• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
پژوهش‌های فلسفی کلامی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 19 (1396)
دوره دوره 18 (1395)
دوره دوره 17 (1394-1395)
دوره دوره 16 (1393-1394)
دوره دوره 15 (1392-1393)
دوره دوره 14 (1391-1392)
دوره دوره 13 (1390-1391)
شماره شماره 52
شماره شماره 51
شماره شماره 50
دوره دوره 12 (1389-1390)
دوره دوره 11 (1388-1389)
دوره دوره 10 (1387-1388)
دوره دوره 9 (1386-1387)
دوره دوره 8 (1385-1386)
دوره دوره 7 (1384-1385)
دوره دوره 6 (1383-1384)
دوره دوره 5 (1382-1383)
دوره دوره 4 (1381-1382)
دوره دوره 3 (1380-1381)
دوره دوره 2 (1379-1380)
دوره دوره 1 (1378-1379)
اله بداشتی, علی. (1390). ارائه طرحی نو در نظریه الاهیدانان مسلمان در تقسیم‌بندی صفات ثبوتی. پژوهش‌های فلسفی کلامی, 13(50), 33-46. doi: 10.22091/pfk.2011.109
علی اله بداشتی. "ارائه طرحی نو در نظریه الاهیدانان مسلمان در تقسیم‌بندی صفات ثبوتی". پژوهش‌های فلسفی کلامی, 13, 50, 1390, 33-46. doi: 10.22091/pfk.2011.109
اله بداشتی, علی. (1390). 'ارائه طرحی نو در نظریه الاهیدانان مسلمان در تقسیم‌بندی صفات ثبوتی', پژوهش‌های فلسفی کلامی, 13(50), pp. 33-46. doi: 10.22091/pfk.2011.109
اله بداشتی, علی. ارائه طرحی نو در نظریه الاهیدانان مسلمان در تقسیم‌بندی صفات ثبوتی. پژوهش‌های فلسفی کلامی, 1390; 13(50): 33-46. doi: 10.22091/pfk.2011.109

ارائه طرحی نو در نظریه الاهیدانان مسلمان در تقسیم‌بندی صفات ثبوتی

مقاله 2، دوره 13، شماره 50، زمستان 1390، صفحه 33-46  XML اصل مقاله (257 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22091/pfk.2011.109
نویسنده
علی اله بداشتی
استادیار دانشگاه قم
چکیده
بحث صفات الاهی یکی از مباحث دامنه‌دار در تاریخ تفکر اسلامی است. الاهیدانان مسلمان برای فهم بهتر صفات الاهی آن را به اعتبارات مختلف تقسیم کرده‌اند. یکی از آنها تقسیم صفات به ذاتی و فعلی است. تأمل در صفات فعلی ما را به این نکته رهنمون می‌کند که صفات فعلی دو قسم‌اند؛ یک دسته صفاتی که به واسطه اضافه فعلی به خدای تعالی، بر او حمل می‌شوند؛ مانند محیی، خالق، رازق، و ...؛ اما دسته دیگری که به صفات فعلی مشهورند، در واقع صفات فعل پروردگار هستند و به واسطه آن فعل بر خدای سبحان حمل می‌شوند، مانند صدق، عدل و حکمت. در این مقاله صفات دسته دوم و تمایز آنها از صفات دسته اول اثبات می‌شود.
 
 
کلیدواژه ها
صفات ثبوتی؛ صفات فعلی؛ صفات فعل؛ صدق؛ عدل؛ حکمت
عنوان مقاله [English]
To Submit a Proposal of New Division of Positive Attributes of God for Muslim Theologians’ Theory
نویسندگان [English]
Ali Alah bedashti
چکیده [English]
The subject of divine attributes is one of the most extensive subjects in
history of Islamic thought. Muslim theologians have divided divine
attributes –looking for a better understanding of it-over different factors.
One of them is division of the divine attributes into Active and Essential.
Reflection on Active attributes helps to find two different groups of these
attributes. The first group predicated on The Supreme by means of addition
of actus; such as Reviver, Creator, Sustaining … .There is other wellknown
group called Actual Attributes. In fact, they are the attributes of
action of The Supreme and predicated on him-The Supreme by means of
that action, such as Veracity, Justice, and Wisdom. In this essay, we are to
prove the second group attributes besides its distinction with the first group
attributes.
 
 
 
کلیدواژه ها [English]
positive attributes, active attributes, actual attributes, veracity, justice, wisdom
مراجع
  1. قرآن.
  2. ابن‌سینا، 1375، الاشارات و التنبیهات، خواجه نصیر طوسی، قم، نشر البلاغة.
  3. –––––––، بی­تا، الشفاء (الاهیات)، حسن حسن‌زاده، قم، مکتبة آیة الله مرعشی.
  4. –––––––، 1363، المبدأ و المعاد، عبدالله نورانی، تهران.

5. ابی داوود، 1420، السُّنن، سلیمان بن اشعث، هیثم بن نزار تمیم، بیروت، دار الارقم.

