TY - JOUR ID - 357 TI - مفهوم خدا در اندیشه و فلسفه فیلون JO - پژوهش‌های فلسفی -کلامی JA - JPTR LA - fa SN - 1735-9791 AU - رحیمیان, سعید AD - عضو هیات علمی دانشگاه شیراز Y1 - 2003 PY - 2003 VL - 4 IS - 15-16 SP - 62 EP - 71 KW - حل تعارض KW - خداشناسی KW - صفات تشبیهی DO - 10.22091/pfk.2003.357 N2 - این مقاله درصدد طرح و حل تعارض ظاهر شده در کلام فیلون در باب خداشناسی است. تعارضی که در واقع، ناشی از دو جنبه شخصیت او، یعنی علاقه به دین یهود و فلسفه افلاطونی است.مؤلف بر این اعتقاد است که مسلک تنزیهی (خداوند بدون صفات)فیلون که خداوند را ماورای مثل افلاطونی و حتی فراتر از مثال اعلا می‌داند، تحولی در مفهوم خدا در نزد فیلسوفان یونانی به وجود آورده است. او در عین حال، از مذهب رواقی و آیین مضمونی برای جمع بین حضور همگانی و هر جایی (تشبیه) حق در عین تعالی (تنزیه) و برتری او از خلق بهره جسته است.بر طبق نظر بریه دو جهت فوق الذکر ناظر به یک سطح نیست، بلکه یکی برتر از دیگری است؛ یعنی خداوند به لحاظ واقع و در حقیقت خویش، مطلق است، اما هنگامی که از او به خالق و مانند آن تعبیر می‌کنیم، او را با نوعی ارتباط و علقه لحاظ می‌کنیم و صفاتی تشبیهی به او نسبت می‌دهیم.   UR - https://pfk.qom.ac.ir/article_357.html L1 - https://pfk.qom.ac.ir/article_357_a6cc33ad4aa3494caef27bf9a6d7e62f.pdf ER -