دانشگاه قمپژوهشهای فلسفی -کلامی1735-9791622-2320041221World of Mir Damad and Mulla Sadraجهان شناسی میرداماد و ملاصدرا32733010.22091/pfk.2004.330FAعلیاله بداشتیدانشیار گروه فلسفه دانشگاه قم0000000269186646Journal Article20150824<span title="میرداماد و ملاصدرا دو استوانه حکمت اسلامی ایران زمیناند که یکی از استرآباد و دیگری از شیراز برخاسته و در اصفهان به هم میرسند.">Damad and Mulla Sadra Islamic Philosophy earth two cylinders, one of Astarābād and other Shiraz and Isfahan to meet up. </span><span title="هر یک صاحب اندیشههایی ژرف در مسائل حکمت الهی، از جمله در جهانشناسی است که این مقاله مختصر به پارهای از مبانی فکری و دیدگاههای آنان در این باب میپردازد بحث اصالت وجود یا ماهیت و تعلق جعل به ماهیت یا وجود، از مبانی مورد اختلاف، و">Each had a profound ideas in theology issues, including cosmology, this article briefly describes some of the foundations of thought and discussion about their views on the existence or nature of counterfeiting and belongs to the nature of existence, of the principles of friction, and </span><span title="مباحثی چون حرکت جوهری، حرکت سرمدی افلاک، حدوث دهری عالم یا حدوث زمانی بدون ابتدای زمانی آن، و ربط حادث و قدیم از مسائل مورد توجه این دو حکیم در باب جهانشناسی است که هر یک نظریه خاصی درباره آنها ابراز داشتهاند که در حد مجال این">issues such as the ink, the eternal spheres, occurrence or occurrence when Dheri universe without beginning of time, and the relevance of issues of concern to the two wise old place and in cosmology is that they have expressed a particular view on the scope of this </span><span title="نوشتار بررسی خواهد شد.">This article will be discussed.</span>میرداماد و ملاصدرا دو استوانه حکمت اسلامی ایران زمیناند که یکی از استرآباد و دیگری از شیراز برخاسته و در اصفهان به هم میرسند. هر یک صاحب اندیشههایی ژرف در مسائل حکمت الهی، از جمله در جهانشناسی است که این مقاله مختصر به پارهای از مبانی فکری و دیدگاههای آنان در این باب میپردازد بحث اصالت وجود یا ماهیت و تعلق جعل به ماهیت یا وجود، از مبانی مورد اختلاف، و مباحثی چون حرکت جوهری، حرکت سرمدی افلاک، حدوث دهری عالم یا حدوث زمانی بدون ابتدای زمانی آن، و ربط حادث و قدیم از مسائل مورد توجه این دو حکیم در باب جهانشناسی است که هر یک نظریه خاصی درباره آنها ابراز داشتهاند که در حد مجال این نوشتار بررسی خواهد شد.
