شاخصههای رنسانس و اومانیسم آن، این همسخنیها بررسی خواهد شد.
Without doubt, Rene Descartes, French philosopher and mathematician, is one of the main characters influencing not only on the process of the Western philosophy development but also on the modern civilization in the west. As a result, to attain a worthwhile understanding of the western philosophy and civilization, one should gain a proper knowledge of such a prominent thinker. In the Renaissance, whose essence is humanism, the ladder which previously in the Middle Ages had been put towards the heaven, inverted towards the earth. The assumption of this writing is that although Descartes didn’t consider himself as a humanist but there are in his philosophy certain humanistic aspects which are rooted in the Renaissance humanism. Among these aspects are such opinions as Cartesian subjectivity, his doubt in authority of the ancients, rationalism, and mathematical, mechanical interpretation of the world. The present article first refers to the concept and significance of the Renaissance and humanism; then, it enumerates the indicators of the Renaissance; finally, it investigates into the harmonies and dialogues between Descartes’ viewpoints and the Renaissance humanism.
https://pfk.qom.ac.ir/article_194_b6029b11309e9f35e3908847ef38baf4.pdf
فلسفه غرب
رنسانس
اومانیسم
اومانیسم رنسانس
دکارت
Western philosophy
Renaissance
humanism
Descartes
Cartesian subjectivity
rationalism
per
دانشگاه قم
پژوهشهای فلسفی -کلامی
1735-9791
2538-2500
2009-11-22
11
1
287
314
10.22091/pfk.2009.195
195
Research Paper
تحلیل استنادی مقالات 30 شماره از فصلنامه " پژوهشهای فلسفی کلامی " منتشره بین سالهای 1368 تا 1387
Citation Analysis of the Essays in Thirty Issues of
Philosophical-Theological Research Quarterly
امیر متقی دادگر
motaghy55@gmail.com
1
رضا کریمی
2
جعفر عباداله عموقین
ebadollah2005@gmail.com
3
کارشناس کتابداری دانشگاه قم و دانشجوی کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه تربیت مدرس تهران.
عضو هیات علمی دانشگاه قم، گروه کتابداری و اطلاع رسانی
عضو هیات علمی دانشگاه قم، گروه کتابداری و اطلاع رسانی
هدف از این تحقیق بررسی وضعیت مقالههای فصلنامه " پژوهشهای فلسفی کلامی " و تبیین الگوی رفتاری محققان این حوزه میباشد. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش تحلیل استنادی است جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار آماری SPSS استفاده شد. یافتهها نشان داد که در 30 شماره این مجله، 180 مقاله تالیفی و ترجمهای به چاپ رسیده که میانگین 6 مقاله برای هر شماره به دست میآید. از 164 نفر نویسنده مقالات تالیفی، 154 نفر نویسنده مرد و 10 نفر نویسنده زن بودند. فقط 7 عنوان مقاله حاصل کار گروهی بوده و ما بقی دارای نویسندهای واحد بودند. یافتهها نشان داد اکثر نویسندگان مقالات این فصلنامه عضو هیات علمی بوده و فقط 27 نفر غیرعضو هیات علمی بودند. یافتهها نشان داد که در بین کتابها، به ترتیب قرآن، اشارات و تنبیهات، المیزان، اسفار اربعه، بحار الانوار، نهج البلاغه و در بین نویسندگان ملا صدرا، ابن سینا، محمد حسین طباطبائی، امام خمینی (ره) و علامه مجلسی بیشترین استناد را به خود اختصاص داده اند. طبق یافتههای پژوهش، در بین محملهای اطلاعاتی، کتابها بیشتر از سایر منابع اطلاعاتی مورد استناد قرارگرفته است. همچنین یافتهها نشان داد علاوه بر موضوع فلسفه بیشترین موضوعات مورد استناد، حدیث، تفسیر و فقه بوده است منابع زبان عربی با 1359 استناد، بالاتر از زبان فارسی و انگلیسی قرار گرفت.
The present article which is an investigation into the essays of 30 issues of Philosophical-Theological Researches quarterly seeks to explicate the behavioral pattern of the researchers in this field. The method used in this survey is citation analysis; and the data have been analyzed by means of statistical package for social science (SPSS). The research findings suggest the following points: in 30 issues published from 1989 to 1999, there are 180 compiled and translated papers whose average is 6 essays in each issue. Among 164 authors of the complied papers, there are 154 male writers and 10 female writers; only 7 essays is multi-compiler and only 27 authors are not faculty members. Among the information media, books have been relied on more than other sources and among the books, Qur`an, al-Mizan, Behar 'l-Anwar as well as the writings of Mulla Sadra and Ibn Sina, more than others. Also, the references in Arabic are much more relied on than the Persian and English sources.
Keywords: behavioral pattern, citation analysis, information media,
philosophical-theological researches, research datum, SPSS.
https://pfk.qom.ac.ir/article_195_0e7da94396c0e1619ad1d4bbe4e6e949.pdf
تحلیل استنادی
پژوهشهای فلسفی کلامی
دانشگاه قم
استناد