%0 Journal Article %T بررسی تطبیقی نظریۀ ابن سینا در باب طبقه بندی علوم %J پژوهش‌های فلسفی -کلامی %I دانشگاه قم %Z 1735-9791 %A مستقیمی, مهدیه السادات %D 2008 %\ 11/21/2008 %V 10 %N 1 %P 175-198 %! بررسی تطبیقی نظریۀ ابن سینا در باب طبقه بندی علوم %K متدولوژی %K طبقه بندی علوم %K ابن سینا %K فارابی %K ملاهادی سبزواری %K اگوست کنت %K فرنسیس بیکن %K آمپر %R 10.22091/pfk.2008.243 %X مقالۀ حاضر، ضمنِ گذری اجمالی بر تاریخچه و فواید طبقه بندی علوم با مطرح نمودن پاره‌ای از دیدگاههای فلاسفۀ شرق و غرب در این زمینه سعی می‌نماید ویژگی‌ها و نقاط برجستۀ تقسیم بندی ابن سینا را بیان کرده و به تبیین بعضی از زوایای آن بپردازد. موضوعات، مسائل، روش‌ها و اهداف و غایات و تاریخ تولد علوم و وجوه ممیزۀ دیگری، علوم را از یکدیگر متمایز می‌کند. نظریۀ ابن سینا در تقسیم بندی و طبقه بندیِ علوم علاوه بر دارا بودن ویژگی‌ها و محسناتی نظیر عقلی بودن تقسیم، تام بودن استقرائات، تباین بین اقسام، مانعیت و جامعیت، دارای نوع خاصی از انتظام، هنجارمندی و رعایت اصول ارزشی است.  شناسایی و به کارگیری بعضی از محسنات این نوع نظام های طبقه بندی علوم، می‌تواند رهیافت های روشنی را به جهان فلسفۀ علم، ارائه دهد. در این مقاله سعی شده است نظریۀ طبقه بندی علوم از دیدگاه ابن سینا با نگاهی به طبقه بندی علوم از منظر فیلسوفان دیگر مشرق زمین مانند  فارابی و ملا هادی سبزواری و برخی دیگر از عالمان روش شناس غربی مانند، اگوست کنت، فرانسیس بیکن، وآمپر، بررسی گردیده  و بر وجوه امتیاز نظریۀ ابن سینا تاکید شود.       %U https://pfk.qom.ac.ir/article_243_7e8c4807a2e89b4cbdcd948f3f860782.pdf