%0 Journal Article %T بررسی علم غیب ائمه(ع) در مکتب کلامی علامه طباطبایی و شاگردان وی %J پژوهش‌های فلسفی -کلامی %I دانشگاه قم %Z 1735-9791 %A نیری, عصمت %A قاسمی, حسین %A دیاری بیدگلی, محمد تقی %D 2016 %\ 08/22/2016 %V 17 %N 4 %P 129-146 %! بررسی علم غیب ائمه(ع) در مکتب کلامی علامه طباطبایی و شاگردان وی %K ائمه(ع) %K " علم غیب %K " غلو %K " متکلمان اسلامی %K "وهابیت %K " قرآن کریم %K " روایات %K " %R 10.22091/pfk.2016.637 %X یکی از مباحث مهم درباره علم غیب این است که: علم ائمه (ع) به جهان غیب مطلق و نامحدود است یا محدود؟ نکته مهم این است که در آیات و روایات، تعبیرات به ظاهر متفاوتی دیده می‌شود. در این بحث، علم غیب را طبق دلالت آیات و روایات و از منظر کلامی طباطبایی و شاگردان وی بیان می‌کنیم. غیب دارای مراتب و مراحلی است؛ مثل غیب از حواس مانند گذشته و آینده، علم کتاب، علم لدنی، علم به لوح محو و اثبات، لوح محفوظ، علوم خاص به خدا مثل زمان قیامت، و علم ذات به ذات. ادله علم غیب نیز بر دو قسم است: ادله عقلی و فلسفی که مبتنی بر قدرت و کمال نفس در اتصال به مبدأ عالی است؛ ادله نقلی که برخی علم به غیب را به طور کلی از غیرخدا نفی کرده‌اند و برخی علم را با شرایطی برای انبیا و اولیا ثابت می‌کنند. در جمع بین این دو دسته راهکارهایی عرضه شده است، از جمله: تقسیم علم به استقلالی و تبعی، لوح محفوظ و محو و اثبات، تفکیک بین معانی غیب و مانند آن. %U https://pfk.qom.ac.ir/article_637_2c47bc3b2fb5f3d6ce89e0a04968cfdb.pdf