دانشگاه قمپژوهشهای فلسفی -کلامی1735-979113220120220Philosophical Concepts from Sheikh Surawardi’s Viewمفاهیم فلسفی از دیدگاه سهروردی53110710.22091/pfk.2011.107FAمسعوداسماعیلیعضو هیئت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیJournal Article20150809Surawardi believes all philosophical concepts are universally subjective <br />and maintains no merit of origin in external world for them even as <br />objectivity with subject. Surawardi is strongly influenced by Peripatetic <br />especially Bahmanyar in the major structure thought of this debate and to <br />some extent on presentation of it. He presented all his explanations in a <br />way to be agreeable with the essentialism of philosophical intelligibles. He <br />regards predication of concepts on essences and external objects as <br />subjective predication and addition of concepts to externals by faculties of <br />mind. As it is Surawadi considers both descriptions and accidents of <br />philosophical concepts to be subjective –like logical concepts. <br /> <br /> <br />. سهروردی همه مفاهیم فلسفی را به طور کلّی ذهنی دانسته و برای آنها هیچ حیثیت منشأ انتزاعی در خارجْ، حتی به نحو عینیت با معروض، قائل نشده است. سهروردی، تقریباً در طرح این بحث و در ساختارهای اصلی فکری در این مسئله، کاملاً متأثر از مشائیان به ویژه بهمنیار است. وی با توجه به جوانبِ نظریه خویش، تمام توضیحاتش را به گونهای ارائه کرده که با اعتباری بودنِ معقولاتِ فلسفی سازگار باشد. وی حمل مفاهیم را بر ماهیات و امور خارجی، حملی ذهنی و اضافه کردن آن مفاهیم به امور خارجی توسط ذهن میداند. بدینترتیب باید گفت نزد سهروردی، اتصاف و عروضِ مفاهیم فلسفی، همچون مفاهیم منطقی، هر دو ذهنی است.<br /> <br /> <br /> <br /> دانشگاه قمپژوهشهای فلسفی -کلامی1735-979113220120220To Submit a Proposal of New Division of Positive
Attributes of God for Muslim Theologians’ Theoryارائه طرحی نو در نظریه الاهیدانان مسلمان در تقسیمبندی صفات ثبوتی334610910.22091/pfk.2011.109FAعلیاله بداشتیاستادیار دانشگاه قم0000000269186646Journal Article20150809The subject of divine attributes is one of the most extensive subjects in
history of Islamic thought. Muslim theologians have divided divine
attributes –looking for a better understanding of it-over different factors.
One of them is division of the divine attributes into Active and Essential.
Reflection on Active attributes helps to find two different groups of these
attributes. The first group predicated on The Supreme by means of addition
of actus; such as Reviver, Creator, Sustaining … .There is other wellknown
group called Actual Attributes. In fact, they are the attributes of
action of The Supreme and predicated on him-The Supreme by means of
that action, such as Veracity, Justice, and Wisdom. In this essay, we are to
prove the second group attributes besides its distinction with the first group
attributes.
بحث صفات الاهی یکی از مباحث دامنهدار در تاریخ تفکر اسلامی است. الاهیدانان مسلمان برای فهم بهتر صفات الاهی آن را به اعتبارات مختلف تقسیم کردهاند. یکی از آنها تقسیم صفات به ذاتی و فعلی است. تأمل در صفات فعلی ما را به این نکته رهنمون میکند که صفات فعلی دو قسماند؛ یک دسته صفاتی که به واسطه اضافه فعلی به خدای تعالی، بر او حمل میشوند؛ مانند محیی، خالق، رازق، و ...؛ اما دسته دیگری که به صفات فعلی مشهورند، در واقع صفات فعل پروردگار هستند و به واسطه آن فعل بر خدای سبحان حمل میشوند، مانند صدق، عدل و حکمت. در این مقاله صفات دسته دوم و تمایز آنها از صفات دسته اول اثبات میشود.
