دانشگاه قمپژوهشهای فلسفی -کلامی1735-979113320120521Two Formalist Approaches to "Explanation" in Natural Sciencesتبیین در علوم طبیعی بر اساس دو رویکرد صورتگرا5329010.22091/pfk.2012.90FAمنصورنصیریاستادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.Journal Article20150808
There are several problems in matters concerning scientific explanation, the most important of which is offering a definition of explanation and classifying the different approaches taken in offering a model for scientific explanation. In this paper, we will go through the current approaches to explanation while presenting a definition of it. In their discussions about explanation, philosophers of science do not pay very much attention to the general classification in the current views about explanation, but as we will see, examining these views and their divisions will greatly help in understanding these discussions. Therefore, we divide the current views about explanation into two general classes: formalistic and non-formalistic. Our discussion in this paper is specific to two formalist methods of explanation. مسایل فراوانی در خصوص تبیین در علوم طبیعی قابل بحث است که مهمترین آنها عبارت است از: بیان تعریفی از تبیین و تقسیم و ترسیم رویکردها در ارائه مدل تبیین علمی. در این مقاله، ضمن ارائه تعریفی از تبیین، به بررسی رویکردهای مطرح درباره تبیین خواهیم پرداخت. فیلسوفان علم، هنگام بحث از تبیین چندان توجهی به تقسیمبندی کلی دیدگاههای مطرح شده در تبیین نمیکنند؛ اما همانطور که با بررسی این دیدگاهها روشن میشود، به نظر میرسد در بررسی این دیدگاهها، تقسیمبندی و فهرست کردن آنها کمک شایانی به فهم بهتر این مباحث میکند؛ از این رو، در اینجا با توجه به همین نکته، دیدگاههای مطرح شده درباره تبیین را به طور کلی در دو دسته صورتگرا و غیر صورتگرا گنجاندهایم. دو دیدگاه از دیدگاههای مطرح در رویکرد صورتگرا در این مقاله بررسی خواهد شد.دانشگاه قمپژوهشهای فلسفی -کلامی1735-979113320120521Legal Epistemology from the Perspective of Muslim Scholarsمعرفتشناسی حقوقی و اخلاقی از دیدگاه دانشمندان مسلمان33589110.22091/pfk.2012.91FAاحمددیلمیاستادیار گروه حقوق خصوصی و اسلامی دانشکده حقوق دانشگاه قم0000-0002-4538-6969Journal Article20150808The concepts of right and obligation, of lawful and unlawful, and of good and bad are the most focal ones in the philosophy of value, particularly in the philosophy of law and ethics. They are mostly discussed from epistemological aspects. Our main question in this survey is of the origin of legal and ethical propositions. Do they directly relate to an objective external reality that determines their truth; or are they only based on the intentions and the purposes of the people who stipulate them? Legal and moral naturalists have chosen the first explanation with various interpretations, and conventionalists have tried to prove the second one. In this study, configuration and construction are regarded as mental construct entities in practical philosophy and the theory of conventionalism is shown to be more reasonable and defensible.
