دانشگاه قمپژوهشهای فلسفی -کلامی1735-979120120180321A Review of the Opposition of Unity and Diversity in Sadra's Theory of Gradationبررسی تقابل وحدت و کثرت در نظریه تشکیک ملاصدرا526110210.22091/pfk.2018.542.1239FAراضیهجانعلی زادهدانش آموخته کارشناسی ارشد رشته فلسفه و کلام اسلامی پردیس فارابی دانشگاه تهرانسید محمد علیدیباجیدانشیار گروه فلسفه دین و فلسفه اسلامی پردیس فارابی دانشگاه تهران0000-0001-9173-9959Journal Article20151224The discussion regarding "Unity and Diversity" is one of the most important philosophical issues. An explanation regarding the manner of relation between one and many is one of the issues which is a point of difference in the opinions of the philosophers; from among the philosophers, Sadra, while rejecting all four types of opposition (contradiction, privation and possession, contrast, mutual correlation) and based on his own foundations in transcendental philosophy, addresses the theory of gradational opposition; but since he still speaks of the opposition of unity and diversity in some of his works, an important question arises here which is that if unity and diversity are two opposing concepts, how is this issue true in view of his theory regarding gradational unity? And is this opposition, essential or secondary? In answer to this question, as will be addressed in this article, Sadra in some of his works, in contrast to the views of other philosophers and while considering the opposition between the two to be essential, believes it to be a fifth type of opposition in which the difference between unity and diversity is not in the exclusion of the essential characteristics of one another but rather is in the extent of difference of completeness and deficiency. بحث «وحدت و کثرت» یکی از مهمترین مسائل فلسفی است. تبیین چگونگی نسبت واحد و کثیر از مسائلی است که همواره محلّ تشتّت آرای حکما است. در این میان، ملاصدرا ضمن ردّ هریک از چهار قسم تقابل (تناقض، عدم و ملکه، تضاد، تضایف) و بر اساس مبانی خویش در حکمت متعالیه، نظریۀ تقابل تشکیکی را مطرح میکند، اما از آنجا که ایشان در برخی آثار، باز از تقابل وحدت و کثرت سخن گفته است، سؤال مهمی در اینجا رخ میکند و آن اینکه اگر وحدت و کثرت دو مفهوم مقابل یکدیگرند، این مسئله چگونه با نظریۀ او در خصوص وحدت تشکیکی صادق است؟ و آیا این تقابل، تقابلی بالذات است یا بالعرض؟ در پاسخ به این سؤال - چنانکه در مقاله خواهیم دید - ملاصدرا در برخی آثار، با عدول از رأی مشهور حکما، ضمن قائل شدن به تقابل ذاتی بین آندو، آن را نوع پنجمی از تقابل دانسته که در آن اختلاف بین واحد و کثیر، نه در طرد ذاتی یکدیگر، بلکه تنها در حدّ اختلافی در کمال و نقص است.دانشگاه قمپژوهشهای فلسفی -کلامی1735-979120120180321The Existence of the External World
According to John Lockeوجود جهان خارج در نظر لاک2750110410.22091/pfk.2017.844.1301FAمحمدساکت نالکیاشریدانشجوی دکتری/ دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)سید محمدحکاکدانشیار دانشگاه امام خمینی(ره)Journal Article20160412Our belief in the reality of things and people that we encounter is the topic of a fundamental discussion in philosophy known as "the existence of the external world." The essential question is whether we have knowledge of the existence of the external world or not. One of the most important answers that have been given to this issue is John Locke's theory of belief in reality which has been discussed in this paper. According to Locke, we have sensory knowledge of the external material world but what he refers to as "sensory knowledge" is apparently inconsistent with the general definition of knowledge in his philosophy. After studying the approaches of contemporary philosophers, we will show that sensory knowledge is consistent with the definition of knowledge in John Locke's philosophy. We will also review the arguments for sensory knowledge of the external world and John Locke's answer to skepticism. Also discussed in this