TY - JOUR ID - 1146 TI - بررسی اخلاقی آموزشِ نوشتن بدافزارها و مهارتِ هک و نفوذ به سیستم‌ها JO - پژوهش‌های فلسفی -کلامی JA - JPTR LA - fa SN - 1735-9791 AU - آل بویه, زینب AU - آل بویه, علی رضا AD - کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر (نرم‌افزار)، پژوهشگر جامعه الزهرا AD - استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 20 IS - 2 SP - 71 EP - 94 KW - آموزش هک KW - اخلاق حرفه‌ای KW - اخلاق فناوری اطلاعات KW - بدافزار KW - هکر KW - تست نفوذ DO - 10.22091/pfk.2017.1803.1575 N2 - امروزه برگزاری دوره‌های آموزشیِ مهارتِ هک کردن رو به افزایش بوده و با استقبال زیادی مواجه شده است. در برخی کشورها آموزش هک و نوشتن بدافزارها جزء واحدهای درسی دانشجویان رشته‌های کامپیوتر و فناوری اطلاعات در نظر گرفته شده است. به اعتقاد برخی، از آنجا که آموزشِ مهارت هک و بدافزارنویسی ممکن است افراد را به سمت‌ فعالیت‌های مجرمانه سوق دهد و افراد از این مهارت سوء‌استفاده کنند، به ضرر جامعه است و بر همین اساس، غیراخلاقی است، اما برخی دیگر با این آموزش‌ها موافق‌اند و بر این باور‌اند که برای این‌که بتوانیم با مجرمان سایبری مقابله کنیم، باید بتوانیم مانند آن‌ها فکر کنیم. به اعتقاد این افراد، کارشناسان امنیتی برای فهم بهترِ نقاط ضعف امنیتی سیستم‌ها و مقابله با بدافزارها نیازمند یادگیری مهارت هک کردن و نوشتن بدافزارها هستند و از همین رو، آن را اخلاقی می‌دانند. بنابراین، با توجه به افزایش برگزاری دوره‌های آموزشی بدافزارنویسی و مهارت هک کردن و همچنین اهمیت امنیت رایانه‌ها، در این مقاله به تبیین، تحلیل و نقد و بررسی استدلال‌های موافق و مخالف اخلاقی بودن آموزش نوشتن بدافزارها و مهارت هک کردن پرداخته می‌شود و راه‌کارهایی برای استفاده اخلاقی از آموزش این مهارت‌ها ارائه می‌شود. UR - https://pfk.qom.ac.ir/article_1146.html L1 - https://pfk.qom.ac.ir/article_1146_87f7be7383c87b2882b77967e77c6da0.pdf ER -