• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
فصلنامه پژوهش‌های فلسفی - کلامی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 20 (1397)
دوره دوره 19 (1396)
دوره دوره 18 (1395)
دوره دوره 17 (1394)
دوره دوره 16 (1393)
دوره دوره 15 (1392)
دوره دوره 14 (1391)
دوره دوره 13 (1390)
شماره شماره 52
شماره شماره 51
شماره شماره 50
دوره دوره 12 (1389)
دوره دوره 11 (1388)
دوره دوره 10 (1387)
دوره دوره 9 (1386)
دوره دوره 8 (1385)
دوره دوره 7 (1384)
دوره دوره 6 (1383)
دوره دوره 5 (1382)
دوره دوره 4 (1381)
دوره دوره 3 (1380)
دوره دوره 2 (1379)
دوره دوره 1 (1378)
رستمی, ابراهیم. (1391). مقایسه تحلیلی دیدگاه ملاصدرا و طباطبایی در مسئله قضاء الاهی. فصلنامه پژوهش‌های فلسفی - کلامی, 13(52), 63-74. doi: 10.22091/pfk.2012.100
ابراهیم رستمی. "مقایسه تحلیلی دیدگاه ملاصدرا و طباطبایی در مسئله قضاء الاهی". فصلنامه پژوهش‌های فلسفی - کلامی, 13, 52, 1391, 63-74. doi: 10.22091/pfk.2012.100
رستمی, ابراهیم. (1391). 'مقایسه تحلیلی دیدگاه ملاصدرا و طباطبایی در مسئله قضاء الاهی', فصلنامه پژوهش‌های فلسفی - کلامی, 13(52), pp. 63-74. doi: 10.22091/pfk.2012.100
رستمی, ابراهیم. مقایسه تحلیلی دیدگاه ملاصدرا و طباطبایی در مسئله قضاء الاهی. فصلنامه پژوهش‌های فلسفی - کلامی, 1391; 13(52): 63-74. doi: 10.22091/pfk.2012.100

مقایسه تحلیلی دیدگاه ملاصدرا و طباطبایی در مسئله قضاء الاهی

مقاله 4، دوره 13، شماره 52، تابستان 1391، صفحه 63-74  XML اصل مقاله (202 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22091/pfk.2012.100
نویسنده
ابراهیم رستمی*
دانشجوی دکتری دانشگاه معارف اسلامی
چکیده
در مقاله حاضر قضاء که یکی از مراتب علم حق تعالی است بررسی می‌شود. قول مشهور حکما در مورد قضاء همان علم مجردات عقلی (عقول) به موجودات امکانی است که در مرتبه بعد از ذات حق تعالی قرار دارد. صدرالدین شیرازی در مورد قضاء الاهی تعبیراتی دارد که مُوهِم این است که قضاء همان علم ذاتی حق تعالی است. طباطبایی پس از تضعیف قول مشهور حکما و ملاصدرا به این نتیجه می‌رسد که قضاء بر دو گونه است: قضاء ذاتی و قضاء فعلی که یکی منطبق بر علم ذاتی و دیگری منطق بر علم فعلی است. در این مقاله، پس از بررسی رأی طباطبایی نشان می‌دهیم که ملاصدرا با همان نظر مشهور حکما در مورد قضاء موافق است. سپس با رأی طباطبایی در مورد تطبیق قضاء ذاتی و فعلی بر علم ذاتی و فعلی مخالفت کرده و نظر مختار خویش را در مورد قضاء بیان می‌کنیم.
کلیدواژه ها
علم؛ قضاء؛ ملاصدرا؛ طباطبایی
عنوان مقاله [English]
An Analytic Comparison between Mulla Sadra and 'Allameh Tabatabai on the Problem of Divine Decree
نویسندگان [English]
Ebrahim Rostami
چکیده [English]
Divine decree, one of the levels of God's knowledge, is examined in this article. Most of the philosophers identify the Divine decree with the knowledge of immaterial intellects to contingent beings and hence the Divine decree is out of the Divine Essence. But it seems that Mulla Sadra has identified the Divine decree with God's essential knowledge. After criticizing these views, Tabatabai comes to this conclusion that there are two kinds of Divine decree: essential and actual; one of them is identical with essential knowledge and the other with actual knowledge. After examining the idea of Tabatabai, we will show that the idea of Mulla Sadra in this regard is the same as other philosophers. Then we criticize and reject the idea of Tabatabai's and offer our chosen view about the Divine decree.
کلیدواژه ها [English]
Knowledge, decree, Mulla Sadra, Tabatabai
مراجع
  1. قرآن مجید.
  2. ابن بابویه قمی (صدوق)، ابو جعفر محمد بن علی بن حسین، 1391، التوحید، تهران، مکتبة الصدوق.
  3. ابن‌سینا، ابوعلی الحسین بن عبدالله، 1383، الاشارات والتنبیهات مع الشرح لنصیرالدین طوسی، قم، نشرالبلاغه.
  4. حسینی استرآبادی، میر محمد باقر بن شمس‌الدین محمد (میرداماد)، 1374، قبسات، به اهتمام مهدی محقق، تهران، انتشارات دانشگاه، چاپ دوم.
  5. سبزواری، هادی بن مهدی، 1368، شرح منظومه حکمت یا شرح غررالفرائد، به اهتمام مهدی محقق، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
  6. سهروردی، شهاب‌الدین یحیی، 1355، مجموعه مصنفات شیخ اشراق، تصحیح هانری کربن، تهران، انجمن اسلامی حکمت و فلسفه، ج2.
  7. صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم، 1425، الحکمة المتعالیة فی الاسفار العقلیة الاربعة، قم، طلیعة النور، چاپ اول، ج2، 5، 6.
  8. -------  ، 1380، المبدأ والمعاد، تصحیح و تحقیق سید جلال‌الدین آشتیانی، قم، بوستان کتاب، چاپ اول.
  9. -------  ، 1360، الشواهد الربوبیه فی المناهج السلوکیه با حواشی حکیم سبزواری، تصحیح و مقدمه سید جلال‌الدین آشتیانی، تهران، مرکز نشر دانشگاهی.
  10. طباطبایی، سید محمد‌حسین، 1427، نهایة الحکمه، تحقیق و تعلیق الشیخ عباس علی الزارعی السبزواری، مؤسسه نشر اسلامی، چاپ دوم، ج2.

 

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 537
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 239


با تشکر از شما؛ نظر شما با موفقیت ذخیره شد و پس از بررسی در سامانه نمایش داده خواهد شد.
ارسال نظر در مورد این مقاله


نام را وارد کنید.

نشانی پست الکترونیکی را به درستی وارد کنید.

سمت / سازمان را به درستی وارد کنید.

توضیحات را وارد کنید (حداقل 10 کلمه)
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.