per
دانشگاه قم
پژوهشهای فلسفی -کلامی
1735-9791
2538-2500
2010-02-20
11
2
5
34
10.22091/pfk.2009.169
169
Research Paper
نفوس فلکی در جهانشناخت سینایی و همانندی آنها با نفوس بشری
Celestial Souls in Ibn-Sina's Cosmology and Their Similarity with Human Souls
انشالله رحمتی
1
دانشیار دانشگاه آزاد اسلامیتهران مرکزی
نفوس فلکی، به منزلة موجودات مجرّدی که (برخلاف عقول) در فعل و تأثیرشان نیاز به جسم دارند، در فلسفه ابنسینا مورد بحث قرار گرفته اند؛ اهمیت بحث دربارة این وجودها، فقط به دلیل جایگاهشان در فلکیات قدیم نیست. میتوان گفت قبول این نفوس از سوی ابنسینا و انکارشان از سوی ابنرشد، تأثیر اساسی در سیر و سرنوشت فلسفه در جهان اسلام و در جهان غرب داشته است. در این نوشتار ضمنِ نشان دادن جایگاه این نفوس در جهانشناخت ابنسینا، برهانِ ابنسینا بر اثبات آنها، مورد بحث قرار گرفته است. سپس نشان داده ایم که چگونه در اثر اعتقاد ابنسینا به نفوس فلکی، راه او از راه فیلسوفان مشائی جدا میشود و او گام در مسیر حکمت مشرقی مینهد. در حقیقت نظریه ابنسینا درباره نفوس فلکی یکی از خاستگاه های حکمت مشرقی اوست. و در نهایت همانندی میان نفوس فلکی و نفوس بشری مورد بحث قرار گرفته است. در اینجا نوعی "دور هرمنوتیکی" برقرار میگردد، به این معنا که راه شناخت نفوس فلکی برای ما انسانها، "خودشناسی" یا تأمل در نفس بشری خویش است، و در عین حال با شناخت نفوس فلکی، خودشناسی ما نیز متحول میشود.
As opposed to intelligences, Celestial souls are abstract entities who need body for their act and effect; they are discussed in Ibn-Sina's philosophy. The significance of analyzing these entities is not just because of their position in ancient astronomy. It can be stated that, accepting these souls by Ibn-Sina and repudiating them by Ibn-Roshd has had an essential influence on the destiny of philosophy in Islamic and western world.
In this article we are going to show the position of these souls in Ibn-Sina's cosmology; meanwhile we analyze his argument in favour of them; then, we show the way Ibn-Sina’s belief in celestial souls makes his philosophy different from peripatetic philosophy and takes him up to oriental philosophy. In fact, Ibn-Sina's theory of celestial souls has one of its origins in oriental philosophy. Finally, the similarity of celestial souls and human souls will be discussed. Here we have a hermeneutic circle; in other words, we can know celestial souls by self-knowledge or deliberation on our human souls; meanwhile, by knowing the celestial souls, our self-knowledge can be transformed too.
https://pfk.qom.ac.ir/article_169_653eaeac60e17e82d56978209e452e96.pdf
عقل
نفس فلکی
جسم فلک
حکمت مشرقی
نفوس بشری
دور هرمنوتیکی
Reason
celestial souls
celestial body
oriental philosophy
human souls
Hermeneutic circle
per
دانشگاه قم
پژوهشهای فلسفی -کلامی
1735-9791
2538-2500
2010-02-20
11
2
35
55
10.22091/pfk.2009.170
170
Research Paper
ساحت دینی در اندیشه مارتین هایدگر
Religious Sphere in Martin Heidegger's Thought
قربان علمی
1
دانشیار دانشگاه تهران
پرسش از "ساحت دینی" در اندیشه هایدگر از ماندگارترین پرسشهایی است که به رابطه میان دین، الاهیات و فلسفه در زندگی و اندیشه وی میپردازد. بحث های هایدگر راجع به ایدهها و شخصیتهای دینی و همچنین اشارات خود او راجع به اهمیت این ایدهها و شخصیتها در شکلگیری پروژه فلسفی وی، بیانگر نقش دین به طور کلی، و الاهیات مسیحی، به نحو خاص، در اندیشه و زندگی اوست. هرچند تفکر هایدگر سرچشمههای متعددی دارد، اما الاهیات مسیحی و عرفان تأثیری پایدار بر آن داشته است. مبنای هایدگر در تحلیل وجود، با مبنای متفکران مسیحی مانند آوگوستین، اکهارت، لوتر، و کیرکگور مشترک است. هایدگر با استفاده از روش پدیدارشناسی به بررسی زندگی اصیل پرداخته و معتقد است این زندگی در یک روش دینی قابل تجربه است و چنین تجربهای را میتوان در مسیحیت اولیه یافت. اگرچه تجربه دینی تنها تجربه مورد علاقه او نیست؛ با این حال، او دین را یک امکانِ اساسیِ زندگی انسانی و کاملاً متفاوت با فلسفه میداند.