حق و تکلیف، ممنوع و مجاز، و خوب و بد مهمترین مفاهیمیاند که در فلسفۀ ارزش و به ویژه در فلسفۀ حقوق و اخلاق محور گفتوگو قرار میگیرند. یکی از عمدهترین جنبههای بحث از آنها جنبۀ معرفتشناسانه است. پرسش اصلی در این پژوهش ناظر به منشأ گزارههای حقوقی و اخلاقی است. آیا این گزارهها ملاک صدقِ واقعی و خارجیِ مستقیم دارند؛ یا منشأ مستقیم آنها چیزی جز تصمیم، جعل و صلاحدید صاحبان تصمیم و قرارداد نیست؟ طبیعتگرایان حقوقی و اخلاقی با قرائتهای مختلف احتمال نخست را برگزیدهاند؛ و قراردادگرایان در پی اثبات احتمال دوم برآمدهاند. در این نوشتار، با این پیشفرض که جعل و انشاء در حوزه حکمت عملی از جنس ایجاد اعتباری قلمداد میشود، نظریۀ قرارداد عقلایی قابل دفاعتر و انتقادات وارد بر آن قابل پاسخ دانسته شده است.دانشگاه قمپژوهشهای فلسفی -کلامی1735-979113320120521The Shade of "Oneness of Being" on Tafsire Bayan al-Sa'adaسایۀ وحدت وجود بر تفسیر بیانالسعادة59849210.22091/pfk.2012.92FAمحمد کاظمشاکراستاد دانشگاه قمعلیغفا ر زادهعضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان، گروه علوم قرآن و حدیثJournal Article20150808 The idea of "Oneness of Bing" is considered the most important and the most focal ontological claim of mystics and theosophists. Some mystic exegetes have been serious advocates of this claim, and hence have introduced it in their esoteric interpretations of the Qur'an. The early mystical Quranic exegeses, however, simply dealt mainly with the internal meaning of the Quranic verses. The main idea of mystics was to extinguish the low desires of the soul and selfhood, leading their soul to divine love and finally to annihilation in God. So there is no hint at the idea of Oneness of Being in their exegeses. Then, instead of the immediate internal and didactic meanings based on intuition and spiritual feelings, they ventured to develop some philosophical and mystical concepts. And finally the ideas of divine love and annihilation in God were led to the idea of Oneness of Being, and in the 7<sup>th</sup> century the idea was brought into Quranic exegesis by Ibn Arabi. After Ibn Arabi, instead of simple and ascetic mystical exegeses, a period of hermeneutic reflections based on the idea of Oneness of Being began, and this idea was propagated by Ibn Arabi’s followers. Sultan 'Ali Shah Gonabadi, the author of Bayan al-Sa'adah fi Maqamat al-'Ibadah, is among the strong supports of this idea, speaking about it in various places. He described this idea by relying on the words of Ibn Arabi and Mulla Sadra, and went to the extreme of excess in interpreting the Quranic verses according to this idea. In addition to surveying the historical background of this idea, its semantic dimensions, and the way it entered into the mystical exegeses, the author has shown the sway of this idea over Tafsire Bayan al-Sa'adah and its comparative interpretation of the Qur'an in terms of this idea, and has presented a close examination of it. <br /> <span style="font-family: NoorMitra; font-size: 12.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">وحدت وجود از مهمترین و محوریترین مدعاهای هستیشناختی عارفان به شمار میرود. برخی از مفسّران تفسیرِ عرفانی و صوفیانه، از طرفداران جدّی این اندیشه بوده و بدین جهت آن را از حوزه عرفان وارد تفسیر قرآن کردند. البتّه تفاسیری که در پهنه عرفان و تصوف سامان گرفت، در ابتدا به صورت ساده و زاهدانه و به معنای درونیِ بعضی از آیات قرآن میپرداخت. فکر اصلی صوفیان کشتن آرزوهای نفس و انانیّت و کشاندن او به فناء فی الله و عشق الاهی بوده و در تفاسیر آنان جانبداری از اندیشه وحدت وجود یافت نمیشود. سپس به جای معانیِ ابتدایی درونی و وعظآمیزِ مبتنی بر ذوق و حال، معانی فلسفی و عرفانی جسارتآمیز مطرح شد. سرانجام اندیشه عشق الاهی و فناء فی الله به اندیشه وحدت وجود منتهی گردید و در قرن هفتم این اندیشه از</span><span style="font-size: 12.5pt; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"> </span><span style="font-family: NoorMitra; font-size: 12.