paper is Locke's view that the most certain knowledge of the external world is our knowledge of the existence of God as well as that according to him, we do not have knowledge of other minds or spiritual essences and our certainty in regards to their existence is through faith. <br /> باور ما به واقعیت اشیاء و اشخاصی که با آنها سروکار داریم، موضوع بحثی بنیادین در فلسفه با نام «وجودِ جهان خارج» است. پرسش اساسی آن است که آیا ما به وجود جهانِ خارج معرفت داریم یا نه. از مهمترین پاسخهایی که به این مسئله داده شده است، نظریۀ واقعباورانۀ جان لاک است که در این مقاله دیدگاه او را بررسی میکنیم. از نظر لاک، ما به وجود جهان خارج مادی معرفتِ حسی داریم، اما آنچه او «معرفت حسی» مینامد، در ظاهر با تعریف کلی معرفت در فلسفۀ او ناسازگار است. ما پس از بررسی رهیافتهای فیلسوفان معاصر نشان میدهیم که معرفتِ حسی با تعریف معرفت در فلسفۀ لاک سازگار است. در همین زمینه به بررسی دلائل موافق با معرفتِ حسی به جهان خارج و پاسخ لاک به شکاکیت میپردازیم. همچنین در این مقاله آمده است که از نظر لاک، یقینیترین معرفت به وجود جهان خارج، معرفت ما به وجود خداوند است. نیز نشان خواهیم داد که در نظر او، ما به وجود اذهان دیگر یا جواهر روحانی معرفت نداریم و اطمینان ما به وجود آنها از طریق ایمان است.دانشگاه قمپژوهشهای فلسفی -کلامی1735-979120120180321Salafism in thought of Alusi and Rashid Rida By emphasizeing on the discuss of Theismسلفیگری در اندیشۀ ابوالثناء آلوسی و رشید رضا با تأکید بر آرای ایشان در مبحث توحید5172110310.22091/pfk.2018.111.1064FAحمیدایمانداردانشآموخته دکترای علوم قرآن و حدیث دانشگاه فردوسی مشهدمحمد علیرضایی کرمانیدانشیار گروه علوم قرآن و حدیپث دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20150413The Basis of Salafist school has established on Special approach of various aspects of the Theism. In this paper by the interpretive approach to the issue of Theism in Perspective of Alusi and Rashid Rida has evaluated the amount of their commitment to the principles of the Salafi thought. By a comprehensive review in interpretation and theological views of Alusi on topics of Theism we find considerably different and sometimes contrasting with approach of Salafism. So the famous theory based on Salafism of alusi can not be true. The power of knowledge with respect to the legacy of predecessor and not emphasizeing on the schools of theological and legal has introduced him as a liberal character. On the contrary it must be held the idea of Rashid Rida must be held at least in Theism has relative agreement with approach of Salafism.<br /><br />بنمایۀ مکتب سلفیه بر تبیین خاص آن از جوانب مختلف مبحث توحید استوار است. در نوشتار حاضر با بررسی رویکرد تفسیری آلوسی و رشید رضا در مسئلۀ توحید، میزان پایبندی ایشان به مبانی تفکر سلفی بررسی و ارزیابی شده است. با بررسی جامع آراء کلامی و تفسیری آلوسی در مبحث توحید، در مییابیم که تبیین او از مفاهیم مطرح در این حوزه به نحو قابل توجهی با تلقی سلفیه متفاوت و گاه متباین است. از اینرو، قول مشهور مبنی بر سلفی الاعتقاد بودن آلوسی نمیتواند قرین صحت باشد. او در کنار تبحر علمی کمنظیر با ارج نهادن به میراث سلف و عدم تأکید بر مکاتب خاص کلامی و فقهی، خود را به عنوان شخصیتی صاحبنظر و آزاداندیش معرفی کرده است. در مقابل، باید تصریح کرد که اندیشۀ رشید رضا - دستکم در حوزۀ توحید - موافقتی نسبی با مؤلفههای اساسی جریان سلفیه داشته است.<br /><br clear="all" /><br /><br />* دانشآموخته دکترای علوم قرآن و حدیث دانشگاه فردوسی مشهد (نویسنده مسئول) | hamidimandar@yahoo.com <br /><br /><br />** دانشیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه فردوسی مشهد | rezai@um.ac.Ir دانشگاه قمپژوهشهای فلسفی -کلامی1735-979120120180321The Relation between Sensory Perception,Perfection and Pleasure with Beauty in Christian Wolff's Aestheticsرابطۀ ادراکِ حسی، کمال و لذت با زیبایی در استتیکِ کریستین وُلف7296110510.22091/pfk.2018.1365.1449FAداودمیرزاییمدرس و دانشجوی دکترای فلسفۀ هنر دانشگاه بوعلی سینای همدانعلیسلمانیاستادیار گروه فلسفۀ هنر دانشگاه بوعلی