هر چند هایدگر از اظهارنظر صریح در باره حقیقت خداوند سکوت کرده و هستی را با تلقی دینی و مابعدالطبیعی ازخدا یکی نمیشمارد، اما اوصافی از هستی ارائه میدهد که معمولاً برای خدا به کار رفته است. بسیاری از سخنانی که هایدگر درباره هستی میگوید یادآور الاهیات سلبی است. دیدگاه او را میتوان کوششی برای پروردن ایمان در دنیای معاصر، خارج از اشکال سنتی اعتقاد، به شمار آورد.
The religious sphere in Heidegger's thought is one of the persistent questions that consider the relation of religion, theology, philosophy in his life and his idea. His argument about ideas, religious characters and also his own points about the significance of the ideas and characters in the formation of his philosophic project, illuminates the role of religion in general and Christian theology in particular in his life and his thoughts. Although his thoughts have several sources, but Christian theology and Gnosticism have had a permanent influence on them.
Heidegger's bases in existence analysis have common aspects with Augustine, Eckhart, Luther, and Kierkegaard. Heidegger has used phenomenology to analyze original life and believes that this life can be touched in a religious approach and such an experience can be found in primary Christianity. Although religious experience is not his only favorite subject he considers religion as a possible form of life, completely different from philosophy. Although Heidegger does not comment on the existence of God and does not take the same religious and metaphysical attitude about God, he gives some attributes about existence that is usually used for God. Lots of statements Heidegger has uttered about existence remind one of negative theology. His viewpoint can be considered as an attempt for forming a faith in contemporary world beyond its traditional forms.
https://pfk.qom.ac.ir/article_170_f8b3297bdcccbe32fba0bf85a21a3625.pdf
ساحت دینی
الاهیات
اندیشه
فلسفه
هستی
Religious sphere
theology
thinking
Philosophy
existence
per
دانشگاه قم
پژوهشهای فلسفی -کلامی
1735-9791
2538-2500
2010-02-20
11
2
56
77
10.22091/pfk.2009.171
171
Research Paper
نسبیتگرایی اخلاقی: نماها و مبناها
Moral Relativism: Aspects and Principles
محمد علی شمالی
1
دانشیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
بحث پیرامون نسبیّتگرایی و مطلقگرایی اخلاقی یکی از مهمترین و دیرپاترین عناوین تأمّلات فلسفی در اخلاق بوده است. البته نتایج این بحث به اخلاق منحصر نمیشود. موضعی که هر شخص درمورد نسبیّت یا عدم نسبیّت ارزشها و معیارهای عمده اخلاقی اتّخاذ میکند، بر دیدگاهها، مواضع و موقعیت قانونی و اجتماعی وی تأثیر میگذارد. در این مقاله، پس از ایضاح مفاهیم مرتبط، به بازشناسی هر یک از انواع نسبیتگرایی اخلاقی میپردازیم، و در انتها، دلایل عمده ارائه شده برای هر یک را مطرح ساخته و مورد ارزیابی قرار میدهیم.