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">سوی ابنعربی وارد تفسیر شد و پس از وی، به جای تفاسیر عرفانی ساده و زاهدانه دوره تأویلات نظری مبتنی بر وحدت وجود آغاز شد و بر تفاسیر عرفانی سایه افکند و سیطره یافت. این اندیشه از سوی پیروان وی رواج یافت. سلطان علیشاه گنابادی، نویسنده تفسیر <em>بیان السعاده فی مقامات العباده</em>، از مدافعان سرسخت اندیشه وحدت وجود است که در مراحل و مواضع مختلف از وحدت وجود سخن به میان آورده و به استناد سخنان ابنعربی و ملاصدرا به تبیین آن پرداخته است و افراطیتر از دیگر مفسّران عرفانی، دست به تأویل تطبیقی آیات بر اساس این اندیشه زده است. نگارنده، در این پژوهش، افزون بر بررسی پیشینه وحدت وجود، معناشناسی آن و چگونگی راهیابی وحدت وجود در تفاسیر عرفانی، سیطره اندیشه وحدت وجود بر تفسیر <em>بیان السعاده</em> و تأویلات تطبیقی آیات قرآن بر وحدت وجود را نشان داده و به نقد و ارزیابی آن پرداخته است.</span> <br /> دانشگاه قمپژوهشهای فلسفی -کلامی1735-979113320120521The Role of Philosophy of Science in the Research Program of Evolutionنقش فلسفۀ علم در برنامۀ پژوهشی تکامل851029310.22091/pfk.2012.93FAهادیصمدیعضو هیئت علمی گروه فلسفه علم دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانJournal Article20150808Referring briefly to the effects of philosophy in the formation of Darwin's theory of evolution, this paper will survey the relationship between philosophers of biology and evolutionary biologists in the current age. The role of the philosopher of science in the streams of science, and therefore the role of the philosopher of biology in the evolutionary research program is more than just clarifying concepts and definitions, and revealing the hidden presuppositions; it rather includes introducing the methodological equivalents of some metaphysical theories to scientists, and, in other words, offering some methodological programs based on metaphysical presuppositions. By pointing at the problems, philosophers of biology can also help scientists in the process of criticizing the methodology (not the content).
<span style="font-family: NoorMitra; font-size: 13pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-font-size: 10.5pt;" lang="FA">این مقاله پس از اشارهای کوتاه به تأثیرات فلسفه در شکلگیری نظریۀ تکاملِ داروین، به ارتباط فیلسوفان زیستشناسی و زیستشناسان تکاملگرا در عصر حاضر میپردازد. نقش فیلسوف علم در متن جریانات علم، و بنابراین، نقش فیلسوف زیستشناسی در برنامۀ پژوهشی تکامل بیش از ایضاح مفاهیم و تعاریف، و پرده برداشتن از پیشفرضهای پنهان است و شامل معرفی همارزهای روششناختی نظریههای متافیزیکی به دانشمندان و به عبارت دیگر، ارائۀ آموزههایی روششناختی بر اساس پیشفرضهای متافیزیکی نیز هست. فیلسوفان زیستشناسی همچنین میتوانند از رهگذر پیشنهاد مسایل، در جریان نقادی روشی (و نه محتوایی) به دانشمندان کمک کنند.</span>
دانشگاه قمپژوهشهای فلسفی -کلامی1735-979113320120521The Philosopher-Prophet as the Ideal Ruler in the Political Thought of the Medieval Iranفیلسوف- پیامبر به عنوان زمامدار آرمانی در اندیشه سیاسی ایران میانه1231409410.22091/pfk.2012.94FAدالسِونگ یودانشیار دانشگاه مطالعات خارجی هنکوک، کره جنوبیJournal Article20150808 The theory of ideal ruling is the central idea of the medieval Persian political thought; as the ideal ruler, in turn, is at the center of this theory. This paper intends to identify and introduce, with an analytic view, the most important features of the ideal ruler in the medieval political thought of Iran. The focal thesis of this article is to introduce the philosopher-prophet as the central idea of the political thoughts in medieval Iran. We will investigate the ideas of the principal representatives of this thought in medieval Iran such as Al-Farabi, Avicenna, Suhrewardi, and Mulla Sadra, and recreate their intended ruler. In the author's view, the philosopher-prophet introduced as the real ruler in the works of these representatives of Iranian thought has the characteristics of the ideal Iranian king, the platonic philosopher, the prophet of Islam, and the Shi'te Imams. Besides recreating the features of the ideal ruler in the main streams of Iranian thought, the author has tried to find and introduce the common foundation of these thoughts.
