%0 Journal Article %T هستی لنفسه در فلسفه سارتر و نقد آن %J پژوهش‌های فلسفی -کلامی %I دانشگاه قم %Z 1735-9791 %A امیری, رضا %D 2007 %\ 05/22/2007 %V 8 %N 3-4 %P 293-319 %! هستی لنفسه در فلسفه سارتر و نقد آن %K هستی لنفسه %K آگاهی %K آزادی %K مسؤلیت %K خود فریبی %R 10.22091/pfk.2007.327 %X  به نظر سارتر هستی دارای سه ساحت است: هستی فی‌نفسه، که از هیچ آگاهی برخوردار نیست و به تمامی، داده شده و بالفعل است. هستی لنفسه، که آگاهی می‌باشد و امکان پویایی دارد, و هستی لغیره. اصلی که سارتر، تفکر خود را با آن آغاز می‌کند، تقدم وجود بر ماهیت است که آزادی، انتخاب، مسئولیت و شکل گیری هویت انسان در را آینده ممکن می‌سازد. لنفسه همان انسان است، اما نه از حیث بدن و جسم؛ بلکه از جهت آگاهی، آزادی، عمل و قدرت بر نفی. آگاهی هیچ محتوایی ندارد، و تنها در ارتباط با متعلقات خود معنا پیدا می‌کند. انسان همواره امکان نفی یا طرح اموری را دارد، از این رو آزادی نیز همواره همراه اوست.آزادی هر چند مطلق است، با موقعیت و وضعیت‌های بشری محدود می‌شود. آزادی مطلق و مسئولیت کلی و هراسِ حاصل از آن، انسان را به سوء نیت و خود فریبی سوق می‌دهد. آزادی و آگاهی در عمل چهره می‌گشایند، و انسان عبارت است از مجموع اعمال خود.   %U https://pfk.qom.ac.ir/article_327_4ae4d1509c2e7d11fd1451c398df8c44.pdf