دانشگاه قمپژوهشهای فلسفی -کلامی1735-979139-1020011122Mulla Sadra initiatives and some late philosophers in solving the riddle of recognitionابتکارات صدرالمتألهین و برخی فیلسوفان متأخر در حل معمای شناخت41837310.22091/pfk.2001.373FAمرتضیحاج حسینیعضو هیات علمی دانشگاه اصفهانJournal Article20150829<span class="hps">It</span> <span class="hps">has been one of</span> <span class="hps">the most important</span> <span class="hps">philosophical questions</span> <span class="hps">about</span> <span class="hps">knowledge of</span> <span class="hps">how knowledge is possible</span><span>, which</span> <span class="hps">has long been</span> <span class="hps">noted</span> <span class="hps">and</span> <span class="hps">philosophers</span> <span class="hps">have proposed</span> <span class="hps">different solutions</span><span>.</span> <span class="hps">There</span> <span class="hps">is also</span> <span class="hps">talk</span> <span class="hps">of Muslim philosophers</span> <span class="hps">have tried</span> <span class="hps">to define the</span> <span class="hps">mental</span> <span class="hps">representation</span> <span class="hps">of</span> <span class="hps">the</span> <span class="hps">true</span> <span class="hps">nature of the</span> <span class="hps">object</span> <span class="hps">or</span> <span class="hps">the</span> <span class="hps">object</span> <span class="hps">in</span> <span class="hps">the</span> <span class="hps">document</span><span>,</span> <span class="hps">how to</span> <span class="hps">match</span> <span class="hps">perception</span> <span class="hps">with</span> <span class="hps">the object</span> <span class="hps">perceived</span><span>,</span> <span class="hps">explain<span class="hps">Finally, in</span> <span class="hps">these efforts</span> <span class="hps">with</span> <span class="hps">regard to the</span> <span class="hps">acquisition</span> <span class="hps">of</span> <span class="hps">Sadra</span> <span class="hps">object in</span> <span class="hps">mind</span><span>,</span> <span class="hps">not</span> <span class="hps">the essence of</span> <span class="hps">truth</span> <span class="hps">and</span> <span class="hps">apply</span> <span class="hps">it</span><span>, not</span> <span class="hps">the person</span> <span class="hps">carrying</span> <span class="hps">it</span> <span class="hps">and</span> <span class="hps">a separation</span> <span class="hps">between</span> <span class="hps">the first</span> <span class="hps">and</span> <span class="hps">common</span> <span class="hps">carriers</span><span>,</span> <span class="hps">to</span> <span class="hps">solve the riddle</span> <span class="hps">and</span> <span class="hps">respond to</span> <span class="hps">relevant</span> <span class="hps">deals</span><span>.</span> <span class="hps">In addition</span><span>,</span> <span class="hps">other</span> <span class="hps">efforts</span> <span class="hps">by</span> <span class="hps">some</span> <span class="hps">contemporary</span> <span class="hps">philosophers</span> <span class="hps">on the basis of</span> <span class="hps">abstract</span> <span class="hps">philosophical concepts</span> <span class="hps">of</span> <span class="hps">personal</span> <span class="hps">reflection<span class="hps">Natural</span> <span class="hps">events</span> <span class="hps">and</span> <span class="hps">the formation of</span> <span class="hps">the first</span> <span class="hps">cases</span> <span class="hps">of</span> <span class="hps">the concepts</span><span>,</span> <span class="hps">such</span> <span class="hps">as</span> <span class="hps">has been</span> <span class="hps">done and</span> <span class="hps">that</span> <span class="hps">the truth of the</span> <span class="hps">case</span> <span class="hps">is certain</span> <span class="hps">and</span> <span class="hps">what</span> <span class="hps">is achieved</span> <span class="hps">with the</span> <span