.<span style="font-family: 'B Mitra';" lang="FA"> </span><span style="font-family: NoorMitra; font-size: 13pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-font-size: 10.5pt;" lang="FA">اگر بخواهیم مهمترین وجه مشخصه اندیشه سیاسی ایرانی را در سدههای میانه شناسایی کنیم باید به نظریه زمامداری رجوع کنیم. نظریه زمامداری محور اندیشه سیاسی ایران در سدههای میانه است، چنانکه زمامدار آرمانی، به نوبه خود، محور نظریه زمامداری است. این نوشته میخواهد با نگاهی تحلیلی به نظریه زمامداری آرمانی مهمترین مشخصههای زمامداری را در اندیشه سیاسی ایران شناسایی و معرفی کند. فرضیه اصلی این نوشته آن است که فیلسوف - پیامبر نقطه ثقل اندیشه سیاسی ایران در دوره یاد</span><span style="font-size: 13pt; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-font-size: 10.5pt;" lang="FA"> </span><span style="font-family: NoorMitra; font-size: 13pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-font-size: 10.5pt;" lang="FA">شده است. این نوشته بر آن است که با جستوجو در اندیشههای نمایندگان اصلی جریانهای فکری در ایران میانه، کسانی چون فارابی، ابنسینا، سهروردی و ملاصدرا، زمامدار مورد نظر آنها را جستوجو کرده و چهره اصلی آنها را بازسازی کند. به نظر نگارنده، چهره اصلی زمامدار در نوشتههای این نمایندگان اصلی تفکر ایرانی فیلسوف - پیامبر است. یعنی کسی است که خصوصیات شاه آرمانی ایرانی، فیلسوف افلاطونی، پیامبر اسلامی و امام شیعی را در خود جمع دارد. نگارنده کوشیده است با بازسازی چهره زمامدار آرمانی در جریانهای اصلی تفکر ایرانی در عین حال محور مشترک این جریانهای فکری را شناسایی و معرفی کند.</span>
دانشگاه قمپژوهشهای فلسفی -کلامی1735-979113320120521Relativism in Transcendent Philosophyنسبیتگرایی در فلسفه ملاصدرا1411669510.22091/pfk.2012.95FAسید علیعلم الهدیاستادیار دانشگاه پیام نور، دانشکده الاهیات و علوم اسلامی، گروه فلسفه و کلام اسلامیJournal Article20150808 By examining the different meanings of “essence” and “quiddity” in the thought of the Muslim philosophers, and by examining the important origins of Mula Sadra'a (transcendent) philosophy, this article will prove that the concepts of essence and quiddity are rejected in his philosophy and are considered as something conventional and as subjective constructs. So this line of thinking is nominalistic in this regard, and therefore is epistemologically a relativistic thought considering the knowledge of reality as something relative. In his philosophy, necessary and absolute knowledge of reality is impossible, and from the methodological viewpoint, this line of thought cannot be classified under rationalistic philosophy. Therefore, this kind of philosophy must rely on methods like intuition or experience.
این مقاله با بررسی معانی مختلفی ذات و ماهیت در تفکر فیلسوفان مسلمان و با بررسی مبانی مهم فلسفه ملاصدرا ثابت میکند که ذات و ماهیت در این فلسفه رد میشود و امری قراردادی و اعتباری خواهد بود. لذا این تفکر در بحث از نحوه تحقق کلیات دیدگاهی نومینالیستی دارد و از همینرو به لحاظ معرفتشناختی تفکری نسبیتگراست و شناخت واقعیت را امری نسبی میداند. در این فلسفه، امکان شناخت ضروری و مطلق واقعیت وجود ندارد و از نظر روششناختی نیز این فلسفه نمیتواند تفکری عقلگرایانه باشد، بلکه در شناخت باید روشهایی مانند تجربه یا شهود را معتبر بداند.