Debate about moral relativism and moral absolutism is one of the most important and old subjects of philosophic deliberations in ethics; but the result of this discussion is not limited to ethics. The position a person takes on relativism or non-relativism of main values and criteria, affects his viewpoint, stance, social and legal position. In this article after articulating the related concepts, we revise each kind of moral relativism; and finally, we come up with the main reasons given for each one and evaluate them.
https://pfk.qom.ac.ir/article_171_7eed41349b405eaa2e7c6886e23ecb0f.pdf
نسبییتگرایی اخلاقی
نسبییتگرایی توصیفی
نسبییتگرایی فرااخلاقی
نسبییتگرایی هنجاری
مطلقگرایی اخلاقی
اصول اخلاقی
Moral relativism
moral absolutism
moral principles
descriptive relativism
metaethical relativism
normative relativism
per
دانشگاه قم
پژوهشهای فلسفی -کلامی
1735-9791
2538-2500
2010-02-20
11
2
78
102
10.22091/pfk.2009.172
172
Research Paper
نقـد عقل عربی ـ اسلامی در دیدگاه جابری و ارکون
Criticizing Islamic-Arabic Reason from Jaberi's and Arkoun's Viewpoints
جهانگیر مسعودی
ja_masoodi@yahoo.com
1
هوشنگ استادی
2
عضو هیئت علمیدانشگاه فردوسی مشهد
. مدیر گروه مطالعات و پژوهشهای ادبی و هنری
نوع برخورد و عکسالعمل اندیشمندان عرب در برابر روشنگری و مدرنیته، تعیینکننده دستگاه نواندیشی آنان است. رویکرد اقبالی برخی از این اندیشمندان به اندیشه روشنگری و روشنفکری غربی، با گرایش به ارزشهای مدنی و ویژگیهای فکری و فلسفی تمدن اروپایی آغاز شد. سپس این رویکرد با گرایش به مطالعات جدید علوم انسانی مانند ساختارگرایی، زبانشناسی، هرمنوتیک، معناشناسی و انسانشناسی، توسط گروهی از روشنفکران برجسته و معاصر عرب همچون محمد عابد الجابری و محمد ارکون به گستره نقد عقل عربی- اسلامی، یا همان نقد اندیشههای سنتی اسلامیگام نهاد. نوشتار حاضر بر آن است تا با توضیح مقدمات فکری این دو اندیشمند، هم به مقوله بنیادین نقد عقل عربی- اسلامیدر اندیشه متفکران یادشده بپردازد و هم دستگاه نواندیشی آن دو را بازگو و مقایسه کند.
The way in which the Arab thinkers encountered and reflected enlightenment and modernism determines their Arabic enlightenment. Some of these thinker's welcoming of enlightenment and western intellectuals, started with tendency to social values and philosophical and mental features of European civilization; thus, this approach with tendency to new researches in humanities, like structuralism, linguistics, hermeneutics, semantics and anthropology by a group of brilliant and contemporary Arab intellectuals like Mohammad-al-Jaberi and Mohammad Arkoun entered the area of criticizing Arabic-Islamic reason or traditional Islamic thoughts. In this essay we try to discuss the basic criticism of Arabic–Islamic reason in their ideas and retell and compare their Arabic enlightenment, by explaining the intellectual premises of these two thinkers.
https://pfk.qom.ac.ir/article_172_25f96e725cc5fc50f9e82d5799040944.pdf
روشنگری
نواندیشی
رویکردهای معاصر
نقد عقل عربی- اسلامی
Enlightenment
Arabic enlightenment
contemporary approaches
criticism of Arabic-Islamic reason
per
دانشگاه قم
پژوهشهای فلسفی -کلامی
1735-9791
2538-2500
2010-02-20
11
2
103
120
10.22091/pfk.2009.173
173
Research Paper
کارکرد گرایی و ارسطو
Functionalism and Aristotle
سید ابراهیم موسوی
1
استادیار فلسفه، عضو هیئت علمی دانشگاه مفید
مقاله پیشرو، بررسی نظریه کارکردگرایی در فلسفه ذهن معاصر و مقایسه آن با دیدگاه کارکردگرایانه ارسطوست. از آنجایی که واژه کارکرد ((ergon در فلسفه ارسطو از اهمیت ویژهای برخوردار است، گاهی او را پیشگام این نظریه معرفی میکنند. از این رو، میزان ارتباط این دو نظریه و تشابه آنها جای تأمل و دقت فراوان دارد. در این نوشتار مشخص خواهد شد که تقریرهای مختلف از نظریه کارکردگرایی جدید ظاهراً با رأی ارسطو منطبق نیست. اما میتوان نظر او را یکی از نگرشها در کارکردگرایی دانست. گرچه نظریه ماده و صورت ارسطو و تأکید وی بر ذات در مقایسه با دیدگاههای جدید چندان مقبول نیست، اما نگرش کارکردگرایانه وی در خصوص نسبت نفس و بدن اهمیت زیادی دارد.