سینای همدان0000-0002-5133-0072رضاماحوزیدانشیار فلسفۀ پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعیJournal Article20160927Christian Wolff's view regarding sensory perception – which is formed on a Leibnizian framework – forms the base of his aesthetics. He explains the concept of perfection and pleasure according to the clear but disordered essence of sensory perception that is present in this framework and through this very path guides towards the definition of beauty. Thus, according to him, perfection is the consistency or accordance of diversity or the abundance of things or their parts; pleasure is the result of the intuition of the perfection present in things; and beauty is the perfection of a thing from the aspect of it being suitable in creating pleasure in us. Therefore, in this article we intend to explore the essence of sensory perception according to him and the relation between it, perfection and pleasure with beauty in his aesthetics so that it becomes clear how aesthetics emerges from the heart of epistemological discussions in general and from the depths of sensory perception in particular. Finally, while keeping in mind the important fact that he did not directly claim to have an independent theory in the field of aesthetics, we will critique and give our views in regards to the requisites connected to his aesthetics so that the limits of his extreme rationalist views in dealing with issues such as the extent that beauty covers, the levels of beauty and the difference of views in relation to taste and liking become clear. <br /> <br />دیدگاه کریستین وُلف دربارۀ ادراک حسی که چارچوبی لایبنیتسی دارد، اساس استتیک او را برمیسازد. او با توجه به ماهیت واضح ولی مغشوشِ ادراک حسی در این چارچوب، مفهوم کمال و لذت را تبیین میکند و از همین معبر ره به تعریف زیبایی میبرد. به این ترتیب، از نظر او، کمال همانا توافق یا هماهنگی کثرات یا انبوهی از اشیاء یا اجزای آنهاست؛ لذت، حاصل شهود کمال در اشیاء است؛ و زیبایی هم عبارت است از کمال شیْء از آن حیث که برای ایجاد لذت در ما مناسب است. با این اوصاف، در این مقاله قصد داریم ماهیت ادراک حسی نزد او و رابطۀ ادراک حسی، کمال و لذت را با زیبایی در استتیک او بکاویم تا مشخص شود چگونه علم استتیک بهطور عام از دل مباحث معرفتشناختی و بهطور خاص از بطن ادراک حسی بیرون میآید. در نهایت، با در نظر داشتن این مهم که خود او مستقیماً داعیۀ نظریۀ مستقلی در حوزۀ استتیک نداشته، نقد و نظری بر لوازم مربوط به استتیک او خواهیم داشت تا حدود و ثغور نظریۀ عقلگرایانۀ مفرط او در برخورد با مسائلی چون دایرۀ شمول زیبایی، مراتب زیبایی و اختلافنظرهای ذوقی مشخص شود.<br /> دانشگاه قمپژوهشهای فلسفی -کلامی1735-979120120180321Case Studies Methodology in Applied Ethicsروش شناسی موردکاوانه در اخلاق کاربردی94113110610.22091/pfk.2018.981.1348FAمحمد تقیاسلامی* استادیار پژوهشکده خلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیJournal Article20160516In Applied Ethics, methodology refers to the method of justification and solution of moral issues. There are three main methods in this area that have risen in contrast to one another: the first method is syllogism which emphasizes the importance of moral theories and their application in justifying moral issues and employs an ascending view; the second method is inductivism which has a particularistic and anti-theory approach and supports a descending view; the third method is principalism, which tries to strike a balance between the two views while maintaining a moderate view towards the application of the major moral theories in practice, and in this way find a cohesive solution. The topic of discussion in this paper is the second method i.e. inductivism. This method focuses on practical decisions regarding particular cases where the verdict cannot simply be put under general norms. The advocates of this method have formally recognized various forms of induction, the