دانشگاه قمپژوهشهای فلسفی -کلامی1735-979113320120521Substance in the Eyes of Lockجوهر در نظر لاک1671809610.22091/pfk.2012.96FAمحمدحکاکدانشیار گروه آموزشی فلسفه دانشگاه بینالمللی امام خمینیJournal Article20150808 The problem and the concept of substance are considered to be one of the basic and perennial subjects in philosophy. It takes an important place within philosophy both epistemologically and ontologically, and most philosophers have discussed it in their works. In his book, <em>A Survey Concerning Human Understanding</em>, John Lock, the father of empirical philosophy in England, has discussed the concept of substance and how it is conceptualized in the mind, and through that, he has come to believe in their independent existence. According to him, the concept of substance is originated from a supposition and a rational inference: that the qualities cannot be self-existent. He believes that we have no notion of substance in mind, save a substratum upon which the accidents stand. So the concept of substance is not known through experience at all whether the experience is a sensation or a reflection. Therefore in believing in the concept of substance, Lock has ignored his empirical principles, as he has ignored his empirical method in believing in its objectivity, because he does not believe in any kind of a priori concepts or judgments. In this paper, however, we will offer an empirical understanding of the concept of substance; a point that was not intuited by Lock. In this view, the concept of substance is considered empirical, but believing in its independent existence based on an a priori rational principle is regarded as violating the empirical principle that no a priori principle exists. Thus, on the basis of Lock's empiricism we can believe in the concept of substance but not in its external existence.
یکی از مفاهیم اساسی فلسفه و از مسایل جاودان آن مفهوم و مسئله جوهر است. جوهر خواه از لحاظ معرفتشناختی و خواه از لحاظ وجودشناختی اهمیت اساسی در فلسفه دارد و غالب فیلسوفان بدان پرداختهاند. جان لاک، مؤسس فلسفۀ تجربی انگلستان، نیز در کتاب <em>تحقیق</em><em> </em><em>در</em><em> </em><em>فهم</em><em> </em><em>بشر</em> در خصوص جوهر و نحوۀ حصول آن در ذهن بحث کرده و از آن رهگذر به وجود خارجی آن قائل شده است. در نظر او، تصور جوهر حاصل یک فرض و یک استنباط معقول است: و آن اینکه کیفیات نمیتوانند قائم به خود باشند. نزد لاک، ما از جوهر تصوری جز تصور یک زیرنهاد که اعراض بر آن استوارند نداریم. جوهر حاصل هیچ تجربهای نیست، خواه احساس و خواه مراقبه و دروننگری. بنابراین، باید گفت لاک در اعتقاد به تصور جوهر از مبنای اصالت تجربه عدول کرده است، همچنانکه در اعتقاد به وجود خارجی آن. زیرا وی نه به تصور مقدم بر تجربه عقیده دارد و نه به تصدیق مقدم بر تجربه. در این مقاله، با ارائۀ مبنایی تجربی برای جوهر، اعتقاد به تصور آن مستلزم عدول از اصالت تجربه محسوب نشده، اگرچه لاک، خود متفطن به این مبنا نبوده است. اما، البته، اعتقاد به وجود خارجی جوهر که بر پایۀ یک اصل عقلی مقدم بر تجربه است، مستلزم دست کشیدن از این مبنای اصالت تجربه که هیچ اصل مقدم بر تجربهای وجود ندارد، قلمداد شده است. حاصل آنکه بر مبنای اصالت تجربهای که لاک عرضه میکند میتوان به تصور جوهر قائل شد اما به وجود خارجی آن نه.
دانشگاه قمپژوهشهای فلسفی -کلامی1735-979113320120521Theoretical Explanation of Kindness and Friendship in the Ethical Thoughts of Ibn Miskwayhتبیین نظری محبت و دوستی در اندیشه اخلاقی ابنمسکویه1812049810.22091/pfk.2012.98FAفروزانمصطفی منتقمیکارشناسی ارشد فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه قمJournal Article20150808 "Kindness” and “friendship" are among the most important ethical and philosophical topics. Kindness, in Miskwayh's ethical thoughts, is a general title referring to the natural capacity of man for making relations and correlations. Kindness, being a subcategory of justice, has a social color and is regarded to be superior to justice. The best standard for evaluation is to get the highest form of actions. Kindness may appear in different forms and levels due to different motives such as pleasure, interest, and goodness, of which the real motive to kindness is goodness. The higher level of kindness is called love, which is specific to God and is a result of divine blessing and inspiration. To gain this level of kindness we have to practice and try to acquire ethical virtues, because love is impossible to be gained without knowledge, and true knowledge is gained through purification and avoidance of passion. Divine love, religious law, and role models to follow are very important elements in developing ethical virtues and improving the social relations.