دانشگاه قمپژوهشهای فلسفی -کلامی1735-979113220120220Providence of God in Avicenna’s point of viewحکمت خداوند از منظر ابنسینا476011210.22091/pfk.2011.112FAجوادحاجیپوردانشپژوه دکتری مؤسسه تخصصی کلامسید محمدموسویعضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلومJournal Article20150809The fundamental concept of divine Wisdom grew out of deep discussions
on God's Knowledge and it can be properly analyzed when related
arguments about the purpose, agency and Providence of God are also
treated and truly understood. Of Islamic Philosophers, Avicenna was the
first to give a conceptual clarification of the divine Wisdom and explain its
constituent elements. In analyzing and scrutinizing this concept, he refers
to three components of knowledge, efficacy and pleasure contained in the
notion of divine Wisdom. In order to explain the Wisdom of God,
however, Ibn Sina appeals to other propositions in terms of his
philosophical system including "the principle that the higher being does
not care about the lower, " providential agency of Necessary Being,
Knowledge by providence, act of knowledge by Necessary Being, order of
causes and effects, essential goodness of Being.
بررسی در زمینه علم خداوند – علم به ذات و موجودات– و نیز غایت، فاعلیت و قدرت پروردگار، بحث دیگری را به میان میکشد که همان بحث از «حکمتِ خداوند» است. فیلسوفان مسلمان همواره در صدد شناخت هویت حکمت خداوند بودهاند. در این میان، نخستین فیلسوف مسلمانی که به ایضاح مفهومی حکمت خداوند و تبیین مؤلفههای آن پرداخت، ابنسینا بود. وی پس از تحلیل مفهوم حکمت خداوند، سه مؤلفه علم، سببیت و رضایت را به عنوان عناصر اصلی حکمت پروردگار ذکر میکند. علاوه بر این، وی در تبیین حکمت خداوند از قاعده «العالی لایلتفت الی السافل»، فاعلیت بالعنایة واجبالوجود، علم عنایی و علم فعلی واجب، نظام اسباب و مسببات و خیریت ذاتی وجود نیز بهره میگیرد.
دانشگاه قمپژوهشهای فلسفی -کلامی1735-979113220120220Historically Semantic Consideration of the word "ORIGINALITY"بررسی نسبت میان اصالت و هستی در زبانهای باستانی و اندیشه ارسطو616911310.22091/pfk.2011.113FAمحسنطلایی ماهانیاستادیار گروه فلسفه دانشگاه زنجانJournal Article20150809In this essay, evolution of the word Originality in ancient languages is
considered using historical semantics or philology that is study of the
formation process of meaning. The hypothesis of this essay proves that the
meaning of the word "Originality" in different cultures and ancient
languages is Existence and Being as its common usage in Islamic
philosophy. To sum up, Originality means Existence and Being. The
content of philosophical meaning of this word has been included in Greek
so this is why we have such an approach on this word. In the essay, we find
this hypothesis completely correct, especially by referring to the famous
text of Aristotle and his book Metaphysics.
در این مقاله فرایند شکلگیری معنای واژه «اصالت» و سیر تحول آن در زبانهای باستانی بررسی شده است. فرضیه مقاله این است که معنای واژه مذکور به صورت ریشهداری در فرهنگهای مختلف به ویژه در زبانهای باستانی به همان معنای متداول در فلسفه اسلامی (حکمت متعالیه صدرایی) یعنی هستی و وجود به کار رفته است. رویکرد غالب این بررسیها استعمال واژه مذکور در زبان یونانی است، زیرا محتوای معنای فلسفی این واژه در زبان یونانی ملحوظ شده است. در مقاله روشن میشود که فرضیه نگارنده درست است، به ویژه آنجا که به متن نوشتههای معروف ارسطو و کتاب <em>متافیزیک</em> استناد کردهایم.