most important and comprehensive of which are as follows: case study or a study of particular circumstances and states, narrative ethics and some expositions of virtue ethics. This article is dedicated to the discussion and study of dedicated case study and tries to show the pros and cons of this approach clearly روششناسی در اخلاق کاربردی به معنای روش توجیه و حلِ مسائل اخلاقی است. سه روش عمده در این عرصه به رقابت با یکدیگر برخاستهاند: روش نخست، قیاسگرایی است که بر اهمیت نظریههای اخلاقی و بهکار بستن آنها در توجیه مسائل اخلاقی تأکید دارد و به اصطلاح متضمن نگاه از بالا به پایین است. دوم، استقراءگرایی است که رویکردی جزئینگر و ضد نظریه دارد و بهاصطلاح طرفدار نگاه از پایین به بالا است. سوم، اصلگرایی است که با نگاهی اعتدالی به کاربرد نظریههای کلان اخلاقی در مقام عمل، سعی میکند تا با ضرب دو نگاه از بالا به پایین و از پایین به بالا، به راهحلّی منسجم دست یابد. موضوع بحث در این مقاله به روش دوم، یعنی استقراءگرایی مربوط میشود. این روش در جایی که داوریها را نمیتوان بهسادگی تحت هنجارهای کلّی قرار داد، بر تصمیمگیری عملی دربارۀ موردهای جزئی متمرکز میشود. طرفداران این روش شکلهای گوناگونی از استقراء را به رسمیت شناختهاند که مهمترین و جامعترین آنها عبارتند از: موردکاوی یا مطالعۀ اوضاع و احوال خاص، اخلاق داستانی و برخی تقریرهای فضیلتگرایی اخلاقی. این مقاله به بحث و بررسی موردکاوی اختصاص یافته و میکوشد تا نقاط قوّت و ضعف این رویکرد روشی را نشان دهد.دانشگاه قمپژوهشهای فلسفی -کلامی1735-979120120180321An Explanation of the Negation of Tendency to Violence in Religion according to Human Essencology and Epistemologyتبیین نفی خشونتگرایی در دین از منظر ذاتشناسی و معرفتشناسی انسانی115138110710.22091/pfk.2017.1045.1371FAمحمد حسینجمشیدی* استادیار گروه روابط بینالملل دانشگاه تربیت مدرسالنازپروانه زاددانشجوی دکترای علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرساحمدسلطانی نژاداستادیار گروه روابط بینالملل دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20160614A study of religion from any aspect undoubtedly has an extensive relation with "man's existence" and proves its importance from two aspects of essencology of man's need for the presence and domination of God and man's epistemology from religious understanding; but since addressing the topic of religion - regardless of effective human factors – is an issue that one cannot rely on to clearly achieve an explanation of regarding the relation between religion and tendency to violence, therefore, the main question of this paper is how the relation of religion with tendency to violence can be explained through human essencology and epistemology. In answer to this question, our hypothesis encounters two fundamental human elements of religion i.e. rationality and intrinsic nature. The findings of this research – which have been attained through the method of contextual qualitative analysis and an explanative-analytic approach and collects its data through written sources – show that religion is specifically an inseparable part of man's existence and rationality and sound human nature form its two main pillars. As a result, it has a deterring relation from every aspect with tendency to violence, compulsion and befooling others, and can only be realized through pure rational and natural human tendency and in order to be realized, it is needless of all types of violence, intimidation, compulsion and terrorism in all levels.بررسی دین از هرمنظری، بیگمان رابطهای بسیار موسع با «وجود انسان» دارد و از دو منظر ذاتشناسی نیاز آدمی به حضور و سیطرۀ خداوند و معرفتشناسی آدمی از فهم دین، اهمیت خود را باز میکند، اما از آنجا که طرح مقولۀ دین، قطعنظر از مؤلفههای انسانی تأثیرگذار، امری است که با تکیه بر آن بهوضوح نمیتوان به تبیین رابطۀ دین با خشونتگرایی دست یافت، از اینرو، سؤال اصلی نوشتار این است که رابطۀ دین با خشونتگرایی از منظر ذاتشناسی انسانی و معرفتشناسی چگونه قابل تبیین است؟ در پاسخ، فرضیه ما متوجه دو عنصر اساسی انسانی دین یعنی عقلانیت و فطرت است. یافتههای پژوهش که با روش تحلیل کیفی محتوایی و رویکرد تحلیلی- تبیینی ومتکی بر روش کتابخانهای جمعآوری دادهها بهدست آمده است، بیانگر آن است که دین مشخصاً بخشی تفکیکناپذیر از وجود انسان است و عقلانیت و فطرت سلیم انسانی دو رکن اصلی آن را تشکیل میدهند. در نتیجه، از هر نظر با خشونتگرایی واجبار و تحمیق، رابطۀ امتناعی داشته و تنها با گرایش ناب عقلانی و فطری انسان محقق میشود و در تحقق، از انواع خشونت، ارعاب و اجبار و تروریسم - در هر سطحی - بینیاز است.دانشگاه قمپژوهشهای فلسفی -کلامی1735-979120120180321A Review of Immutable Essences and Imprinted Forms and a Critique of Sadra's Objections in regards to Imprinted Formsبررسی اعیان ثابته وصُور مُرتسمه همراه با نقد ایرادات ملاصدرا به صُور مُرتسمه138159110810.22091/pfk.2018.1681.1532FAاعظمایرجی نیااستادیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه فردوسی مشهدزهراحسنیدانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20170102The two theories of immutable essences and imprinted forms which have been presented in order to explain pre-creational knowledge and which have a special role in the area of compulsion and choice, and predestination and fate, have been analyzed and studied by many intellectuals; some have accepted these theories and others have criticized them; Sadra has defended the theory of immutable essences and criticized the theory of imprinted forms. This paper seeks to critique Sadra's objections to imprinted forms by explaining the essence and manner of occurrence of immutable essences and explaining Divine knowledge through them, and also by studying the circumstance of Divine knowledge through Avicenna's imprinted forms by finding the common aspects between the two theories; it also seeks to show that Sadra's objections are valid if imprinted forms are quiddities and cause forms to occur in God's essence; whereas the study clearly shows that imprinted forms, like immutable essences, are prerequisites of His essence and are existential entities that God's essence is attributed with and the same way that God's detailed knowledge can be explained through immutable essences it can also be analyzed through imprinted forms so much so that the God's detailed knowledge is more deservedly applied to that than to immutable entities. دو نظریۀ اعیان ثابته و صُور مُرتسمه که برای تبیین علم پیش از ایجاد، ارائه شدند و نقش ویژهای در حوزۀ جبر و اختیار و قضا و قدر ایفا کردهاند، از سوی اندیشوران بسیاری تحلیل و بررسی شدهاند؛ برخی این نظریهها را پذیرفتند و برخی نیز به نقد آنها پرداختهاند. ملاصدرا از میان این دو نظریه، از اعیان ثابته دفاع و از صُور مُرتسمه انتقاد کرده است. این نوشتار برآن است تا با بیان چیستی و چگونگی پیدایش اعیان ثابته و تبیین علم الهی توسط آنها و نیز بررسی کیفیت علم الهی توسط صُور مُرتسمه ابن سینا - با یافتن وجوه اشتراک دو نظریه اعیان ثابته و صُور مُرتسمه - اشکالات ملاصدرا بر صُور مُرتسمه را به نقد نشیند و نشان دهد که اشکالات ملاصدرا در صورتیکه صُور مُرتسمه، ماهیت باشند و موجب حلول صور در ذات خداوند شوند وارد است؛ حال آنکه با بررسی انجام شده آشکار میشود صُور مُرتسمه همانند اعیان ثابته، لوازم ذات و اموری وجودیاند که ذات به آنها متصف میشود و علم تفصیلی خداوند همانگونه که توسط اعیان ثابته قابل تبیین است، بهواسطه صُور مُرتسمه نیز تحلیلپذیر است تا آنجاکه اطلاق علم تفصیلیِ خداوند بر آن احق از اطلاق علم بر اعیان ثابته است.