class="hps">principles</span> <span class="hps">and</span> <span class="hps">criteria</span> <span class="hps">of</span> <span class="hps">the</span> <span class="hps">value of the</span> <span class="hps">logical</span> <span class="hps">and therefore</span><span>,</span> <span class="hps">the truth of</span> <span class="hps">the</span> <span class="hps">firm</span></span></span>مسئله چگونگی امکانپذیر بودن معرفت همواره از مهمترین مسائل فلسفی درباره معرفت بوده است که از دیرباز فیلسوفان بدان توجه کرده و راهحلهای متفاوتی برای آن ارائه دادهاند. فیلسوفان مسلمان نیز در بحث وجود ذهنی تلاش کردهاند تا ضمن تعریف علم به تمثل حقیقت شیء یا حضور ماهیت شیء در نزد مدرک، چگونگی مطابقت ادراک را با شیء ادراک شده، تبیین کنند.سرانجام در این تلاشها ملاصدرا با عنایت به حصول مفهوم شیء در ذهن، نه ذات و حقیقت آن و نه فرد و مصداق آن و تفکیک بین حمل اولی و حمل شایع، به حل معما و پاسخگویی به شبهات مربوط پرداخته است. علاوه بر این، تلاش دیگری نیز از طرف برخی فیلسوفان متأخر بر پایه انتزاع مفاهیم فلسفی از تأمل حضوری در رویدادهای نفسانی و شکلگیری قضایای اولی از آن مفاهیم، صورت گرفته و چنین قلمداد شده که صدق این قضایا قطعی است و آنچه با رعایت اصول و ضوابط منطقی از آنها به دست آید تابع ارزش آنها بوده و بنابراین، صدق آن قطعی خواهد بود. در این مقاله برآنیم تا ضمن بررسی و تحلیل نظر ملاصدرا در بحث وجود ذهنی، بر اساس برداشتهای مختلفی که از آن شده است، و نیز نظر برخی فیلسوفان متأخر در حوزه مفاهیم فلسفی، میزان توفیق آنها را در مسئله چگونگی امکانپذیر بودن معرفت و دسترسی به واقع تعیین کنیم.<br /> https://pfk.qom.ac.ir/article_373_cf113e9810b39a51f4c6f34b561ae210.pdfدانشگاه قمپژوهشهای فلسفی -کلامی1735-979139-1020011122This is one of the rising manاین همانی در سیر صعودی انسان194437410.22091/pfk.2001.374FAجعفرشانظریعضو هیات علمی گروه فلسفه دانشگاه قمhttps://orcid.org/01Journal Article20150829<span class="hps">Hope for the future</span> <span class="hps">and</span> <span class="hps">the immortality of</span> <span class="hps">man</span><span>,</span> <span class="hps">the principles of</span> <span class="hps">all</span> <span class="hps">religions</span><span>,</span> <span class="hps">the turning point</span> <span class="hps">of human thoughts</span> <span class="hps">and</span> <span class="hps">meaning</span> <span class="hps">of human</span> <span class="hps">life</span> <span class="hps">is</span> <span class="hps">painful<span class="hps">The amount</span> <span class="hps">and intensity of</span> <span class="hps">belief in</span> <span class="hps">eternity</span> <span class="hps">and</span> <span class="hps">Javydbvdn</span><span>,</span> <span class="hps">the fate</span> <span class="hps">of people in</span> <span class="hps">sensitive</span> <span class="hps">and</span> <span class="hps">important</span> <span class="hps">decisions</span> <span class="hps">in</span> <span class="hps">life</span><span>,</span> <span class="hps">from</span> <span class="hps">the beginning to the</span> <span class="hps">end of</span> <span class="hps">his</span> <span class="hps">figure<span class="hps">On the other hand</span><span>, however</span> <span class="hps">compelling</span> <span class="hps">vision</span> <span class="hps">of</span> <span class="hps">how</span> <span class="hps">eternal life</span> <span class="hps atn">(</span><span>living</span> <span class="hps">again</span><span>)</span> <span class="hps">us,</span> <span class="hps">we will</span> <span class="hps">of course</span> <span class="hps">make</span> <span class="hps">more</span> <span class="hps">heart</span><span>.</span> <span class="hps">Abraham</span> <span class="hps">(PBUH<span class="hps">His</span> <span class="hps">thirst</span> <span class="hps">to</span> <span class="hps">learn</span> <span class="hps">how</span> <span class="hps">human</span> <span class="hps">judgment</span><span>,</span> <span class="hps">watered</span> <span class="hps">by experience</span><span>, because the</span> <span class="hps">thought</span> <span class="hps">and</span> <span class="hps">image</span><span>,</span> <span class="hps">means of thought</span> <span class="hps">and</span> <span class="hps">worldview</span> <span class="hps">that underlies</span> <span class="hps">human</span><span>.