This article discusses the theory of functionalism in the contemporary philosophy of Mind and compares it with Aristotle's functionalism. As the word "ergon" is of a high significance in Aristotle's philosophy, sometimes he is regarded as the pioneer of this theory. Therefore the relation between these two theories and their similarity may be worth considering.
What follows will reveal that different versions of the theory of new functionalism are not matched with Aristotle's idea seemingly but his viewpoint can be considered as one of the attitudes in functionalism. Although Aristotle's theory of mater and form, together with his emphasis on essence, is not valid in the light of new findings, his functionalistic approach to the relation between body and soul is of a high significance.
https://pfk.qom.ac.ir/article_173_bf4717667c339bce956ba5ce0380a41c.pdf
کارکردگرایی
فلسفه ذهن
کمال
نفس
ماشین
Functionalism
philosophy of mind
perfection
soul
machines
per
دانشگاه قم
پژوهشهای فلسفی -کلامی
1735-9791
2538-2500
2010-02-20
11
2
121
155
10.22091/pfk.2009.174
174
Research Paper
نظریه ختم ولایت از منظر سید جلالالدین آشتیانی
Theory of Ending of Guardianship according to the Works of Seyed Jalal-al-Din Ashtiani
اسحاق آسوده
ea7049@gmail.com
1
دانشجوی دکترای فلسفه دین و مسائل کلامیجدید دانشگاه آزاد اسلامیواحد علوم و تحقیقات اصفهان.
ولایت حقیقتی کلی و صفتی الهی است که در تمامیمراتب عالم سریان دارد و به اعتبارات مختلف تقسیم میشود و بر مبنای همین اعتبارات متعدد دارای ختم و خاتم میشود، که غفلت از آن اعتبارات باعث بروز ابهامها و تشویشهای فراوانی در فهم و تفسیر کلام ابنعربی و پیروان او میشود.
سید جمالالدین آشتیانی در ساماندهی و تنقیح نظریه ختم ولایت، ایضاح کلام ابنعربی و گرهگشایی از آن نقشی ارزنده دارد. وی با تسلط در مبانی حکمت و عرفان اسلامی، ضمن حفظ روحیه ولایتمداری و حریت علمیخود، کوشید چالشیترین مبحث مکتب ابنعربی را به گونهای تقریر و تبیین کند که تعارض آن با مبانی تشیع به حداقل ممکن برسد. وی ضمن نقد صریح آراء ابنعربی، برآن است تا متشابهات کلام محییالدین را به محکماتش ارجاع دهد و اثبات نماید که ختم ولایت پس از نبی مکرم اسلام (ص) در مشکات فروزان حضرت امیرالمؤمنین (ع) رتبتاً و در وجود حضرت مهدی (عج) زماناً متجلی است.
در این مقاله میکوشیم پس از تعریف و تقسیمبندی مفهوم ولایت بر مبنای آثار آشتیانی، مصادیق ختم ولایت را بررسی کرده و نگرش وی در خصوص ولایت علوی، مهدوی و عیسوی را تبیین کنیم وتأثیر لحاظ نمودن اعتبارات در رفع تشویش از کلام ابنعربی را، در حد امکان نشان دهیم.