https://pfk.qom.ac.ir/article_330_0d3df405ee94b2a74d4a7e219afb899d.pdfدانشگاه قمپژوهشهای فلسفی -کلامی1735-9791622-2320041221Comparative approach to ontology in Heidegger's philosophy and Mulla Sadraرویکردی تطبیقی به وجود شناسی در فلسفه هایدگر و ملاصدرا285733110.22091/pfk.2004.331FAداوودمحمدیانیکارشناسی ارشد دانشگاه تهرانJournal Article20150824<span id="result_box" lang="en"><span class="hps">Ontology</span> <span class="hps">(Ontology)</span> <span class="hps">is</span> <span class="hps">one</span> <span class="hps">of</span> <span class="hps">the most important</span> <span class="hps">philosophical issues</span> <span class="hps">in the</span> <span class="hps">new</span> <span class="hps">philosophy</span> <span class="hps">is the</span> <span class="hps">West</span> <span class="hps">that</span> <span class="hps">injustice</span><span>.</span> <span class="hps">In the new era</span><span>,</span> <span class="hps">Martin</span> <span class="hps">Heidegger's</span> <span class="hps">ontology</span> <span class="hps">numerous efforts</span> <span class="hps">to revitalize</span> <span class="hps">and</span> <span class="hps">like</span> <span class="hps">Mulla</span> <span class="hps">tried to</span> <span class="hps">go beyond the</span> <span class="hps">conceptual</span> <span class="hps">realm</span> <span class="hps">to the realm of</span> <span class="hps">objective truth</span> <span class="hps">is</span> <span class="hps">near</span><span>.</span> <span class="hps">Heidegger</span> <span class="hps">recognition</span> <span class="hps">is possible</span> <span class="hps">only in</span> <span class="hps">understanding the</span> <span class="hps">existential analysis</span> <span class="hps">of Dasein</span> <span class="hps">and</span> <span class="hps">this book</span> <span class="hps">is</span> <span class="hps">a</span> <span class="hps">way</span> <span class="hps">of understanding</span> <span class="hps">the</span> <span class="hps">human</span> <span class="hps">person</span> <span class="hps">knows</span> <span class="hps">perceptions</span><span>.</span> <span class="hps">Both</span> <span class="hps">philosopher</span> <span class="hps">in</span> <span class="hps">his</span> <span class="hps">philosophy</span><span>,</span> <span class="hps">important issues</span> <span class="hps">about man</span><span>,</span> <span class="hps">the world</span><span>,</span> <span class="hps">God</span><span>,</span> <span class="hps">move</span><span>,</span> <span class="hps">time</span><span>, and</span> <span class="hps">the Logos</span> <span class="hps">or</span> <span class="hps">Word of God</span> <span class="hps">have suggested that</span> <span class="hps">briefly</span> <span class="hps">reviewed in this paper</span> <span class="hps">is</span> <span class="hps">comparison</span></span>وجودشناسی (Ontology) یکی از عمدهترین مباحث فلسفی است که در فلسفه جدید غرب بدان بیمهری شده است. در دوران جدید، مارتین هایدگر برای احیای وجودشناسی تلاش زیادی کرد و مانند ملاصدرا کوشید تا از قلمروی مفهومی وجود فراتر رفته و به عرصه حقیقت عینی وجود نزدیک شود.از نظر هایدگر شناخت وجود تنها در شناخت دازاین و تحلیل اگزیستانسی مقدور است و ملاصدرا هم راه شناخت وجود را ادارکات حضوری انسان میداند. هر دو فیلسوف در فلسفه وجودی خود، مباحث مهمی درباره انسان، جهان، خدا، حرکت، زمان و لوگوس یا کلام الهی مطرح کردهاند که به اختصار در این مقاله بررسی ومقایسه میشودhttps://pfk.qom.ac.ir/article_331_a2cc9a629b03563153695fb361602e9e.pdfدانشگاه قمپژوهشهای فلسفی -کلامی1735-9791622-2320041221Far creation from the perspective of verses and hadithsمراتب خلقت از دیدگاه آیات و روایات285733310.22091/pfk.2004.333FAحسیناترکدانشجوی دکتری دانشگاه قم0000-0002-1974-278XJournal Article20150824<span title="مطابق آیات و روایات، عالم تکوین در دو بخش عالم انوار و عالم اجسام خلق شده است.">According to the verses and traditions, world development in the world of light and the world of objects is created. </span><span title="عالم اجسام متوقف و وابسته به عالم انوار و عالم انوار مدبر آن است.">World objects related to the world of lights and stop lights universe is resourceful. </span><span title="اولین مخلوق خداوند، نور وجودی حضرت محمد صلیاللهعلیهوآله است که همه چیز از آنپیدا شده و اصل عالم خلقت است.">The first creature of God, the Prophet Muhammad Slyallhlyhvalh is light and the universe is everything else appeared. </span><span title="تعابیر مختلفی چون عقل، نور، روح و قلم درباره آن به کار رفته است.">Different interpretations of wisdom, light, airy and pens used it. </span><span title="انوار حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام ، فاطمه علیهاالسلام ، ائمه اطهار، انوار 124 هزار پیامبر، عرش، کرسی، لوح، بهشت و انوار مؤمنین از نور وجودی پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله آفریده شده است.">Anwar Imam Ali (PBUH), Fatima, Imams, lights 124 thousand messenger, throne, chairs, tables, heaven and the souls of the faithful of the Holy Prophet Slyallhlyhvalh light is created. </span><span title="آب اولین مخلوق در عالم اجسام است که با واسطه از نور پیامبر صلیاللهعلیهوآله خلق شده و از آن تمام این عالم ماده در شش روز از ایام ربوبی پدید آمده است.