</span> <span class="hps">This</span> <span class="hps">article attempts<span class="hps">Hypotheses and theories</span> <span class="hps">in explaining</span> <span class="hps">and</span> <span class="hps">achieving</span> <span class="hps">better and</span> <span class="hps">better</span> <span class="hps">the</span> <span class="hps">lives of</span> <span class="hps">the world</span><span>'s last</span> <span class="hps">upward</span> <span class="hps">of men</span> <span class="hps">and</span> <span class="hps">women</span><span>.</span> <span class="hps">After</span> <span class="hps">possible</span> <span class="hps">hypotheses</span> <span class="hps">and</span> <span class="hps">theories</span> <span class="hps">offered in</span> <span class="hps">the immortality of</span> <span class="hps">man is at last</span> <span class="hps">drawing</span> <span class="hps">views</span> <span class="hps">theologian</span> <span class="hps">Hakim</span> <span class="hps">Mulla Sadra</span> <span class="hps">as</span> <span class="hps">top</span> <span class="hps">theory</span> <span class="hps">is</span> <span class="hps">mentioned</span></span></span></span></span>امید به آینده و جاودانگی انسان، از اصول تمام ادیان الهی، نقطه عطف افکار فلسفه بشر و معنابخش زندگی دردآلود آدمی است. میزان و شدت اعتقاد به سرمدیت و جاویدبودن، سرنوشت انسان را در تصمیمگیریهای حساس و خطیر در مسیر زندگی، از آغاز تا پایان عمر رقم میزند. از سوی دیگر، هراندازه تصور قانعکنندهتری از چگونگی زندگانی جاوید (زنده شدن مجدد) خود داشته باشیم، طبعا اطمینان قلبی بیشتری پیدا خواهیم کرد. حضرت ابراهیم خلیل علیهالسلام عطش خویش را در کسب اطلاع از چگونگی رستاخیز آدمیان، با تجربه عینی سیراب کرد، چرا که تصور و تصویر، ابزار تفکر، اندیشه و زمینهساز جهانبینی آدمی است.این مقاله کوششی است در تبیین و دستیابی به فرضیهها و نظریه برتر و بهتر در سیر صعودی آدمیان و زندگانی جهان واپسین آنان. پس از بررسی فرضیههای احتمالی و نظریههای ارائه شده در ترسیم جاودانگی انسان سرانجام دیدگاه حکیم متأله صدرالمتألهین به عنوان نظریه برتر مورد اشاره قرار است.
https://pfk.qom.ac.ir/article_374_9e4cce190ed4299e03bf402d33c575c8.pdfدانشگاه قمپژوهشهای فلسفی -کلامی1735-979139-1020011122Anthropology Mulla Sadraانسان شناسی صدرالمتألهین456537510.22091/pfk.2001.375FAعلیاله بداشتیعضو هیات علمی دانشگاه قم0000000269186646Journal Article20150829<span id="result_box" lang="en"><span class="hps">Given the importance of</span> <span class="hps">anthropology</span> <span class="hps">in transcendental philosophy</span> <span class="hps">Mulla Sadra</span><span>,</span> <span class="hps">the author</span> <span class="hps">has tried</span> <span class="hps">according</span> <span class="hps">to the principles of</span> <span class="hps">his philosophical</span> <span class="hps">ontology</span> <span class="hps">and</span> <span class="hps">epistemology,</span> <span class="hps">the</span> <span class="hps">human</span> <span class="hps">in</span> <span class="hps">terms of</span> <span class="hps">body and soul</span> <span class="hps">or</span> <span class="hps">spirit</span> <span class="hps">and</span> <span class="hps">body</span> <span class="hps">and</span> <span class="hps">interaction</span> <span class="hps">of</span> <span class="hps">mind and body</span> <span class="hps">of</span> <span class="hps">the</span> <span class="hps">ontological</span><span>,</span> <span class="hps">the</span> <span class="hps">traverse</span> <span class="hps">existence</span> <span class="hps">and</span> <span class="hps">epistemological</span> <span class="hps">terms</span><span>,</span> <span class="hps">the</span> <span class="hps">position of</span> <span class="hps">the soul and the</span> <span class="hps">senses</span> <span class="hps">in the</span> <span class="hps">knowledge</span> <span class="hps">and</span> <span class="hps">influence of</span> <span class="hps">knowledge of</span> <span class="hps">self</span> <span class="hps">review</span><span>.