<span style="font-family: 'B Mitra';" lang="FA"> </span><span style="font-family: NoorMitra; font-size: 13pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-font-size: 10.5pt;" lang="FA">«محبت و دوستی» یکی از مهمترین مقولههای اخلاقی و فلسفی است. «محبت» در اندیشه اخلاقی ابنمسکویه عنوان عامی برای بیان استعداد ذاتی بشر جهت ارتباط و همبستگی است. دوستی، رنگ اجتماعی دارد و از فروعات عدالت و برتر از آن شمرده میشود. بهترین معیار در ارزیابی از عالیترین شکل افعال است. در ایجاد انواع و مراتب این فضیلت بین افراد عواملی مثل لذت، نفع و خیر دخالت دارند که عامل واقعی آن خیر است. از برترین مرتبه محبت با عنوان عشق یاد</span><span style="font-size: 13pt; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-font-size: 10.5pt;" lang="FA"> </span><span style="font-family: NoorMitra; font-size: 13pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-font-size: 10.5pt;" lang="FA">شده که مخصوص خداوند و حاصل افاضه و القاء الاهی است. اما برای رسیدن به آن مرتبه نباید دست از تمرین و تلاش در کسب فضایل اخلاقی برداشت. نمیتوان بدون معرفت به محبت نائل شد و شرط صحت معرفت، تهذیب اخلاق و پاکی از هوای نفس است. محبت الاهی، شریعت و وجود اسوهها در رشد فضایل اخلاقی و بهبود روابط اجتماعی نقش بسزایی دارند.</span>
دانشگاه قمپژوهشهای فلسفی -کلامی1735-979113320120521Examination and Criticism of Mental Being from Fakhre Razi's Point of Viewنقد و بررسی وجود ذهنی از دیدگاه فخر رازی20522810210.22091/pfk.2012.102FAمحمدجوادپاشاییدانشآموخته رشته مدرسی الاهیات مرکز تربیت مدرس دانشگاه قم.محمدذبیحیدانشیار گروه فلسفه دانشگاه قم0000-0002-5749-0261Journal Article20150808 <br />The representational and truthful nature of mental beings is among the most important philosophical and epistemological issues. Some philosophers have supported the theory of resemblance and some of them have supported the theory of sameness. There is a third attitude which rejects both theories and proposes the theory of relation; the relation between the knower and the known. Fakhre Razi has supported this theory describing it in a disordered fashion in his various books. Our motive for choosing to discuss his views about this subject has been that he was the initiator of this topic independently, and that he possessed a great place among Muslim philosophers. Historically, he is the first one who entered this problem among philosophical issues, and raised it independently under the title of "mental being". Some thinkers, however, regard him among the deniers of mental being, but this survey is to show that Razi was within the supporters of mental being. <br />. ماهیت و واقعنمایی وجود ذهنی یکی از مهمترین مباحث فلسفی و معرفتشناختی بهشمار میآید که رویکردهای مختلفی در این مقوله رقم خورده است. در این میان، برخی قول به شبح و عدهای، قول به تطابق را پذیرفتهاند و کسانی که دو دیدگاه را برنمیتابند، رابطه اضافه بین عالم و معلوم را برتافتهاند. فخرالدین رازی از آن دستهای است که قول اضافه را اختیار کرده و در کتابهای مختلف خود بهگونهای مضطرب، نظر خود را بیان کرده است. علت انتخاب نظریه فخر رازی از میان اقوال موجود در وجود ذهنی و داوری در خصوص آن، پیشآهنگی آن شخصیت در این بحث، از سویی، و جایگاه ویژه او در میان فلاسفه، از سوی دیگر است. به گواه تاریخ، رازی نخستین فیلسوفی است که از وجود ذهنی، با عنوانی مستقل در آثار خود یاد کرد و این مسئله را تحت همین عنوان وارد حلقه مباحث فلسفی نمود. اگرچه برخی وی را در زمره منکران وجود ذهنی دانستهاند، اما این پژوهش نشان میدهد که رازی از مثبتین وجود ذهنی بوده است. <br /> دانشگاه قمپژوهشهای فلسفی -کلامی1735-979113320120521The Concept of Catholic Faith According to the Ideas of Augustine and Tomas Aquinasمفهوم ایمان کاتولیک با تکیه بر آرای آوگوستین و توماس آکوئیناس22924910410.22091/pfk.2012.104FAاحمد رضامفتاحاستادیار دانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20150808 Some catholic theologians have considered the concept of faith as a form of knowledge, having, in other words, a propositional nature, but some others have regarded it as something beyond knowledge and non-propositional. Augustine as an advocate of non-propositional faith has taken faith to be a kind of knowledge in the early period of his intellectual life, and hence considered faith and understanding as correlative concepts. But he finally gave up conceptual cognition and regarded faith as something intrinsic based on divine grace and endowment. Thomas Aquinas, however, supporting propositional faith, regards faith as knowledge, but his approach to faith is not only philosophical; rather he also relies on some non-epistemic elements like hope, kindness, and the notion that faith has to be bestowed [by God].
