بحث صفات الاهی یکی از مباحث دامنهدار در تاریخ تفکر اسلامی است. الاهیدانان مسلمان برای فهم بهتر صفات الاهی آن را به اعتبارات مختلف تقسیم کردهاند. یکی از آنها تقسیم صفات به ذاتی و فعلی است. تأمل در صفات فعلی ما را به این نکته رهنمون میکند که صفات فعلی دو قسماند؛ یک دسته صفاتی که به واسطه اضافه فعلی به خدای تعالی، بر او حمل میشوند؛ مانند محیی، خالق، رازق، و ...؛ اما دسته دیگری که به صفات فعلی مشهورند، در واقع صفات فعل پروردگار هستند و به واسطه آن فعل بر خدای سبحان حمل میشوند، مانند صدق، عدل و حکمت. در این مقاله صفات دسته دوم و تمایز آنها از صفات دسته اول اثبات میشود.
To Submit a Proposal of New Division of Positive
Attributes of God for Muslim Theologians’ Theory
نویسندگان [English]
Ali Alah bedashti
چکیده [English]
The subject of divine attributes is one of the most extensive subjects in
history of Islamic thought. Muslim theologians have divided divine
attributes –looking for a better understanding of it-over different factors.
One of them is division of the divine attributes into Active and Essential.
Reflection on Active attributes helps to find two different groups of these
attributes. The first group predicated on The Supreme by means of addition
of actus; such as Reviver, Creator, Sustaining … .There is other wellknown
group called Actual Attributes. In fact, they are the attributes of
action of The Supreme and predicated on him-The Supreme by means of
that action, such as Veracity, Justice, and Wisdom. In this essay, we are to
prove the second group attributes besides its distinction with the first group
attributes.
کلیدواژه ها [English]
positive attributes, active attributes, actual attributes, veracity, justice, wisdom
مراجع
قرآن.
ابنسینا، 1375، الاشارات و التنبیهات، خواجه نصیر طوسی، قم، نشر البلاغة.
–––––––، بیتا، الشفاء (الاهیات)، حسن حسنزاده، قم، مکتبة آیة الله مرعشی.
–––––––، 1363، المبدأ و المعاد، عبدالله نورانی، تهران.
5. ابی داوود، 1420، السُّنن، سلیمان بن اشعث، هیثم بن نزار تمیم، بیروت، دار الارقم.