دانشگاه قمپژوهشهای فلسفی -کلامی1735-979113220120220The Cultural and Social Essence of Language in Continental and
Analytical Philosophiesماهیت فرهنگی و اجتماعی زبان در فلسفههای قارهای و تحلیلی738611410.22091/pfk.2011.114FAمحمدرعایت جهرمیعضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیJournal Article20150809Systematization, antimetaphysics and historicism cause to separate
continental and analytical philosophies - two big philosophical realmsfrom
each other. Yet, language could still live as matter of common
concern amongst contemporary philosophers. To explain it more, language
has alienated from its real function and has taken cultural and social content
instead .While, Truth is not in line with the adaptation claims ,and
became an intersubjective topic which drawn out through dialogue between
traditions and cultures. This discourse re-examines the mentioned basis in
the gist of Husserl, Heidgger, Gadamer and Wittgnstein's thoughts-the
most eminent philosophers of these two realms of thinking.
اگرچه، نظامسازی، متافیزیکستیزی و تاریخگرایی، واگرایی دو حوزه بزرگ فلسفی، تحلیلی و قارهای را سبب شده است، اما میتوان زبان را دغدغه مشترک اندیشمندان معاصر این دو جریان دانست. زبانی که، شاخصه خصوصی بودن را وانهاده و درونمایهای فرهنگی- اجتماعی به خود گرفته است. این در حالی است که <em>حقیقت</em>، با دعاوی تطابق و سازگاری، سر سازش نداشته و در قالب امری بینالاذهانی و برآمده از گفتوگو در دل سنن و فرهنگها، رخ مینمایاند. گفتار حاضر، مبانی ذکرشده را در متن اندیشههای هوسرل، هایدگر، گادامر و ویتگنشتاین، به عنوان سرآمدان دو جریان فوق در اندیشه معاصر، واکاوی میکند.
دانشگاه قمپژوهشهای فلسفی -کلامی1735-979113220120220Avicenna and Surawardi and Mulla sadra’s View
On Sense Perceptionادراک حسی از منظر ابنسینا، سهروردی و ملاصدرا9110511510.22091/pfk.2011.115FAقاسمسبحانی فخراستادیار دانشگاه بوعلی سیناJournal Article20150809This essay explains the meaning of knowledge and perception as well as
different kinds and levels of them, moreover, illuminates sense perception
from Avicenna, Surawardi and Mulla sadra’s point of view. Avicenna and
Surawardi define knowledge and perception differently. But Mulla sadra
criticized their explanations innovating in the definition of knowledge and
perception. He believed the origin of knowledge and perception is
Existence but not Essence. In Avicenna’s eye, knowledge and perception
are divided into four main categories: 1: Sensory, 2: Imaginary, 3: Illusory,
4: Intellectual although Mulla sadra and Surawardi divided them into three
categories. Having a closer look, surawardi inserted illusory knowledge in
imaginary one, but Mulla sadra inserted it in intellectual knowledge.
Avicenna regards sense knowledge as material one while it is regarded as
abstract knowledge in Mulla sadra's eye. In fact, Mulla Sadra regards the
created form by soul similar to the form of appearance as sense knowledge.
مقالۀ حاضر معنای علم و ادراک و انواع و مراتب آن را از دیدگاه سه حکیم بزرگ ابنسینا، سهروردی و ملاصدرا تبیین کرده و ادراک حسی را از منظر این سه حکیم توضیح داده است. ابنسینا و سهروردی هر کدام علم و ادراک را به گونهای تعریف کردهاند. ملاصدرا این تعریفها را نقد کرده و خود تعریفی نو آورده است. وی علم و ادراک را از سنخ وجود میداند نه از سنخ ماهیت. به نظر او علم و ادراک چهار نوع است: حسی، خیالی، وهمی و عقلی. ولی سهروردی و ملاصدرا آن را سه نوع میدانند، با این تفاوت که سهروردی علم وهمی را در خیال مندرج میداند و ملاصدرا آن را در علم عقلی مندرج دانسته است. ابنسینا علم حسی را مادی ولی ملاصدرا آن را مجرد میداند و در واقع به نظر او علم حسی ایجاد صورتی مشابه صورت خارجی توسط نفس است.