Guardianship is a general fact and divine feature that flows through all levels of the
universe and is distributed into different ranks and based on such ranks needs ending. Neglecting these ranks causes lots of agitation and obscurity in comprehending and interpreting Ibn-Arabi and his followers' words. Seyed Jalal-al-Din Ashtiani has a significant role in compiling the theory of ending of guardianship in Ibn-Arabi's words and resolving its difficulty. Considering his mind as a guardianship follower and his scientific liberty, he tried to interpret and explain the most challengeable arguments in Ibn-Arabi's school, with proficiency and mastery in Islamic Philosophy and Gnosticism, in a way that he could minimize its contradictions with Shia's bases.
He criticizes Ibn-Arabi's thought explicitly and does not give up his principles; meanwhile, he refers Mohyi-al-Din misgivings to his conformations to prove that ending of guardianship after Respectful prophet of Islam, comes true with Imam Ali by level of ranking and with Hazrat Mahdi by time.
In this article after defining and categorizing the concept of guardianship according to the works of Ashtiani, we investigate the extentions of ending of guardianship and explain his attitude towards Alavi, Mahdavi and Christian guardianship and show the effects of considering ranks in order to remove agitation from Ibn-Arabi's Words insofar as it is possible.
https://pfk.qom.ac.ir/article_174_74639f0159bc9566216ea874663ab6e7.pdf
ولایت
ختم ولایت
خاتم الاولیاء
آشتیانی
ابنعربی
guardianship
ending of guardianship
Khatam-al-Olya'
Ashtiani
Ibn-Arabi
per
دانشگاه قم
پژوهشهای فلسفی -کلامی
1735-9791
2538-2500
2010-02-20
11
2
156
178
10.22091/pfk.2009.175
175
Research Paper
بررسی و نقد دیدگاه جودیث جارویس تامسون در دفاع از سقط جنین
A Defense of Abortion from Judith Jarvis Thomson Viewpoint and Its Criticisms
مجید ملا یوسفی
1
استادیار گروه فلسفه و حکمت اسلامیدانشگاه بین المللی امام خمینی
امروزه در مباحث اخلاقی راجع به سقط جنین سه دیدگاه کلی وجود دارد: مخالفت با سقط جنین جز در شرایط اضطراری؛ موافقت مطلق، و سوم، دیدگاه میانه یا موافقت مشروط. یکی از رهیافتهای مهم در میان مدافعان مطلق یا مشروط سقط جنین، رهیافت مبتنی بر حق زن بر بدن خود است. در این رهیافت مهمترین و تأثیرگذارترین استدلال از آن جودیث تامسون، در مقاله معروف "دفاع از سقط جنین" است. تامسون در اثبات مدعای خویش مبنی بر اینکه دست کم در برخی موارد، مثل تجاوز به عنف، سقط جنین از حیث اخلاقی جایز است به ارائه استدلال مستقلی نمیپردازد، بلکه با استفاده از حق مادر بر تن خود، به تضعیف استدلال طرفداران مخالفت مطلق با سقط جنین میپردازد. یکی از مهمترین نقدهای صورت گرفته بر استدلال تامسون از آن فرانسیس بکویث است. اشکالات مطرح شده از سوی بکویث ذیل سه عنوان کلی حقوقی، ایدئولوژیکی، و فلسفی آمده است. موضوع مقاله پیش رو، بررسی و نقد استدلال تامسون و نقدهای وارد شده بر آن خصوصاً نقدهای فلسفی مطرحشده از سوی بکویث است.
Nowadays, there are three main viewpoints on abortion in ethical controversies: opposition to abortion except for emergency situations, absolute agreement, and moderate viewpoint or conditional agreement. One of the important approaches among absolute or conditional defenders of abortion is the one which is based on the right of the woman to his body; in this approach the most important and influential reasoning is of Judith Thomson in his famous article "Defending Abortion".
