%0 Journal Article %T بررسی تطبیقی آراء ابن سینا و ابن میمون درباره معاد %J پژوهش‌های فلسفی -کلامی %I دانشگاه قم %Z 1735-9791 %A صابری نجف ابادی, ملیحه %D 2017 %\ 11/22/2017 %V 19 %N 3 %P 194-215 %! بررسی تطبیقی آراء ابن سینا و ابن میمون درباره معاد %K معاد روحانی‌‌‌‌‌ %K معاد جسمانی‌‌‌‌‌ %K لذّت و الم‌‌‌‌‌ %K ابن میمون‌‌‌‌‌ %K ‌‌‌ابن سینا %R 10.22091/pfk.2017.812.1297 %X ‌‌‌ابن سینا و ابن میمون هر دو از فیلسوفانی بوده‌‌‌‌اند که دغدغۀ اثبات عقلانی عقاید دینی خود را داشته‌اند. ‌‌‌ابن سینا از منظرِ اسلام معاد را در دو شکل روحانی و جسمانی می‌‌پذیرد، اما در نحوۀ پذیرش آن‌ها دو رویکرد متفاوت دارد. او معاد جسمانی را نه از طریق استدلال، بلکه به دلیل ایمانش به کلام اللّه می‌‌پذیرد و معاد روحانی را از طریق برهان اثبات می‌کند. او سیمای معاد و تمام ویژگی‌ها و اوصاف آن را روحانی تأویل کرده و لذّت والم ابدی را متعلق به نفس می‌دانسته است. نفس است که پس از جدایی از تن نیکبخت یا بدبخت است. غایتِ لذّت، نظر به ذات باری‌تعالی و ملائکه است. ابن میمون هم به همین منوال برای اثبات معادِ روحانی اقامۀ برهان کرده است. او نیز به پاداش و مجازات و لذّت و اَلم روحانی اخروی قائل است و غایت لذّت را رؤیت شخینا می‌‌داند که از آن به «معرفت» تعبیر می‌شود. در این مقاله به بررسی تطبیقی این دو دیدگاه فلسفی یکی با داعیۀ اسلام و دیگری با داعیۀ یهود پرداخته شده است. %U https://pfk.qom.ac.ir/article_976_0d3e071fb6a9e08236a77798e6f9e644.pdf