بدن‌مندی سوژه در میانۀ هستی‌شناسی و اخلاق: واکاوی پدیدارشناسانه بَدن در اندیشۀ هایدگر و لویناس

نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار فلسفه، گروه فلسفه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران، ایران

2 دانشجوی دکترای تخصصی فلسفه (محض)، گروه فلسفه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران، ایران

چکیده

تاریخ دریافت:  ۱۲/۱۱/۱۳۹۶         |           تاریخ پذیرش:  ۲۰/۰۱/۱۳۹۸
هایدگر در هستی و زمان به بحث از بدن‌مندی «دازاین» نپرداخته است و آن‌‌ را به مجالی دیگر موکول کرده است، یعنی در درس‌‌گفتارهای زولیکون (1969۔1959م) - که برای پزشکان و روان‌شناسان سوئیسی ارائه شده‌‌اند. او این واقعیت بنیادین که بدن‌‌مندیِ دازاین گشایشی به روی جهان است، اگزیستانس او فرای بدن فیزیکی اوست و می‌‌تواند جهان را در افق بدن‌‌مندی‌‌اش تفسیر نماید را با عنوان «بدن‌‌بخشی پیش‌‌رونده» معرفی می‌‌کند. در طرف مقابل، لویناس با رویکرد اخلاقی خاص خود به نقدِ دازاین هایدگری می‌‌پردازد: دازاین هایدگری آن‌‌جوری که باید انضمامی و «از گوشت و خون» دیگر آدمیان نیست! لویناس بر این عقیده پافشاری می‌‌کند که مواجهۀ چهره به چهره سوژه با دیگری - در مقام شرط امکان اخلاق - ذیل واقعیتِ بدن‌‌مندانه می‌‌گنجد. حکمت نوین بدن در بستر برقراری رابطۀ اخلاقی من با دیگری و گشودگی من دربرابر طلب و نیازهای او شکل می‌‌گیرد. در این مقاله، ضمن واکاوی پدیده بدن‌‌مندی سوژه در پدیدارشناسی‌‌های متفاوت این دو فیلسوف به مداقّه درباب نقد لویناس، یعنی «از گوشت و خون» نبودن دازاین هایدگری پرداخته خواهد شد.

 

[1]. این مقاله مستخرج از رساله دکترای تخصصی فلسفه (محض) با عنوان «اهمیت بدن‌مندی سوژه در پدیدارشناسی اخلاقی امانوئل لویناس» است.

🞕  ریخته‌گران، محمدرضا، صیّادمنصور، علیرضا. (۱۳۹۸). بدن‌مندی سوژه در میانۀ هستی‌شناسی و اخلاق: واکاوی پدیدارشناسانه بَدن در اندیشۀ هایدگر و لویناس. فصلنامه پژوهش‌های فلسفی۔کلامی. ۲۱  (۷۹)،  ۷۱۔۹۶.     https://doi.org/10.22091/jptr-pfk.2019.2889.1825

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Subject’s Embodiment In The Midst of Ontology And Ethics: A Phenomenological Survey of The Body In Martin Heidegger And Emmanuel Levinas’ Thoughts

نویسندگان [English]

  • Mohammadreza Rikhtegaran 1
  • Alireza Sayadmansour 2
1 Associate Professor of Philosophy, Department of Philosophy, Faculty of Letters and Humanities, University of Tehran,Iran
2 PhD Candidate of Philosophy, Department of Philosophy, Faculty of Letters and Humanities, University of Tehran,Iran
چکیده [English]

Received: 01/02/2018       |       Accepted: 09/04/2019
In his Being and Time, Heidegger does not illustrate Dasein’s embodiment but he postpones his illustration for some time in the future, namely in his Zollikon Seminars (1959-1969). In the seminars, Heidegger provides his clearest elucidation for this primordial fact that Dasein’s embodiment is openness to the world; Dasein’s existence extends beyond and over its physical body thereby construing and analysing the world from an existential standpoint. He puts forward the title “bodying forth” for this primordial fact. Dissimilarly, Levinas, by adopting his peculiar ethical approach, criticises the Heideggerian Dasein: Heideggerian Dasein is sufficiently not human (i.e. “from flesh-and-blood”). Levinas lays stress upon the fact that the subject’s face-to-face encounter with the Other can be taken from the perspective of embodied reality. A novel wisdom of the body will be constituted in the context of the I’s ethical relationship with the Other and the I’s widely open receptivity to fulfilling the Other’s demands and needs. In this paper, having made an investigation into the subject’s embodiment in both philosophers’ different phenomenologies, a serious scrutiny will be given to the Levinasian critique of Dasein as it is insufficiently constituted “from flesh-and-blood
🞕 Rikhtegaran, M., & Sayadmansour, A. (2019). The Subject’s Embodiment In The Midst of Ontology And Ethics: A Phenomenological Survey of The Body In Martin Heidegger And Emmanuel Levinas’ Thoughts. The Journal of Philosophical - Theological Research, 21(79), 71۔96. https://doi.org/10.22091/jptr-pfk.2019.2889.1825

کلیدواژه‌ها [English]

  • Embodiment
  • Emmanuel Levinas
  • Ethical Phenomenology
  • Fundamental Ontology
  • Martin Heidegger
  • Zollikon Seminars
-    اسپیگلبرگ، هربرت. (1391). جنبش پدیدارشناسی: درآمدی تاریخی. (ترجمه مسعود علیا). تهران: مینوی خرد.

