TY - JOUR ID - 974 TI - نقش نبی در دریافت وحی ‌‌با تکیه بر دیدگاه فارابی، ابن سینا و ملاصدرا ‌‌به‌همراه نقد دیدگاه برخی روشنفکران معاصر JO - پژوهش‌های فلسفی -کلامی JA - JPTR LA - fa SN - 1735-9791 AU - فیض, عطیه سادات AU - سلیمانی, فاطمه AD - دانشجوی دکتری رشته شیعه‌شناسی، دانشگاه ادیان و مذاهب AD - دانشیار گروه رشته فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه امام صادق(ع) Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 19 IS - 3 SP - 66 EP - 87 KW - وحی KW - نبی KW - فارابی KW - ‌‌ابن سینا KW - ملاصدرا KW - قوۀ خیال KW - حدس KW - عقل قدسی DO - 10.22091/pfk.2017.265.1152 N2 - مسئلۀ‌‌ وحی و نقش نبی در آن، از مسائل بسیار مهم در میان اندیشمندان اسلامی است و در این میان، فارابی نخستین کسی است که به‌گونه‌ای روشمند، به تحلیل بحث وحی و نبوت پرداخته است. او تبیینی معرفت‌شناسانه از وحی دارد و معتقد است که عقل مستفاد نبی پس از تعالی و اتصال با عقل فعّال، معرفت وحیانی را دریافت کرده و به مدد قوۀ‌‌ تخیل به حقایق و امور معقول، صورت می‌بخشد. ابن سینا نیز ضمن وارد کردن قوه‌‌ حدس در فرآیند وحی و تبیین مراتب عقول، بر این باور است که نبی حقایق عقلی را دریافت کرده و به این حقایق، از طریق قوۀ‌ متخیّله‌‌، صورت می‌دهد. ملاصدرا نیز معتقد است که عقل فعّال، عقلِ بالقوه را به فعلیت می‌رساند. او تمایز میان وحی و غیر وحی را در اموری مانند نحوۀ‌ دریافت معقولات، کمّیت آنها و کیفیت وصول به مبدأ معقولات می‌داند و برای بیان این تمایز، از عنصر قوۀ‌ حدس و عقلِ قدسی بهره می‌جوید. از دید این سه فیلسوف، نبی «قابل» وحی است که پس از اتصال به عالم غیب و یا اتحاد با آن، معارف را ابتدا از طریق عقول و در نهایت، بی‌واسطه دریافت می‌کند. UR - https://pfk.qom.ac.ir/article_974.html L1 - https://pfk.qom.ac.ir/article_974_7526b7c6f11c1d7efd6261dc20b1dc02.pdf ER -