6. اصفهانی، راغب، 1414، مفردات الفاظ القرآن، تحقیق صفوان عدنان داوودی، بیروت، دمشق.

7. بخاری، محمد بن اسماعیل، بی­تا، صحیح البخاری، محمد نزار تمیم، هیثم نزار تمیم، بیروت، دار الارقم.

  1. بحرانی، میثم بن علی، 1406، قواعد المرام فی العلم الکلام، تحقیق سید احمد الحسینی، قم، مکتبة آیة الله العظمی المرعشی النجفی.

9. جرجانی، سید شریف علی بن محمد، بی­تا، شرح المواقف، قاضی عضد الدین ایجی، با حواشی السیالکوتی و الچلبسی، قم، منشورات الشریف الرضی.

10. حلّی، حسن بن یوسف، 1407، کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد، حسن حسن‌زاده آملی، قم، جامعه مدرسین.

11. دشتکی، صدر‌الدین محمد، 1385، رسالة فی اثبات الواجب تعالی، محسن چورمقی، قم، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.

  1. رازی فخرالدین، 1411، المباحث المشرقیه، قم، بیدار.
  2. –––––––، بی­تا، تفسیر طبری، بی­جا.

14. –––––––، بی­تا، شرح اسماء الحسنی (لوامع البینات)، عبدالرؤوف اسعد مصر، کلیات الازهریة.

15. زنوزی، ملاعبدالله، 1362، لمعات الالاهیه، تصحیح سید جلال‌الدین آشتیانی، تهران مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی، دانشگاه تهران.

16. سبحانی، جعفر، 1384، الاهیات علی الهدی الکتاب و السنة و العقل، تعریف حسن محمد ملکی العاملی، قم، مؤسسه امام صادق (ع).

17. –––––––، 1387، الاهیات و معارف اسلامی، قم، مؤسسه تحقیقاتی امام صادق (ع).

  1. سبزواری، ملاهادی، بی­تا، شرح المنظومه، قم، دارالعلم.
  2. سهروردی، 1387، مجموعه مصنفات، قم، نرم‌افزار کتابخانه حکمت اسلامی.
  3. صدوق، محمد بن علی بن بابویه، 1418، الهدایة، قم، الهادی.
  4. صفایی، احمد، 1374، علم الکلام، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
  5. طباطبایی، سید محمدحسین، بی­تا، نهایة الحکمة، قم، دار التبلیغ اسلامی.

23. عبدالجبار معتزلی، 1416، شرح الاصول الخمسه، عبدالکریم عثمان، قاهره، مکتبة وهبه.

  1. عبده، محمد، 1413، شرح نهج البلاغه، بیروت، دارالبلاغه.

25. فارابی، ابونصر محمد بن محمد، 1381، فصوص الحکمة، علی اوجبی، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.

  1. قمی، شیخ عباس، 1387، کلیات مفاتیح الجنان، مشهد، نور الکتاب.

27. کفعمی، تقی الدین ابراهیم، 1321، مصباح (جنة الامان الواقعیة و جنۀ الایمان الباقیة)، چاپ سنگی، تهران، مؤسسه فخریه.

  1. کلینی، محمدبن بعقوب، بی­تا، اصول کافی، سید جواد مصطفوی، تهران، دفتر نشر فرهنگ ‌اهل‌البیت.

29. لاهیجی، عبدالرزاق، 1383، گوهر مراد، تصحیح مؤسسه تحقیقاتی امام صادق (ع)، تهران، سایه.

30. مدرس زنوزی، آقا علی، 1376، بدایع الحکم، مقدمه احمد واعظی، قم، نشر علامه طباطبایی.

  1. مفید، محمد بن نعمان، بی­تا، اوائل المقالات فی المذاهب و المختارات و شرح عقائد الصدوق، قم، مکتبة الداوری.
  2. منتظری، حسینعلی، 1385، اسلام دین فطرت، تهران، سایه.
  3. مصباح یزدی، محمد‌تقی، 1371، تهران، سازمان تبلیغات.
  4. مطهری، مرتضی، 1357، عدل الاهی، تهران، انتشارات حکمت.
  5. مظفر، محمدرضا، 1400، المنطق، بیروت.
  6. شیرازی، محمد بن ابراهیم، 1410، اسفار، بیروت، دار احیاء التراث العربی.

37. میرداماد، محمدباقر، 1382، تقویم الایمان، علی اوجبی، تهران، مرکز نشر میراث مکتوب.

 

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 572
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 184


با تشکر از شما؛ نظر شما با موفقیت ذخیره شد و پس از بررسی در سامانه نمایش داده خواهد شد.
ارسال نظر در مورد این مقاله


نام را وارد کنید.

نشانی پست الکترونیکی را به درستی وارد کنید.

سمت / سازمان را به درستی وارد کنید.

توضیحات را وارد کنید (حداقل 10 کلمه)
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.