دانشگاه قمپژوهشهای فلسفی -کلامی1735-979113220120220Forgiveness at Psychological and Christian Theology's viewعفو و بخشش از منظر روانشناسی و الاهیات مسیحی10711611610.22091/pfk.2011.116FAمجیددانشگردانشجوی دکتری الاهیات و علوم اسلامی پژوهشکده مطالعات اسلامیJournal Article20150809Forgiveness is one of the fundamental subjects regarded in several fields
such as sociology, ethics, philosophy, psychology, and theology. The
various definitions and explanations of Christian theologians and western
psychologists on forgiveness indicate how comprehensive the subject is in
Christianity. In this essay, we consider forgiveness at psychological and
Christian theologians 'view and also the different kinds of forgiveness at
both viewpoints.
عفو و بخشش یکی از مباحث اساسی است که در زمینههای مختلف از جمله جامعهشناسی، اخلاق، فلسفه، روانشناسی و الاهیات مورد توجه قرار واقع شده است. اظهارات و تعاریف متنوع الاهیدانان مسیحی و روانشناسان غربی در خصوص عفو و بخشش بیانگر وسعت این موضوع در دین مسیحیت است. در این مقاله به تبیین عفو و بخشش از منظر روانشناسی و الاهیات مسیحی پرداخته و انواع بخشش را از هر دو دیدگاه بررسی میکنیم.
دانشگاه قمپژوهشهای فلسفی -کلامی1735-979113220120220Knowledge by Presence and its Place in Descarte’s philosophyعلم حضوری و جایگاه آن در اندیشه دکارت11712511710.22091/pfk.2011.117FAحسنقنبریاستادیار دانشگاه ایلامJournal Article20150809Here, first, we are to define knowledge by presence and then have a brief
look at its history in Plato and Aristotles’s works. We also discuss its
importance in Descarte’s philosophy besides the instances in his
philosophy. Finally, we conclude knowledge by presence is actually the
main subject of Descarte’s philosophy as though we might claim
Descarte’s philosophy is established on Knowledge by Presence.
در این نوشتار، ابتدا ضمن تعریف علم حضوری اشاره مختصری به تاریخچه آن در آثار افلاطون و ارسطو کرده و در ادامه به اهمیت این بحث در اندیشه دکارت و نیز مصادیق آن در فلسفه وی میپردازیم. در نهایت نشان میدهیم که علم حضوری در واقع از زیربناییترین مباحث فلسفه دکارت است به گونهای که میتوان ادعا کرد تمام نظام فلسفی او بر آن استوار است.
دانشگاه قمپژوهشهای فلسفی -کلامی1735-979113220120220Deliberation of Different Critiques on Sadraee Existentialism
By Surawardi and Seyyed Abdola’ala Sabzevariتفاوتِ نقد سهروردی و سید عبدالأعلی سبزواری بر اصالت وجود صدرایی12714711810.22091/pfk.2011.118FAیاسرسالاریعضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانمهدیافچنگیعضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگانJournal Article20150809The theory of Existentialism-regarded as the grounds for Transcendental
philosophy-has changed completely Islamic philosophy, in addition, has
been accepted as a dominant theory by philosophers in no time. On the
opposite side, some philosophers refused to accept Existentialism theory,
even tried their best to mount challenges to this theory. Surawardi and
Seyyed Abdola’ala Sabzevari keep critical view on Existentialism, and are
for Essentialism theory. To be precise, the two philosophers have used
different reasons and methods as refusal of Existentialism theory. Sheykh
Surawardi has given several reasons to confirm Essentialism theory so he
is regarded as critics of Existentialism theory though he was living much
earlier than Molla Sadra and his theory. Seyyed Sabzevari accepts clearly
Essentialism by means of analysis and critique on the principles originated
Existentialism-like “impossibility of composite instauration between
Essence and Essentials” and “possible beings are composed duality of
Essence and Beings” in addition denying of cognation principle and also
univocality. In fact, surawardi accepts Essentialism theory taking the
conceptual approach, while Seyyed Sabzevari accepts Essentialism by
having an analytical approach and critical thinking of the principles of
Existentialism theory. In this essay, the writer is to consider how valid and
efficient the reasons for critique of Existentialism theory by Surawardi and
Seyyed sabzevari are with the explanation of their different approaches.
