TY - JOUR ID - 1864 TI - فلسفۀ اخلاق زردشتی JO - پژوهش‌های فلسفی -کلامی JA - JPTR LA - fa SN - 1735-9791 AU - پیک حرفه, شیرزاد AD - استادیار گروه فلسفه، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)، قزوین ، ایران. Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 23 IS - 1 SP - 103 EP - 130 KW - فلسفۀ اخلاق زردشتی KW - فلسفۀ اخلاق پارسی KW - پیامدگرایی فراگیر KW - فایده‌گرایی لذت‌گرا KW - سرمایه‌گرایی KW - اوستا KW - دین‌کرد KW - اَشَه DO - 10.22091/jptr.2021.6119.2419 N2 - این مقاله، «پژوهشی میان‌‌رشته‌ای» در «فلسفۀ اخلاق» و «فرهنگ و زبان‌های ایران باستان» است که با رویکردی نوین «فلسفۀ اخلاق زردشتی» را تشریح می‌کند. این مقاله «فلسفۀ اخلاق زردشتی» را گونه‌ای از «پیامدگراییِ فراگیرِ فایده‌گرا و لذت‌گرا» می‌داند که برپایه «هستی‌شناسی، مابعدالطبیعه و الهیات زردشتی» بنا نهاده شده است. تضاد بنیادین میان «نیک» و «بد»، «لذت» و «درد» و «نیروهای زندگی» و «نیروهای مرگ» در «فلسفۀ اخلاق زردشتی»، مبتنی بر تضاد بنیادین میان «خیر» و «شر»، «اهورا مزدا» و «اهریمن» و سپنته مینو و انگره مینو در اوستا است. متون اخلاقی پهلوی، مانند دین‌کرد ششم، نیز بر این نکته تأکید می‌کنند که تن را باید در رامش و خوشی داشت و از درد و رنج پرهیز کرد و کار نیک کردن برای کسی که درد را در تن راه دهد دشوار است. این مقاله نشان می‌دهد، سال‌ها پیش از «چرخش زبانی» و «تغییر بزرگ در افکار عمومی نسبت به زندگی، سازندگی و نوآوری» که در سده‌های هفدهم و هجدهم در شمال‌غرب اروپا رخ داد و به «انقلاب صنعتی» و سپس «رشد اقتصادی در جهان مدرن» انجامید، بنیان‌های اصلی «سرمایه‌گرایی» در «فلسفۀ اخلاق زردشتی» وجود داشتند. UR - https://pfk.qom.ac.ir/article_1864.html L1 - https://pfk.qom.ac.ir/article_1864_3d1675835e75cdefa02b92846ead2007.pdf ER -