</span>...<span class="hps">The interaction</span> <span class="hps">of mind and body</span> <span class="hps">of</span> <span class="hps">the</span> <span class="hps">ontological</span><span>,</span> <span class="hps">epistemological</span><span>, the</span> <span class="hps">traverse</span> <span class="hps">existence</span> <span class="hps">and</span> <span class="hps">terms of</span> <span class="hps">the</span> <span class="hps">position of</span> <span class="hps">the soul and the</span> <span class="hps">senses</span> <span class="hps">in the</span> <span class="hps">knowledge</span> <span class="hps">and</span> <span class="hps">influence of</span> <span class="hps">knowledge</span> <span class="hps">on</span> <span class="hps">a</span> <span class="hps">soul</span> <span class="hps">search<span class="hps">The outcome of this</span> <span class="hps">study was to determine</span> <span class="hps">the role of</span> <span class="hps">knowledge</span> <span class="hps">in the development of</span> <span class="hps">self</span> <span class="hps">and</span> <span class="hps">reach</span> <span class="hps">the</span> <span class="hps">perfect man</span> <span class="hps">in terms of</span> <span class="hps">knowledge</span> <span class="hps">and</span> <span class="hps">action</span></span></span>
با توجه به اهمیت انسانشناسی در حکمت متعالیه صدرالمتألهین، نویسنده کوشیده است با توجه به مبانی فلسفی او را در هستی شناسی و معرفتشناسی حقیقت انسان از حیث جسم و جان یا روح و بدن معرفی کرده و تعامل نفس و بدن را از جهت هستیشناختی، یعنی پیمودن مراتب وجود و از حیث معرفتشناختی، یعنی جایگاه نفس و قوای حسی در معرفت و تأثیر معرفت بر نفس بررسی کند.حاصل این بررسی تعیین نقش معرفت در تکامل نفس و رسیدن به درجه انسان کامل از حیث علم و عمل است.
https://pfk.qom.ac.ir/article_375_bc75ac982f642b3e7209bfaa8d149a34.pdfدانشگاه قمپژوهشهای فلسفی -کلامی1735-979139-1020011122The survival of the human soul in view of al-Farabi, Ibn Sina and Mulla Sadraبقای نفس انسان در دیدگاه فارابی، ابن سینا و صدرالمتألهین667840510.22091/pfk.2001.405FA،علی؛ارشد ریاحیدانشجوی دکتری فلسفهJournal Article20150830<span id="result_box" lang="en"><span title="این مسئله که نفوس چه انسانهایی بعد از مرگ باقیاند و اینکه آیا آن نفوس تعین خود را از دست خواهند داد و به یک نفس کلی تبدیل خواهند شد یا اینکه کثرت خود را حفظ خواهند کرد، مورد توجه فارابی، ابنسینا و صدرالمتألهین بوده است.">The question of whether human souls after death the souls Baqyand and whether it will lose its determination to become a general or a plurality your breath will maintain the attention of al-Farabi, Ibn Sina and Mulla Sadra was.</span><span title="حکیم دیگر نفوس تمام انسانها را باقی میدانند.">other wise souls know all the people. </span><span title="در این مقاله پس از نقد و بررسی سه دلیلی که ابنسینا برای اثبات بقای تمام نفوس اقامه کرده و اشکالهای صدرا به آنها، ثابت شده است که هیچکدام از اشکالهای صدرا به ادله ابنسینا وارد نیست.">In this paper, the Review three reasons to prove the survival of all souls brought Ibn Sina and Mulla Sadra bugs they fixed that none of the bugs Sadra, Ibn Sina not enter into arguments. </span><span title="درباره اتحاد و اتصال نفوس به یکدیگر بعد از مرگ و تشکیل نفس کلی، معلوم شده است که به خلاف نظر برخی محققان، فارابی قائل به نفس کلی، به طوری که نفوس تعین و تعدد خود را از دست بدهند، نیست.">About Union and connecting people to each other after the death of the soul, it turns out that contrary to some researchers, Farabi respect to general confidence, so that people lose their specificity and multiplicity is not. </span><span title="درباره اتحاد و اتصال نفوس انسانی با عقل فعال از نظر ملاصدرا، پس از تحلیل و بررسی آرای او درباره تعقل، این نتیجه به دست آمدهاست که صدرا نیز نفس کلی را قبول ندارد.
