%0 Journal Article %T طرحی نو در محتوای کتاب‌های درسی زبان انگلیسی %J پژوهش‌های فلسفی -کلامی %I دانشگاه قم %Z 1735-9791 %A افضلی شهری, محمد %D 2009 %\ 05/22/2009 %V 10 %N 3 %P 131-150 %! طرحی نو در محتوای کتاب‌های درسی زبان انگلیسی %K زبان­آموزی %K آموزش زبان انگلیسی %K زبان و فرهنگ %K فلسفه تعلیم و تربیت و آموزش زبان %K جایگاه انسان در تعلیم و تربیت %R 10.22091/pfk.2009.213 %X با فراگیر شدن زبان­آموزی و استقبال روزافزون جوانان و نوجوانان از زبان انگلیسی به عنوان زبان علمی و بین­المللی، و رواج کتاب­های مختلف آموزشی که توسط ناشران و دانشگاه­های معتبر انگلیسی زبان منتشر شده و در نشر آنها کلیه اصول و قواعد تاثیرگذار کتاب­های آموزشی رعایت گردیده است، سوال­های گوناگون و اساسی در ذهن اندیشمندان پدیدار گشته است که از مهم­ترین آنها می­توان به تاثیر زبان به طور اعم، و زبان انگلیسی به طور اخص، بر فرهنگ و رفتار ملل دیگر اشاره نمود. تاکنون یکی از دغدغه­ها، حذف یا کاهش تاثیرات منفی فرهنگ‌های مختلف بر فرهنگ بومی، و از جمله تاثیرات مختلف فرهنگ غرب بر فرهنگ و ارزش­های ملی و اسلامی بوده است. در همین راستا، از ابتدای انقلاب تاکنون تمهیداتی نیز اندیشیده شده است، اما به نظر می­رسد چنانچه اصول تدوین کتاب­های آموزشی به کار گرفته شود و محتوای آنها نیز با هوشیاری تنظیم گردد، نه تنها از اثرات منفی یاد شده کاسته می­گردد بلکه می­توان به صدور اندیشه­های انقلاب و اسلام ناب محمدی همت گمارد. در مقاله حاضر سعی شده با بررسی نقطه نظرهای برخی از فلاسفه مشهور مغرب زمین و استفاده از دیدگاه‌های اندیشمندان معروف و تاثیرگذار مسلمان در خصوص جایگاه انسان در فلسفه تعلیم و تربیت و همچنین با نگاهی به احادیث اسلامی در این زمینه، اقدام به طراحی یک مجموعه کتابهای آموزش زبان انگلیسی بر اساس اصول و روش تدریس زبان­های خارجی نمود که ضمن آن با طرح مسائل فلسفی و کلامی از زبان شخصیت­های کتاب و در قالبی جذاب، بتوان به اهداف مورد نظر دست یافت.   %U https://pfk.qom.ac.ir/article_213_6916a259828d0448e3ea86825205588e.pdf