<br /> دانشگاه قمپژوهشهای فلسفی -کلامی1735-979120120180321A Look at "From a Hypothesis" Syllogism from Aristotle to Farabiقیاس "از وضع" از ارسطو تا فارابی159179110910.22091/pfk.2018.708.1283FAامینشاهوردیدانش آموختهی دکتری فلسفه دانشگاه اصفهانJournal Article20160227Although Aristotle had promised a detailed explanation of "from a hypothesis" syllogisms in Prior Analytics, he did not deliver this promise in any of his surviving works. After Aristotle, his students and followers introduced various types of this argument with respect to his book, <em>Dialectics</em>. In Alexander's explanation of Aristotle's Priori Analytics, he purposefully tries to include stoic indemonstrability in Aristotle's "from a hypothesis" syllogism and thus provide a framework for Aristotelian propositional logic. Alexander's efforts were implicitly accepted by various Peripatetic philosophers in later periods. Although Farabi, who takes inspiration from the Peripatetic school, understood Aristotle's "from a hypothesis" syllogism in the Peripatetic outline, he stayed true to some of Aristotle's teachings regarding this syllogism, particularly the condition of agreement in arguments and applied the term "hypothetical syllogism" to three different meanings without any particular indication. However, Farabi's understanding of conditional syllogisms as being one of the types of "from a hypothesis" syllogisms seems to be more similar to Galen's view than to Alexander's. <br /> ارسطو در تحلیل پیشین، اگرچه توضیح تفصیلی در باب قیاسهای «از وضع» را وعده داده بود، اما در هیچیک از آثاری که از او باقیمانده به چنین کاری اقدام نکرد. پس از ارسطو، شاگردان و پیروان او با نگاه به کتاب <em>جدل</em> انواع مختلفی از این نوع استدلال را معرفی کردند؛ اسکندر در شرح خود بر <em>تحلیل پیشین </em>ارسطو، آگاهانه سعی کرد تا اثباتناپذیرهای رواقی را در ذیل قیاس «از وضع» ارسطو قرار دهد و بدین ترتیب چهارچوبی برای منطق گزارههای ارسطویی فراهم آورد؛ این تلاش اسکندر با پذیرش ضمنی مشائیان مختلف در دورههای بعد مواجه شد. فارابی مُلهم از مشائیان، اگرچه قیاس «از وضع» ارسطو را در چهارچوبی مشّائی دریافت، اما به برخی از آموزههای ارسطو در خصوص قیاس «از وضع» - بهویژه شرطِ توافق در جدل - پایبند ماند و بدون اشارۀ خاصی، اصطلاح «قیاس وضعی» را در سه معنای مختلف بهکار برد. با این همه، دریافت فارابی از قیاسهای شرطی بهمثابه یکی از انواع قیاسهای «از وضع» - بیش از اسکندر -مشابهتهای بسیاری را با دیدگاه جالینوس نشان میدهد.<br /><br /> دانشگاه قمپژوهشهای فلسفی -کلامی1735-979120120180321The Concordance of the Evolution Theory with Religious Teachings; Alvin Plantinga's God-based Evolution Theory and Daniel Dennett's Athiestic Criticismsنظریه تکامل و سازگاری آن با آموزه های دینی در نظرالوین پلنتینگا و نقدهای دنیل دنت179202111010.22091/pfk.2018.26.1017FAهژیرمهریدانشآموخته دکتری رشته کلام-فلسفه دین دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانJournal Article20141220The present paper discusses and studies Plantinga's intended context and meaning regarding the Evolution Theory - which we have named as "God-based Evolution" - based on the foundations and premises of reformed epistemology which is one of the examples of his religious scientific theories; in the next part of the paper Dennett's criticisms as a New Darwinian atheist on Plantinga's "God-based Evolution" have been modified and finally, the writer evaluates and judges the views of these two philosophers in order to reach a final conclusion. In order to briefly explain these two views, it must be said that according to Plantinga Evolutionism and Creationism are cultural concepts that act as ideological indicators; in contrast, Dennett accepts an exclusively secular or godless view in order to understand evolution. According to him, Darwin's idea regarding the Evolution Theory is dangerous and is like a cosmological acid that absorbs the concepts of God, religion and later the "Theory of Creationism" into itself. But Plantinga, in defense of his view, believes in the existence of Divine action from evolutionary biology which is important in contemporary discussions about the relation between biology, philosophy and theology. در مقالۀ حاضر مفاد و معنای مورد نظر پلنتینگا از نظریۀ تکامل که ما نام آن را «تکاملِ خدابنیاد» نهادیم -بر اساس مبانی و پیشزمینۀ معرفتشناسانه اصلاح شده که یکی از نمونههای نظریۀ علم دینی اوست - بحث و بررسی میکنیم و سپس نقدهای