">About unity and connection of humanity with the active intellect of the philosopher, after analyzing his ideas about the reason, the result is achieved that the self Sadra generally not accepted.<br /></span></span>
این مسئله که نفوس چه انسانهایی بعد از مرگ باقیاند و اینکه آیا آن نفوس تعین خود را از دست خواهند داد و به یک نفس کلی تبدیل خواهند شد یا اینکه کثرت خود را حفظ خواهند کرد، مورد توجه فارابی، ابنسینا و صدرالمتألهین بوده است.در این مقاله که موضوع اصلی آن تحلیل و بررسی آرای این سه حکیم درباره این دو موضوع است، پس از جمعآوری و بررسی آرای آنها درباره دو موضوع مورد نظر این نتیجه به دست آمده است که فارابی نفوس برخی از انسانها را فانی میداند، اما دو حکیم دیگر نفوس تمام انسانها را باقی میدانند. در این مقاله پس از نقد و بررسی سه دلیلی که ابنسینا برای اثبات بقای تمام نفوس اقامه کرده و اشکالهای صدرا به آنها، ثابت شده است که هیچکدام از اشکالهای صدرا به ادله ابنسینا وارد نیست.درباره اتحاد و اتصال نفوس به یکدیگر بعد از مرگ و تشکیل نفس کلی، معلوم شده است که به خلاف نظر برخی محققان، فارابی قائل به نفس کلی، به طوری که نفوس تعین و تعدد خود را از دست بدهند، نیست.درباره اتحاد و اتصال نفوس انسانی با عقل فعال از نظر ملاصدرا، پس از تحلیل و بررسی آرای او درباره تعقل، این نتیجه به دست آمدهاست که صدرا نیز نفس کلی را قبول ندارد.
https://pfk.qom.ac.ir/article_405_75c0eb117de2887efea3883140f2b748.pdfدانشگاه قمپژوهشهای فلسفی -کلامی1735-979139-1020011122skepticismشکاکیت799939610.22091/pfk.2001.396FAاعظمپویاعضو هیات علمی گروه علوم و قرآن و حدیث دانشگاه تهرانJournal Article20150830Dr <span class="hps">this paper</span> <span class="hps">discussed</span> <span class="hps">a variety of</span> <span class="hps">skepticism</span><span>,</span> <span class="hps">then</span> <span class="hps">three arguments</span> <span class="hps atn">"</span><span>brain</span> <span class="hps">in a big container</span><span class="atn">", "</span><span>error</span><span class="atn">", "</span><span>experience</span> <span class="hps">credit</span> <span class="hps">issues</span><span>"</span> <span class="hps">raised</span> <span class="hps">in defense of</span> <span class="hps">skepticism</span><span>.</span> <span class="hps">In addition,</span> <span class="hps">the author</span> <span class="hps">deals with</span> <span class="hps">criticism and</span> <span class="hps">rejection</span> <span class="hps">reasons for</span> <span class="hps">skepticism</span><span>.</span><br /> <br /><br /><br /> <br /><br /><br /> در این مقاله ابتدا انواع شکاکیت مورد بحث قرار گرفته، سپس سه استدلال «مغزی در محفظه بزرگ»، «وجود خطا»، «مسئله اعتبار تجربه» در دفاع از شکاکیت مطرح شده است. در ادامه، مؤلف به نقد و رد دلایل شکاکیت میپردازد.