%0 Journal Article %T نظام‌واره تجلّی در مکتب عرفانی ابن عربی %J پژوهش‌های فلسفی -کلامی %I دانشگاه قم %Z 1735-9791 %A فاضلی, سید احمد %D 2006 %\ 11/22/2006 %V 8 %N 1 %P 163-185 %! نظام‌واره تجلّی در مکتب عرفانی ابن عربی %K تجلی %K ظهور %K وحدت %K کثرت %K عرفان نظری %R 10.22091/pfk.2006.280 %X تحلیل عالم به معنای ماسوی الله، پس از وحدت وجود، از اساسی­ترین مسائل عرفان نظری است. این نوشتار ضمن برشماری مقدمات لابدی بحث، تجلّی را به منزله نظامی که متصدی تبیین و تحلیل کثرات است، بررسی می‌کند. ویژگی این مقاله، اتقان انتساب مدعیات به اهل عرفان وبه خصوص نحله محیی‌الدینی است، این ویژگی از آن­جا مهم می‌نماید که در برخی از یادداشت‌های محققان، بعضی تصورات غیرواقعی، به گونه جازمانه به شیخ اکبر نسبت داده می‌شود. تنها راه پیش­گیری ازاین آسیب پژوهشی در همه حوزه‌ها از جمله عرفان نظری، التزام به طرح دقیق نظرات مورد تحقیق است، به گونه ای که آشکارکنندة عبارات اهل عرفان باشد. از این رو، روش نویسنده، توجه دو چندان به ذکر راوی­گونه کلمات شیخ اکبر و شارحان وی، آمیخته به تحلیل آنهاست.     %U https://pfk.qom.ac.ir/article_280_004fe895882391a1aef1181be4e81fb6.pdf