مفهوم ایمان کاتولیکی را برخی از سنخ معرفت و به عبارتی ایمان گزارهای دانستهاند و برخی آن را فراتر از معرفت و غیر گزارهای دانستهاند. آوگوستین به عنوان طرفدار ایمان غیر گزارهای در دوره نخست زندگیاش ایمان را نوعی معرفت دانسته، و ایمان و فهم را لازم و ملزوم یکدیگر میداند، اما در نهایت به عقل حصولی بیاعتنا میشود و ایمان را امری باطنی و مبتنی بر فیض و موهبت الاهی میداند. توماس آکوئیناس به عنوان طرفدار ایمان گزارهای، ایمان را از سنخ معرفت میداند، اما باید توجه داشت که رویکرد وی صرفاً فلسفی نیست و بر عناصر غیر معرفتی همچون امید و محبت و نیز موهبتی بودن ایمان تأکید میکند.
دانشگاه قمپژوهشهای فلسفی -کلامی1735-979113320120521Examining the Authority of single Traditions in the realm of Theologyبررسى حجّیت روایات آحاد در مسایل اعتقادی25127110610.22091/pfk.2012.106FAمهدیعزیزیاندانش آموخته حوزه علمیه قم و عضو هیئت علمى و استادیار پژوهشکده تحقیقات اسلامىJournal Article20150809Traditions are one of the sources used to demonstrate religious teachings. The unanimous traditions (reported repeatedly), and also single ones (reported only by one source) tied with certain contextual evidences, are authentic in jurisprudence, theology, interpreting the Qur'an, history etc. Some of the traditions that are reported only by one source and are valid are used by jurisprudents, as well, in the process of discovering legal norms. But can we use them in issues not related to jurisprudence, such as theological issues or not? After examining the different ideas and views offered about this subject, we will present a proper answer to this question. Some of the results of this survey are as follows: distinguishing between unanimous, valid single, and invalid single traditions; the issuance of tradition and its content; and the method of inference in rational or traditional discussions.
یکی از منابع اثبات آموزههای دینی، روایات است. روایات متواتر و روایات آحاد محفوف به قرائن قطعی در حوزههای فقه، علم کلام، تفسیر قرآن، تاریخ و مانند آن مورد بهرهبرداری قرار میگیرند. گرچه روایات آحاد معتبر ظنّی، دستمایه فقها برای استخراج احکام فقهی هستند؛ اما آیا از روایات آحاد معتبر ظنّی میتوان در موضوعات غیرفقهی از جمله مسایل اعتقادی استفاده کرد یا خیر؟ این نوشتار با بررسی آراء و اقوال اندیشمندانی که در این باره اظهار نظر کردهاند و با بهرهگیری از روش کتابخانهای، با هدف ارائه پاسخی درخور به پرسش فوق سامان یافته است. برخی یافتههای این پژوهش عبارتاند از: حفظ مرزبندی بین اخبار متواتر، روایات آحاد قطعی و ظنّی، حیثیت صدور و دلالت روایات و نیز شیوه استنتاج در مباحث عقلی و نقلی.