دِنت- به عنوان یک نئودارونیسم ملحد - بر نظریۀ «تکامل خدابنیاد» پلنتینگا مورد جرح و تعدیل قرار میدهیم و در نهایت، ارزیابی از آرای دو فیلسوف با داوری نگارنده بعمل میآید تا به جمعبندی و نتیجهگیری نهایی برسیم. برای توضیح مختصر این دو دیدگاه بایستی گفت از نظر پلنتینگا تکامل و خلقتگرایی مفاهیم فرهنگی هستند که بهعنوان نشانگرهای ایدئولوژیک عمل میکنند. در نقطۀ مقابل، دِنت برای درک تکامل، یک دیدگاه منحصراً سکولار و یا بیخدایی را تأیید میکند، از نظر دِنت ایدۀ داروین در نظریۀ تکامل خطرناک است و همانند اسید کیهانی است که مفاهیم خدا و دین و متعاقباً «نظریۀ خلقتگرایی» را در خود ذوب میکند، ولی پلنتینگا برای دفاع از نظریهاش معتقد است، ستون الهی از زیستشناسی تکاملی وجود دارد که برای بحثهای معاصر در رابطۀ بین زیستشناسی، فلسفه و الهیات اهمیت دارد.<br /> دانشگاه قمپژوهشهای فلسفی -کلامی1735-979120120180321An Evaluation of the Websites of Scientific Journals of Philosophy based on Indexing Standards of International Information and Citation Databasesارزیابی وب سایت نشریات علمی حوزه فلسفه براساس شاخص های نمایه سازی پایگاه های اطلاعاتی و استنادی بین المللی203225111110.22091/pfk.2018.3055.1862FAنجمهباقریانکارشناس نمایه سازی نشریات در پایگاه های علمی0000-0000-1111-2222Journal Article20180410 <br />The purpose of this article is to study the level of consideration afforded to indexing standards of reliable international databases by Persian philosophical journals. In this research, forty-one websites of Persian philosophical journals which are published under the supervision of the Committee of Scientific Journals have been reviewed based on the main indexing standards of journals in reliable international databases. The results of this study showed that twenty-six percent of journals have a DOI code, twelve percent possess a Creative Commons permit and only the Journal of Philosophy and Theology published by Ferdowsi University of Mashhad is part of the International Committee on Publication Ethics. Despite the importance of the ethical and legal aspects of the journals, this area was very weak; generalization and presentation of incomplete information are the most important defects of websites of philosophical journals. The topic-wise indexing of philosophical journals in reliable general and specialized international databases was very weak and the limited numbers that are present in international indexing have not been properly presented to the viewers in the journals' websites. Altogether, the Journal of Philosophical-Theological Research of Qum University – with the exception of the foreign articles section and international members in the Editorial Board – has the required readiness in other areas for being indexed in reliable international databases as compared to other Persian philosophical journals. <br /> هدف این مقاله بررسی سطح توجه نشریات فارسی حوزۀ فلسفه به شاخصهای نمایهسازی پایگاههای معتبر بینالمللی است. در این پژوهش وبگاه ۴۱ نشریۀ فارسی حوزۀ فلسفه که زیر نظر کمیسیون نشریات علمی منتشر میشوند، بر اساس شاخصهای اصلی نمایهسازی نشریات در پایگاههای معتبر بینالمللی بررسی شد. نتایج پژوهش نشان داد، ۲۶ درصد نشریات دارای کد DOI، 12 درصد دارای مجوزCreative Commons بوده و تنها نشریۀ <em>فلسفه و کلام</em> دانشگاه فردوسی مشهد عضو کمیتۀ بینالمللی اخلاق در پژوهش است. بخش اخلاق و قوانین نشریات با وجود اهمیت زیاد، بسیار ضعیف بوده و کلیگویی و ارائۀ اطلاعات ناقص، مهمترین ضعف وبگاه نشریات حوزۀ فلسفه بهشمار میآید. نمایه شدن نشریات حوزۀ موضوعی فلسفه در پایگاههای عمومی و اختصاصی معتبر بینالمللی بسیار ضعیف بوده و موارد محدودی نیز که در نمایههای بینالمللی حضور دارند بهدرستی در وبگاه نشریات به مخاطبان معرفی نشدهاند. در مجموع، نشریۀ <em>پژوهشهای فلسفی</em>-<em>کلامی</em> دانشگاه قم - بهجز در بخش مقالات خارجی و اعضای هیئت تحریریه بینالمللی - در دیگر شاخصها نسبت به سایر نشریات فارسی حوزۀ فلسفه از آمادگی لازم برای نمایه شدن در پایگاههای معتبر بینالمللی برخوردار است.