Thomson does not use a separate reasoning to prove his claim, saying at least in some cases like rape, abortion is morally permissible, but uses the right of the mother to his body to weaken the absolute opponents' reasoning about abortion. One of the most important criticisms of abortion is of Francis Beckwith. Problems which are presented by Beckwith are categorized under three main titles; "legal", "ideological", "philosophic". The subject of this article is the analysis of Thomson's reasoning and the criticisms of it, especially philosophic criticisms presented by Beckwith.
https://pfk.qom.ac.ir/article_175_96f276e5ca955643c7c14183c2f998e9.pdf
جودیث جارویس تامسون
سقط جنین
فرانسیس
بکویث
مدافعان حیات
مدافعان انتخاب
Judith Thomson
abortion
Francis Beckwith
defenders of life
defenders of choice
per
دانشگاه قم
پژوهشهای فلسفی -کلامی
1735-9791
2538-2500
2010-02-20
11
2
179
202
10.22091/pfk.2009.180
180
Research Paper
عقل و محدویت قلمرو آن در آثار ملاصدرا
Intellect and Its Limits as Viewed by Mulla Sadra
شهابالدین وحیدی مهرجردی
1
عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب
یکی از مباحث مهم در تاریخ کلام و فلسفه در فرهنگ اسلامیو غرب این بوده که آیا عقل قادر به پاسخگویی به تمام مسائل و معارف بشری است یا نه؟
ملاصدرا میراثدار حکمت مشاء و اشراق، و عرفان اسلامی، و بنیانگذار حکمت متعالیه عقل را سلاح قدرتمندی برای باز کردن گرههای بسیاری از مجهولات معرفت بشری و الهی میداند. اما از محددیت آن نیز غافل نبوده است. هر چند بیشتر محققان بر این باورند که ملاصدرا عقل و ایمان را مکمل یکدیگر میداند، ولی نگارنده با توجه به آثار وی همچون اسفار، مفاتیح الغیب، شرح اصول کافی، شواهد الربوبیه، رسالۀ سه اصل و... معتقد است ملاصدرا در مسائل مختلف از جمله نفس، اسماء و صفات خدا، اسرار و رموز جهان هستی، حقایق عالم هستی، معاد جسمانی و... قائل به محدودیت عقل است. در این جستار میکوشیم به این موارد بپردازیم.
One of the important discussions in the history of theology in Islamic and western culture has been whether intellect can solve all of the problems of human beings or not? Mulla Sadra, the inheritor of peripatetic and oriental philosophy and Islamic Gnosticism and the establisher of transcendent philosophy, regards intellect as a
powerful instrument for resolving difficulties of many humanistic and divine problems; but he didn’t neglect its limits.
According to his works such as Asfar, Mafatih-al-Ghueib, Illumination of Kafi's Principles, Shavahed-al-Robubiah, Three Principles' Treatise, and etc., the writer thinks that Mulla Sadra believes in limits of intellect in different cases like, soul, names and attributes of God, mysteries and secrets of existence world, the facts of existence world, the corporal Return; also most of the scholars believe that he regarded intellect and faith complimentary. In this essay we try to study these issues.
https://pfk.qom.ac.ir/article_180_7c9d3e483bc1e73927bb7c2b68b4a0d0.pdf
ملاصدرا
عقل
عقل عملی
عقل نظری
محدودیت قلمرو عقل
Mulla Sadra
intellect
practical intellect
theoretical intellect
limits of intellect
per
دانشگاه قم
پژوهشهای فلسفی -کلامی
1735-9791
2538-2500
2010-02-20
11
2
203
224
10.22091/pfk.2009.181
181
Research Paper
بررسی و نقد نظریه تکثر فهم پیامبران
An Inquiry into the Theory of Prophet's Plurality of Understanding
محمّدحسن موحدی ساوجی
1
عضو هیات علمیپژوهشی دانشگاه مفید
تکثر فهم پیامبران، از جمله دلایلی است که عدهاى از طرفداران نظریۀ پلورالیسم حقانىِ ادیان براى تقویت دیدگاه خود بیان میکنند. آنان فرضیۀ خود را از دو منظر تفسیر کردهاند. نخست اینکه پیامبران با قابلیتها و حالات ویژۀ خود، هر یک از نظرگاه ویژۀ خود به حقیقت واحد نگریسته و دریافتهاى متفاوت خود را به شکل دین به پیروان خود عرضه کردهاند؛ و دوم اینکه تجلیات و ظهورات خداوند بر پیامبران گوناگون بوده و علتی براى پیدایش ادیان مختلف شده است. این عده در بیان فرضیۀ خود، به آیاتى از قرآن کریم نیز استناد کردهاند.