نظریه اصالت وجود که عمود مرکزی حکمت متعالیه به شمار میرود، تحولی شگرف در فلسفه اسلامی ایجاد کرد و به سرعت به عنوان نظریه غالب در اندیشه حکما پذیرفته شد. در مقابل اندیشمندانی نیز اصالت وجود را برنتابیدند و در به چالش کشیدن آن کوشیدند. سهروردی و سید عبدالأعلی سبزواری از جمله منتقدان اصالت وجود و قائلان به اصالت ماهیت به شمار میآیند، که مبنا و روشی کاملاً متفاوت را برگزیدهاند. سهروردی اگرچه از نظر زمانی قبل از ملاصدرا و نظریه اصالت وجود است، اما ادله متعددی که در اثبات مفهوم اعتباری بودن وجود آورده، او را در عدادِ منتقدان اصالت وجود قرار داده است. سید عبدالأعلی سبزواری هم با تحلیل و نقد قواعد و اصولی که در قول به اصالت وجود منشئیت دارند، مثل «استحاله جعل تألیفی بین ذات و ذاتیات» و «کل ممکن زوج ترکیبی من ماهیّة و وجود» و همچنین انکار اصل سنخیت و اشتراک معنوی، صریحاً اصالت ماهیت را بر میگزیند. در واقع رویکرد سهروردی در قول به اصالت ماهیت رویکردی کاملاً مفهومی است، در حالی که رویکرد سید سبزواری در پذیرفتن اصالت ماهیت، نقد و تحلیل مبانی اصالت وجود است. مقاله حاضر بر آن است تا با تبیین رویکرد متفاوت سهروردی و سید سبزواری در نقد اصالت وجود، میزان صحت و کارآمدی ادلّه آنها را بررسی کند.
دانشگاه قمپژوهشهای فلسفی -کلامی1735-979113220120220The Essence of Intellect and its ability in the Cognitive processماهیت عقل و توانایی آن در فرایند شناخت14917511910.22091/pfk.2011.119FAزهراخیر اللهیمربی گروه فلسفه اسلامی دانشگاه پیام نورJournal Article20150809In this piece of writing, we have considered the essence of intellect and its
limit and ability in the cognitive process. For the purpose of this study,
three different viewpoints- philosophy, Gnosticism and religion –have been
considered. While considering various viewpoints, we’ve encountered
disagreement, contradiction and diversity of opinions on intellect in itself
and its cognitive limit. All in all, we’ve met a comprehensive knowledge
on intellect; meaning understanding. Intellect as understanding concludes
that intellect prepares its ingredients and instruments from experimental,
philosophy, Gnosticism, religion and other knowledge then analyses each
of them. Each of these cognitive instruments has especial realm of study so
none of them are able to know or deny the other. Conclusively,
contradiction among them is sensible furthermore none can deny the other.
.در این نوشتار، ماهیت عقل، حدود و توانایی آن در شناخت بررسی شده است. به این منظور مطالعاتی در مورد دیدگاههای برخی فلاسفه و عرفای معروف و نیز نگرشی دینی انجام شد. در حین بررسی نظریات متعدد، با اختلافات، تضاد و تشتت آراء در مورد ذات و حقیقت عقل، محدوده شناخت عقل و نیز ارائه یک تعریف جامع برای عقل مواجه شدیم. ضمن تعریف عقل به معنای فهم ثابت میشود که فهم، از علوم تجربی، فلسفه، عرفان، دین و سایر معارف، ابزار، مواد و مصالح خودش را میگیرد و به تحلیل هر کدام از آنها میپردازد و چون هرکدام از آنها حوزه ویژه خود را دارد، نمیتواند در باب حوزه دیگری اظهار نظر کرده، یا آن را انکار کند، از این رو اختلاف هر یک با دیگری طبیعی است و انکار نابجاست.