<br /> https://pfk.qom.ac.ir/article_396_aed54a59edbd8f4e8ded0d986e502d25.pdfدانشگاه قمپژوهشهای فلسفی -کلامی1735-979139-1020011122Wittgenstein early and lateویتگنشتین متقدم و متأخر10013439710.22091/pfk.2001.397FAرضابخشایشدانشجوی دکتری مرکز تربیت مدرس دانشگاه قمJournal Article20150830<span id="result_box" lang="en"><span title="آنچه در این مقاله آمده ترجمه مدخل ویتگنشتاین از دایره المعارف فلسفه پل ادواردز به قلم نورمن ملکوم است.">In this article from the Encyclopedia of Philosophy, Paul Edwards Wittgenstein translation entry is written by Norman Malcolm. </span><span title="به دلیل مفصل بودن مقاله، قسمت زندگینامه و یکی دو مورد از مطالب را حذف شده است.">Detailed because of the article, part biography and a couple of the material has been removed. </span><span title="در بخش اول، فلسفه متقدم یا نظریه تصویری زبان و در بخش دوم، فلسفه متأخر یا نظریه کاربردی در زبان مطرح شده است.">In the first part, the early philosophy or theory of language video and the second, more recent philosophy or theory has been applied in language. </span><span title="قبلا تحقیقی به قلم مترجم این مقاله در همین موضوع در فصلنامه حوزه و دانشگاه شماره 24-25 منتشر شده است که میتواند مکمل این باشد.
<br>
<br>">The research has already been written by the translator of the article on the same subject published in the journal Science No. 24-25, which can be complementary.<br /></span></span><br /><br /><br /> <br /><br /><br /> آنچه در این مقاله آمده ترجمه مدخل ویتگنشتاین از دایره المعارف فلسفه پل ادواردز به قلم نورمن ملکوم است. به دلیل مفصل بودن مقاله، قسمت زندگینامه و یکی دو مورد از مطالب را حذف شده است. در بخش اول، فلسفه متقدم یا نظریه تصویری زبان و در بخش دوم، فلسفه متأخر یا نظریه کاربردی در زبان مطرح شده است. قبلا تحقیقی به قلم مترجم این مقاله در همین موضوع در فصلنامه حوزه و دانشگاه شماره 24-25 منتشر شده است که میتواند مکمل این باشد.<br /> https://pfk.qom.ac.ir/article_397_4c54e61ef26167eec79de13721c10c17.pdfدانشگاه قمپژوهشهای فلسفی -کلامی1735-979139-1020011122Sartre's Humanism in the Viewpoint of Heideggerاومانیسم سارتر در نگاه هایدگر12514740010.22091/pfk.2001.400FAزهراخزاعیعضو هیات علمی دانشگاه قم0000-0001-8302-9674Journal Article20150830<span title="در نوشتار حاضر به شرح و نقد اومانیسم از دیدگاه دو فیلسوفی پرداخته شده است که از مشهورترین فلاسفه وجودی هستند.">In the present article as a critique of humanism and two philosophical views that are famous philosophers. </span><span title="اومانیسم که قدمت آن به یونان عهد باستان بر میگردد در طول تاریخ، تفاسیر متعددی داشته است.">Humanism that dates back to ancient Greece, throughout history, has had many interpretations. </span><span title="سارتر در کتاب اگزیستانسیالیسم و اصالت بشر، صورتی از اومانیسم را میپذیرد که در نامه درباره اومانیسم مورد انتقاد شدید هایدگر قرار گرفته است.">In Sartre's Existentialism and Humanism, a form of humanism accepts the criticism of Heidegger's Letter on Humanism. </span><span title="از نظر هایدگر تمام تقریرهای پیشین از اومانیسم از نقصی مشترک رنج میبرند.">Heidegger all previous versions of humanism suffer from a common defect. </span><span title="رویکرد هایدگر به اومانیسم، رویکردی جدید بوده که بر پایه مبانی فلسفی او درباره وجود و دازین قابل تفسیر است.
