TY - JOUR ID - 198 TI - فرآیند تجلی روح و خودآگاهی دینی از دیدگاه هگل JO - پژوهش‌های فلسفی -کلامی JA - JPTR LA - fa SN - 1735-9791 AU - فلاح رفیع, علی AD - دکتری فلسفه- واحد علوم و تحقیقات- تهران Y1 - 2009 PY - 2009 VL - 10 IS - 4 SP - 53 EP - 81 KW - پدیدار شناسی روح KW - هگل KW - خودآگاهی KW - خودآگاهی محروم KW - دینداری KW - مشیت الهی DO - 10.22091/pfk.2009.198 N2 - پدیدارشناسی روح از جمله چهار کتابی بود که هگل در زمان حیات خود به چاپ رساند.وی در این کتاب که پیش‌درآمدی بر کل دستگاه فلسفی اوبود، از یک سو روح را تنها حقیقت حاکم بر جهان دانست که فراگردهای شناخت جهان در آن تجلی پیدا می‌کند و از سوی دیگر فهم آدمی را از حوزه تجربه روزانه فراتر برد و در سطح و لایه‌های عمیق‌تر دانش فلسفی تفسیر کرد.بر این اساس حتی می‌توان گفت حاکمیت روح بر جهان نیز به نوعی به دانش فلسفی و فراگرد شناختِ مبتنی بر تجربه درونی آدمی تکیه کرده است.لذا هگل کار خود را از تجربه شناخت معمولی یعنی یقین حسی و قابل درک برای همه آدمیان آغاز کرد و سیر تکاملی روح را اندک اندک به عمیق‌ترین لایه‌های شناخت یعنی ادراک، فاهمه، خودآگاهی و عقل پیش ‌برد. هگل در پدیدارشناسی خود سودای آن داشت تا پس از طی مسیرهای طولانی و پرپیچ و خم به شناخت راستین دست ‌یابد و از این رهگذر ادعای بزرگ فلسفی خود یعنی تفسیر حقیقت به واقعیت و واقعیت به حقیقت را اثبات ‌کند.     UR - https://pfk.qom.ac.ir/article_198.html L1 - https://pfk.qom.ac.ir/article_198_2666ff2d62cb1b51956ea6db429db56f.pdf ER -