نوشتار حاضر بر آن است تا نظریۀ فوق را، از هر دو منظر، عمدتاً با نگاهى دروندینى و با تکیه بر آیات قرآن، بررسى کند.
Prophet's plurality of understanding is one of the reasons that some of the defenders of pluralism of the truthfulness of religions use to improve their viewpoints.
They have interpreted their hypothesis from two viewpoints; first, prophets with their own skills and special states have looked at the unique truth from their own viewpoint and have offered their different perceptions to their followers as religion; and the second, illuminations and manifestations of God have been different for different prophets and each religion has a different reason for its appearance. They rely on some verses of Quran to state their hypothesis. In this essay we try to analyze this hypothesis from both viewpoints, mostly religious and based on the verses of Quran.
https://pfk.qom.ac.ir/article_181_7234b4d1eb12e770e2c31fe104e5650f.pdf
وحى
پیامبر
دین
قرآن
پلورالیسم حقانی
revelation
prophet
Religion
Quran
pluralism of truthfulness
per
دانشگاه قم
پژوهشهای فلسفی -کلامی
1735-9791
2538-2500
2010-02-20
11
2
225
240
10.22091/pfk.2009.182
182
Research Paper
جایگاه هایدگر در اندیشة نئوپراگماتیستی ریچارد رورتی
The Position of Heidegger in Richard Rorty's Neo-pragmatic Thought
محمد اصغری
asghari2007@gmail.com
1
عضو هیأت علمیگروه فلسفه دانشگاه تبریز
این مقاله، پژوهشی تحلیلی دربارة جایگاه هایدگر و اندیشة اگزیستانسیالیستی او در فلسفة ریچارد رورتی است و هدف این مقاله نشان دادن تأثیر مستقیم و غیرمستقیم تفکر هایدگر بر شکلگیری اندیشه نئوپراگماتیستی رورتی خواهد بود. رورتی در عین حال که برخی آراء هایدگر، به ویژه هایدگر متقدم را نقد میکند و او را همچنان اسیر و گرفتار در سنت متافیزیکی غرب میداند، کتمان نمیکند که از او تأثیرپذیرفته است. در این مقاله میکوشیم برخی از این تأثیرپذیریها را در کنار انتقادات رورتی بر هایدگر مطرح کنیم.
This article is an analytical research on Heidegger's position and his existential thought in Richard Rorty's philosophy and its purpose is to show the direct and indirect influence of Heidegger's idea on the formation of Rorty's neo-pragmatic thought. Although Rorty criticizes some of Heidegger's opinions, specially the prior Heidegger and regards him as confined and captive to western metaphysical tradition, he does not deny his influence on himself. In this essay we try to present some of these influences along with Rorty's criticisms on Heidegger.
https://pfk.qom.ac.ir/article_182_ea3de83b59fc8f47a961ed3f79166eb4.pdf
سنت متافیزیکی غرب
پراگماتیسم
افلاطونگرایی و هایدگر
Western metaphysical tradition
Pragmatism
Platonism
Heidegger
per
دانشگاه قم
پژوهشهای فلسفی -کلامی
1735-9791
2538-2500
2010-02-20
11
2
241
256
10.22091/pfk.2009.183
183
Research Paper
بررسى و تطبیق بحث زمان درفلسفه سنت آوگوستین و صدرالمتألهین
A Comparative Study of Time in the Philosophy of Saint Augustine and Sadr-al-Moteallehin
احمد عابدی
karimiir.iran@yah00.com
1
مهدی منفرد
m.monfared@email.com
2
عضو هیأت علمى دانشگاه قم
دانشجوى دوره دکترى فلسفه از دانشگاه آزاد اسلامى واحد علوم و تحقیقات تهران
این مقاله به بحث تطبیقى زمان از دیدگاه سنت آوگوستین و صدرالمتألهین پرداخته است. آوگوستین زمان را یک واقعیت خارجى و عینى لحاظ نکرده، بلکه آن را یک امر ذهنى میداند که البته بیارتباط با امور عینى نیست و در ارتباط با تغییر و حرکت، و حوادثى که در گذشته و آینده رخ میدهد، تفسیر میشود. صدرالمتألهین بر اساس مبانى حکمت متعالیه و خصوصاً دیدگاه خاص خود در حرکت جوهرى و اصالت وجود و تقدّم وجود بر ماهیت، زمان را بُعد چهارم ماده دانسته، و آن را علامت و نحوه وجود سیّال و نوشونده تلقى کرده است. به عبارت دیگر، وى زمان را عَرَض تحلیلى لحاظ کرده که عقل میتواند آن را از نحوه وجود اجسام و موجودات مادّى انتزاع کند.