<br><br><br><br><br>
<br><br><br><br><br>">Heidegger's approach to humanism, a new approach is based on the philosophical foundations of his existence and Dasein is interpretation</span>در نوشتار حاضر به شرح و نقد اومانیسم از دیدگاه دو فیلسوفی پرداخته شده است که از مشهورترین فلاسفه وجودی هستند.اومانیسم که قدمت آن به یونان عهد باستان بر میگردد در طول تاریخ، تفاسیر متعددی داشته است. سارتر در کتاب اگزیستانسیالیسم و اصالت بشر، صورتی از اومانیسم را میپذیرد که در نامه درباره اومانیسم مورد انتقاد شدید هایدگر قرار گرفته است.از نظر هایدگر تمام تقریرهای پیشین از اومانیسم از نقصی مشترک رنج میبرند.رویکرد هایدگر به اومانیسم، رویکردی جدید بوده که بر پایه مبانی فلسفی او درباره وجود و دازاین قابل تفسیر است.<br /> https://pfk.qom.ac.ir/article_400_b2e6f46601d32b5fa89fd69846fdfc12.pdfدانشگاه قمپژوهشهای فلسفی -کلامی1735-979139-1020011122Dialogue of Christianity and Islamگفت و گوی مسیحیت و اسلام14816240710.22091/pfk.2001.407FAحیدرمحلاتیعضو هیات علمی دانشگاه قم .گروه ادبیات عربJournal Article20150830<span id="result_box" lang="en"><span title="گفت وگو از دیر باز نیاز انسان اجتماعی بوده، و امروزه راهکاری شایسته برای بررسی و چارهجویی دشواریهای موجود بهشمار میرود.">Social dialogue has long been a human need, and today is considered a solution suitable for review and problem-solving existing problems. </span><span title="مقاله حاضر پژوهشی در تبیین بستر و زیرساختهای گفت و گو بین دو دین اسلام و مسیحیت است که بیشتر بر ایجاد راهکارهای عملی برای برقراری روابط سالم اجتماعی و همزیستی مشترک و پایدار میان مسلمانان و مسیحیان بر اساس بازگشت به اصول ناب و بی آلایش دو دین،">Research paper explaining the context and infrastructure of dialogue between Islam and Christianity, which is more focused on creating practical solutions to social and community living healthy and stable ties between Muslims and Christians on the basis of a return to the principles of lean and open the two religions, </span><span title="تأکید میکند.">insists. </span><span title="نویسنده مقاله که از استادان ممتاز دانشگاه لبنان و از فعالان برجسته بین المللی در زمینه گفت و گوی ادیان و تمدنهاست، در این مقاله، ادیان آسمانی را سرچشمه زلال آزادی، برابری و برادری انسانها و الهام بخش اصلاحات فراگیر جوامع بشری دانسته است.
">The author is professor emeritus at the Lebanese and the leading international players in the field of dialogue among religions and civilizations, in this paper, the source of pure divine religions freedom, equality and brotherhood of man and the inspiration for a comprehensive reform of human society is known.<br /></span></span>
گفت وگو از دیر باز نیاز انسان اجتماعی بوده، و امروزه راهکاری شایسته برای بررسی و چارهجویی دشواریهای موجود بهشمار میرود. مقاله حاضر پژوهشی در تبیین بستر و زیرساختهای گفت و گو بین دو دین اسلام و مسیحیت است که بیشتر بر ایجاد راهکارهای عملی برای برقراری روابط سالم اجتماعی و همزیستی مشترک و پایدار میان مسلمانان و مسیحیان بر اساس بازگشت به اصول ناب و بی آلایش دو دین، تأکید میکند.نویسنده مقاله که از استادان ممتاز دانشگاه لبنان و از فعالان برجسته بین المللی در زمینه گفت و گوی ادیان و تمدنهاست، در این مقاله، ادیان آسمانی را سرچشمه زلال آزادی، برابری و برادری انسانها و الهام بخش اصلاحات فراگیر جوامع بشری دانسته است.
