TY - JOUR ID - 42 TI - تبیین مفهوم «عرش» و «کرسی» بر مبنای علم بلامعلوم JO - پژوهش‌های فلسفی -کلامی JA - JPTR LA - fa SN - 1735-9791 AU - خاکپور, حسین AU - معین الدینی, نعیمه AU - نصیری, علی اکبر AD - دانشیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه سیستان و بلوچستان AD - کارشناسی ارشد فلسفه و کلام اسلامی گرایش کلام اسلامی AD - استادیار فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه سیستان و بلوچستان Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 16 IS - 3 SP - 129 EP - 148 KW - عرش KW - کرسی KW - علم بلامعلوم KW - غیب KW - شهادت DO - 10.22091/pfk.2015.42 N2 - از جمله مباحثی که در آیات ذکر شده و روایات منظور از آن را «علم الهی» بیان کرده اند، «عرش و کرسی» است. علم الهی - نیز بر اساس روایات دیگری- «علم بلا معلوم» معرفی شده است؛ علم بلا معلوم، علم ذاتی است که نافی اضافی بودن صفت علم است، نتیجه ی مهمی که در پس آن نهفته شده، عدم تقیید و تحدید علم الهی به معلوم می باشد که کاشفیت اتم این علم را در پی دارد. یکی از مسائل مهم که در پرتو این نظر مورد تبیین قرارمی گیرد، مسئله­ی « عرش و کرسی» است. روشن است که کرسى خدا که آسمانها و زمین را در برگرفته است، چیزى نیست که مادی باشد، واضح است که منظور از عرش در آیات شریفه، تخت نیست. بر مبنای روایات، مراد از عرش و کرسى، علم است. و منظور از وسعت و گستردگى آنها هم، احاطه علمى آن دو بر آسمانها و زمین می باشد. وجه اشتراک آنها در این است که، عرش و کرسى هر دو از بزرگترین غیبها یعنى هر دوى آنها علم حقیقى اند و غیب بوسیله آنها معلوم و شناخته مى شود. امّا تفاوت آن دو این است که: کرسى، علم به عالم شهادت است پیش از مرتبه ایجاد آن، امّا عرش، هم علم به عالم شهادت و هم علم به غیر آن است، از امورى که کرسى کاشف و شامل آن نیست. UR - https://pfk.qom.ac.ir/article_42.html L1 - https://pfk.qom.ac.ir/article_42_5b85bbfb2fc9588c502f29e5eff523a6.pdf ER -