نقش شریعت در سیر کمال انسان

نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان

2 کارشناس ارشد عرفان اسلامی

چکیده

پرسش اصلی این مقاله این است که احکام دین (شریعت) چه سهمی در سیر و سلوک عارف دارد و در این طریق، التزام به احکام دین تا چه حد لازم و ضروری است؟ طرح این موضوع، از مسئله پایبندی عرفا به شریعت رفع ابهام می‌کند؛ به همین منظور ابتدا معنای واقعی شریعت را می‌کاویم و سپس نقش آن را در سیر و سلوک عارف، از ابتدا تا انتها، بررسی می‌کنیم. بدین ترتیب در می‌یابیم که اگر شریعت را به معنای واقعی کلمه در نظر بگیریم ملتزم­ترین افراد نسبت به آن عرفای واقعی هستند که از ابتدای سیر و سلوک خود تا آخرین مراتب سفر، پایبند به شریعت هستند و در حقیقت عرفان واقعی و سلوک حقیقی، چیزی جز پایبندی به شریعت و متابعت کامل از آن نیست و آنان که جز این گفته­اند یا ناآگاهانه در این باب سخنی طرح کرده و یا آگاهانه و مغرضانه به قصد خدشه­دار کردن عرفان به بیان آن پرداخته­اند.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Role of Sharia in Man’s Progression toworks Perfection

نویسندگان [English]

  • Hossein Agahosseini 1
  • Zahra Sanjari 2
چکیده [English]