https://pfk.qom.ac.ir/article_407_de629d28d49c4d8f62f8c355afd0a5df.pdfدانشگاه قمپژوهشهای فلسفی -کلامی1735-979139-1020011122Jurisprudenceفلسفه حقوق16318341010.22091/pfk.2001.410FAعزیز اللهفهیمیعضو هیات علمی دانشگاه قمJournal Article20150830<span class="hps">Philosophy of Law</span> <span class="hps">to discuss</span> <span class="hps">the meaning and</span> <span class="hps">the</span> <span class="hps">legal rules</span> <span class="hps">binding</span> <span class="hps">legal rules</span> <span class="hps">and</span> <span class="hps">differentiation</span><span>,</span> <span class="hps">moral</span> <span class="hps">and religious</span> <span class="hps">concerns</span><span>.</span> <span class="hps">General</span> <span class="hps">theories</span> <span class="hps">of</span> <span class="hps">philosophy of law</span><span>,</span> <span class="hps">regardless of the</span> <span class="hps">system</span> <span class="hps">or</span> <span class="hps">that particular branch</span><span>.</span> <span class="hps">In Persian,</span> <span class="hps">the</span> <span class="hps">discussions</span> <span class="hps">on</span> <span class="hps">the following</span> <span class="hps">topics such as</span> <span class="hps">an overview of</span> <span class="hps">law</span> <span class="hps">and</span> <span class="hps">the general theory of</span> <span class="hps">law</span> <span class="hps">discussed.<span class="hps">In</span> <span class="hps">this</span> <span class="hps">paper, we first</span> <span class="hps">define</span> <span class="hps">the terms</span> <span class="hps">of</span> <span class="hps">the</span> <span class="hps">history of</span> <span class="hps">philosophy</span> <span class="hps">of law,</span> <span class="hps">and</span> <span class="hps">respects the</span> <span class="hps">need</span> <span class="hps">arises</span> <span class="hps">to</span> <span class="hps">develop</span> <span class="hps">jurisprudence</span> <span class="hps">and</span> <span class="hps">with</span> <span class="hps">determination</span> <span class="hps">the issue of</span> <span class="hps">legal philosophy</span><span>,</span> <span class="hps">law</span> <span class="hps">schools</span> <span class="hps">and</span> <span class="hps">the</span> <span class="hps">rights</span> <span class="hps">of</span> <span class="hps">indigenous</span> <span class="hps">rights</span> <span class="hps">and</span> <span class="hps">idealized</span> <span class="hps">view of</span> <span class="hps">realization and</span> <span class="hps">schools</span> <span class="hps">Islam<span class="hps">It is</span><span>,</span> <span class="hps">then,</span> <span class="hps">the criticisms of</span> <span class="hps">the positivist</span> <span class="hps">school</span> <span class="hps">of natural law</span> <span class="hps">and</span> <span class="hps">is</span> <span class="hps">briefly</span> <span class="hps">described</span><span>.</span> <span class="hps">In addition,</span> <span class="hps">important</span> <span class="hps">topics</span> <span class="hps">in the theory of</span> <span class="hps">individualists and</span> <span class="hps">communitarians</span> <span class="hps">aim</span> <span class="hps">of</span> <span class="hps">the</span> <span class="hps">project</span> <span class="hps">is</span> <span class="hps">to</span> <span class="hps">briefly review</span></span></span>فلسفه حقوق به بحث از معنا و مبنای الزامآور بودن قواعد حقوقی و تمایز قواعد حقوقی، اخلاقی و مذهبی میپردازد. فلسفه حقوق به نظریههای کلی درباره حقوق، قطع نظر از نظام یا شعبه خاص توجه دارد. در زبان فارسی این مباحث در ذیل عناوینی چون کلیات حقوق و نظریه کلی حقوق هم بحث میشود.در این مقاله، ابتدا ضمن تعریف واژههای مربوط، به سابقه تاریخی فلسفه حقوق اشاره شده، و جهات نیاز به تدوین فلسفه حقوق مطرح میشود و با تعیین موضوع فلسفه حقوق، مکاتب حقوقی معرفی و مبنای حقوق از دیدگاه مکتبهای تحققی و آرمانی و حقوق فطری و اسلام بیان میشود، آنگاه انتقادات وارد بر مکاتب حقوق طبیعی و پوزیتویستی به اختصار شرح داده میشود.در ادامه، مبحث مهم هدف حقوق در نظریه فردگرایان و اجتماع گرایان را طرح و به اختصار بررسی میشود.
https://pfk.qom.ac.ir/article_410_5845013549f9f72f81019b494fae6613.pdf