In this article we consider the subject of time from Saint Augustine and Sadr-al-Moteallehin’s viewpoints and compare them. Augustine does not consider the time as an external and objective fact, but regards it as a mental entity; however it is not separated from objective entities and is interpreted in terms of change and movement and the events which occur in the past and future.
Based on the principles of transcendent philosophy particularly his special viewpoint on substantial motion and existentiality, priority of existence to essence, Sadr-al-Motealelhin regards time as the fourth dimension of matter and considers it
as the sign and the way of fluid's existence. In other words, he considers the time as the analytical accident that intellect can drive it from the way of the existence of material bodies and entities.
https://pfk.qom.ac.ir/article_183_b4b25e326582c4e3f4cd1ae4bb2974cb.pdf
صدرالمتألهین
آوگوستین
زمان
حرکت
تغییر
عَرَض تحلیلى
حرکت جوهرى
امتداد
ذهن
خاطره
انتظار
Sadr-al-Motealehin
Augustine
Time
Movement
change
analytical accident
substantial motion
extension
mind
memory
expectation
per
دانشگاه قم
پژوهشهای فلسفی -کلامی
1735-9791
2538-2500
2010-02-20
11
2
257
273
10.22091/pfk.2009.184
184
Research Paper
کارکردهای عقل نظری و عملی از نگاه ابنسینا
The Functions of Practical and Theoretical Intellect in Ibn-Sina's View
محمد شیبانی
1
عضو هیأت علمیدانشگاه تربیت معلم سبزوار
انسان به عنوان اشرف مخلوقات دارای نفس ناطقه است و نفس ناطقه انسان دارای دو قوّه عالمه و عامله است. قوّه عالمه عقل نظری نامیده میشود که ناظر به رابطه نفس و عقل فعّال است و قوّه عامله عقل عملی نامیده میشود که ناظر به رابطه نفس و بدن است. اما در بین فیلسوفان اسلامیتعبیر و تفسیر واحدی راجع به عقل نظری و عملی وجود ندارد. در این نوشتار ابتدا میکوشیم که واژه عقل را از منظر معناشناسی بررسی کنیم و با اشاره به دیدگاههای مختلف فلسفی راجع به این دو قوّه، نگرش ابنسینا در خصوص مراتب عقل نظری و عملی و کارکردهای هر یک بررسی کنیم.
Man as the noblest of all creatures, contains rational soul and the soul contains two faculties of theoretical and practical. Rational faculties is called theoretical intellect viewing the relation of soul and active intellect and practical faculty is called practical intellect viewing the relation of soul and body. But among Islamic philosophers there is not a unique interpretation and commentary on practical and theoretical intellect. In this article, we first try to consider the word "intellect" semantically, and then study Ibn-Sina's view on the ranks of practical intellect and theoretical intellect and their functions and the different philosophic viewpoints on these two faculties.
https://pfk.qom.ac.ir/article_184_465215b0ae250753f2abcc14365bb19e.pdf
عقل
عقل نظری
عقل عملی
نفس ناطقه
ابنسینا
intellect
theoretical intellect
practical intellect
rational soul
Ibn-Sina