-    دیویس، کالین. (1386). درآمدی بر اندیشه لویناس. (ترجمه مسعود علیا). تهران: مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.

-    علیا، مسعود. (1388).کشف دیگری همراه با لویناس. تهران: نشر نی.

-    کریچلی، سایمون. (1388). لویناس و سوبژکتیویته پساواسازانه. (ترجمه: مهدی پارسا خانقاه و سحر دریاب). تهران: رُخداد نو.

- Aho, K. A. (2009). Heidegger’s Neglect of the Body. Albany. NY: SUNY.

- Altez-Albela, F. R. (2011). The Body and Transcendence in Emmanuel Levinas’ Phenomenological Ethics. Kritike. 5 (1): 36-50. doi: 10.25138/5.1.a.3

- Askay, R. R. (1999). Heidegger, the Body and the French Philosophers. in Continental Philosophy Review. 32 (1): 29-35. doi: 10.1023/a:1026403028258

- Cerbone, D. R. (2000). Heidegger and Dasein’s ‘Bodily nature’: What is the hidden problematic?. International Journal of Philosophical Studies. 8 (2): 209-230.

- Ciocan, C. (2015). Heidegger’s phenomenology of embodiment in the Zollikon Seminars. in Continental Philosophy Review. 48 (4): 463-478. doi: 10.1007/s11007-015-9347-z

- Cohen, R. A. (1986). Face to Face with Levinas. New York: State University of New York Press.

- Dreyfus, H. (1991). Being-in-the-World: A Commentary on Heidegger’s “Being and Time”. Cambridge. MA: MIT Press.

- Elkholy, S. (20008). Heidegger and the Metaphysics of Feeling: Angst and the Finitude of Being. London: Continuum Press.

- Escudero, J. A. (2015). Heidegger and the Hermeneutics of the Body. International Journal of Gender and Women’s Studies. 3 (1): 16-25. doi: 10.15640/ijgws.v3n1a3

- Fryer, D. R. (2004). The Intervention of the Other: Ethical Subjectivity in Levinas and Lacan. New York: Other Press Professional.

- Haar, M. (1985). Le chant de la terre. Paris: L’Herne

- Heidegger, M. (1975). Die Grundprobleme der Phänomenologie. Frankfurt: Klostermann.

- Heidegger, M. (1996). Einleitung in die Philosophie. Frankfurt: Klostermann.

- Heidegger, M. (2002). Grundbegriffe der aristotelischen Philosophie. Frankfurt: Klostermann.

- Heidegger, M. (1977). Letter on Humanism. in D. F. Krell (Ed. &Trans.), Martin Heidegger: Basic Writings. New York: Harper & Row. pp. 213-266.

- Heidegger, M. (1978). Metaphysische Anfangsgründe der Logik im Ausgang von Leibniz. Frankfurt: Klostermann.

- Heidegger, M. (1979). Nietzsche, Volume I: The Will to Power as Art. tr. by D. Krell. New York: Harper & Row.

- Heidegger. M. (1977). Sein und Zeit. Frankfurt: Klostermann.

- Heidegger, M. (2001). Zollikon Seminars. Protocols-Conversations-Letters. tr. by F. Mayr & R. Askay. Evanston, IL: Northwestern University Press.

- Levinas, E. (1996). Basic Philosophical Writings. Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press.

- Levinas, E. (1998). Entre Nous: On Thinking-of-the-Other. tr. by M. B. Smith & B. Harshav. London: The Athlone Press.

- Levinas, E. (1991). Otherwise than Being or Beyond Essence, tr. by A. Lingis. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.

- Levinas, E. (1969). Totality and Infinity. tr. by A. Lingis. Pittsburgh: Duquesne University Press.

- Mearleau-Ponty, M. ( 2007). Phenomenology of Perception. tr. by C. Smith. London & New York: Routledge.

- Peperzak, A. (1995). Transcendence. in A. Peperzak (Ed.), Ethics as First Philosophy: The Significance of Emmanuel Levinas for Philosophy, Literature and Religion. (pp. 185-192). New York: Routledge.

- Putnam, H., (2002). Levinas and Judaism. in S. Critchley & R. Bernasconi (Eds.), The Cambridge Companion to Levinas. (pp. 33-62 ). Cambridge: Cambridge University Press.

- Reichold, A. (2007). Embodiment and the Ethical Concept of a Person. In H. Fielding et al. (Eds.), The Other: Feminist Reflections in Ethics. (pp. 169-185). New York: Palgrave MacMillan.

- Robbins, J. (2001). Is It Righteous to Be? Interviews with Emmanuel Levinas. Stanford: Stanford University Press.

- Sartre, J-P. (1956). Being and Nothingness: An Essay on Phenomenological Ontology, tr. by H. Barnes. New York: Philosophical Library.

- Stolorow, R. D. (2013). Heidegger, Mood and the Lived Body: The Ontical and the Ontological. Janus Head, 13 (2): 5-12.

- Tallon, A., (1995). Nonintentional Affectivity, Affective Intentionality and the Ethical in Levinas’ Philosophy. in A. Peperzak (Ed.), Ethics as First Philosophy: The Significance of Emmanuel Levinas for Philosophy, Literature and Religion. (pp. 107-122). New York: Routledge.

 

CAPTCHA Image