The main questions of this article are as following: What is the share of Sharia (Divine Laws) in the Progression of the mystic? How much is commitment to Sharia necessary in this way? Proposing of such issues disambiguates the problem of commitment of mystics to Sharia. Due to this, first, the true meaning of Sharia is investigated and then its role in the Progression of mystics from beginning to the end is studied. As a result, it is found out that if the true meaning of Sharia is considered the most committed persons to it are true mystics that undertake it from the beginning of their Progression to the last stages of their Journey and, indeed, true mysticism and Progression are nothing but commitment to Sharia and complete obedience to it. The ones who have said other things either stated such things unconsciously or consciously and purposely to distort mysticism.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sharia
  • Tharigha (The Way)
  • truth
  • act of devotion
  • Progression
  1. قرآن کریم.
  2. نهج­البلاغه، محمد دشتی.
  3. نهج‌البلاغه، 1366، نهج‌البلاغه و کلمات قصار علی (ع)، محسن فارسی، تهران، امیر‌کبیر، چاپ هشتم.
  4. آملی، سید حیدر، 1381، تفسیر محیط الاعظم البحر الخضم، الاسوه، الطبعه الاولی، ج4.
  5. ابن‌عربی، محیی‌الدین، 1405، الفتوحات المکیه، عثمان یحیی، الطبعه الثانیه، ج4.
  6. استعلامی، محمد، 1356، "شریعت و طریقت هر دو راه به یک مکتب"، در: مجله ادبیات دانشکده ادبیات مشهد، مشهد، دانشگاه فردوسی.
  7. آقا‌نوری، علی، 1382، "مقالات عرفانی (4)"، کنگره اندیشه­های اخلاقی- عرفانی امام خمینی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام.
  8. انصاری، خواجه عبدالله، 1362، طبقات الصوفیه، تصحیح محمد سرور مولایی، انتشارات توس.
  9. بینا، محسن، 1371، سراج الصعود لمعارج الشهود، افست مروی، چاپ اول.
  10. بخاری، ابو ابراهیم، 1363، شرح التعرف لمذهب التصوف، با مقدمه و تصحیح محمد روشن، اساطیر، چاپ اول.
  11. حسینی‌تهرانی، محمدحسین، 1369، رساله لب اللباب در سیر و سلوک اولی الالباب، حکمت.
  12. جامی، عبدالرحمن، 1375، نفحات الانس من حضرات القدس، تصحیح و مقدمه: مهدی حیدری، اعلمی.
  13. دهباشی، مهدی و میر‌باقری‌‌فرد، سید علی‌اصغر، 1384، تاریخ تصوف (1)، سمت، چاپ اول، ج1.
  14. رازی، نجم‌الدین، 1374، مرصاد العباد، به اهتمام محمد‌امین ریاحی، انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ ششم.
  15. سجادی، سید جعفر، 1362، فرهنگ اصطلاحات و تعبیرات عرفانی، کتابخانه طهوری.
  16. سراج، ابونصر، 1382، اللمع فی التصوف، مهدی مجتبی، مصحح: نیکلسون، تهران، اساطیر، چاپ اول.
  17. شیمل، آن ماری، 1384، ابعاد عرفانی اسلام، عبدالرحیم گواهی، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
  18. طالبیان، یحیی، 1385، "ابعاد تحقیق و تقلید در مثنوی مولوی"، در: مجله ادبیات دانشگاه اصفهان، ش47.
  19. طغیانی، اسفرجانی، اسحاقف 1376، "جهان‌بینی عرفانی سنایی در حدیقه"، در: مجله ادبیات دانشگاه اصفهان، ش10 و 11.
  20. غزالی، ابو حامد محمد، بی‌تا، المنقذ من الضلال، بیروت.
  21. –––––––––‌ ، 1365، منهاج العابدین الی جنه رب العالمین، عبد الجبار سعدی ساوی، تهران، امیر‌کبیر، چاپ اول.
  22. قمی، مولی محمد طاهر، 1366، تحفه الاخیار یا تجزیه و تحلیلی در عقاید و آراء متصوفه، کتابفروشی طباطبایی، چاپ مصور.
  23. ––––––––––– ، 1361، ترجمه رساله قیشیریه، بدیع‌الزمان فروزانفر، مرکز انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ دوم.
  24. کاشانی، عز‌الدین محمود، 1376، مصباح الهدایه و مفتاح الکفایه، مصحح: همایی، تهران، نشر هما، چاپ پنجم.
  25. کلابادی، ابوبکر محمد، 1380، التعرف لمذهب التصوف، تهران، موسسة النصر القاهره.
  26. لاهیجی، شمس‌الدین، 1381، شرح گلشن راز، مصحح: برزگر خالقی و عفت کرباسی، تهران، زوار، چاپ چهارم.
  27. منور، محمد بن منور، 1366، اسرار التوحید فی شرح...، مقدمه و تصحیح: محمد رضا شفیعی کدکنی، تهران، انتشارات آگاه، چاپ اول.
  28. موسوی خمینی، روح الله، 1358، معراج السالکین، دفتر انتشارات اسلامی.
  29. ––––––––– ، 1410، تعلیقات علی شرح فصوص الحکم، قم، دفتر تبلیغات اسلامی، الطبعه الثانی.
  30. مولوی، جلال‌الدین، 1384، مثنوی معنوی، بر اساس نسخه قونیه و مقابله به تصحیح نیکلسون، انتشارات دوستان، چاپ هشتم.
  31. نسفی، عزیز‌الدین، 1382، الانسان الکامل، دهشیری، مقدمه: هانری کربن، انتشارات طهوری، چاپ سوم.
  32. نیشابوری، عطار، 1374، تذکره الاولیاء، با استفاده از نسخه نیکلسون، مقدمه: محمد قزوینی، تهران، کتابخانه منوچهری.
  33. هجویری، ابوالحسن، بی‌تا، کشف المحبوب، به تصحیح ژوکوفسکی، انتشارات طهوری.
  34. همدانی، عین‌القضاه، بی‌تا، تمهیدات، مقدمه و تصحیح عفیف عسیران، کتابخانه منوچهری، چاپ دوم.
  35. یثربی، یحیی، 1372، عرفان نظری، قم، بوستان کتاب.
  36. –––––––––‌ ، 1366، فلسفه عرفان، ناشر: مؤلف کتاب، چاپ اول.
CAPTCHA Image