">Water is the first creature in the world of objects that are created by the light Prophet and the entire material world in six days, the days of the divine has emerged.<br /><br /></span>مطابق آیات و روایات، عالم تکوین در دو بخش عالم انوار و عالم اجسام خلق شده است. عالم اجسام متوقف و وابسته به عالم انوار و عالم انوار مدبر آن است. اولین مخلوق خداوند، نور وجودی حضرت محمد صلیاللهعلیهوآله است که همه چیز از آنپیدا شده و اصل عالم خلقت است. تعابیر مختلفی چون عقل، نور، روح و قلم درباره آن به کار رفته است. انوار حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام ، فاطمه علیهاالسلام ، ائمه اطهار، انوار 124 هزار پیامبر، عرش، کرسی، لوح، بهشت و انوار مؤمنین از نور وجودی پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله آفریده شده است. آب اولین مخلوق در عالم اجسام است که با واسطه از نور پیامبر صلیاللهعلیهوآله خلق شده و از آن تمام این عالم ماده در شش روز از ایام ربوبی پدید آمده است.
https://pfk.qom.ac.ir/article_333_0a9837f0dce93841ae1eaeea30d1573f.pdfدانشگاه قمپژوهشهای فلسفی -کلامی1735-9791622-2320041221place of wisdom and much of the Masnaviجایگاه عقل و مراتب آن در مثنوی معنوی مولوی8111133510.22091/pfk.2004.335FAمحمدفولادیعضو هیت علمی دانشگاه قممحمد رضایوسفیعضو هیات علمی دانشگاه قمJournal Article20150824Mqalh <span class="hps">Rumi</span> <span class="hps">to study the</span> <span class="hps">theory</span> <span class="hps">of the intellect.</span> <span class="hps">He</span> <span class="hps">knows</span> <span class="hps">the mind</span> <span class="hps">has</span> <span class="hps">different types</span> <span class="hps">defined</span> <span class="hps">for each</span> <span class="hps">specific</span> <span class="hps">function</span><span>.</span> <span class="hps">Partial</span> <span class="hps">reason</span> <span class="hps">is known</span> <span class="hps">to</span> <span class="hps">expediency</span> <span class="hps">and</span> <span class="hps">not</span> <span class="hps">by</span> <span class="hps">love</span> <span class="hps">of</span> <span class="hps">one's</span> <span class="hps">mind</span> <span class="hps">from the shackles of</span> <span class="hps">slavery</span> <span class="hps">Srsazgary</span> <span class="hps">but</span> <span class="hps">excellent</span> <span class="hps">saves</span> <span class="hps">and</span> <span class="hps">even</span> <span class="hps">perfected</span><span>.</span> <span class="hps">In</span> <span class="hps">this</span> <span class="hps">paper, based on</span> <span class="hps">the poetry of Rumi</span> <span class="hps">In addition to</span> <span class="hps">more</span> <span class="hps">wisdom</span><span>,</span> <span class="hps">in</span> <span class="hps">contrast to</span> <span class="hps">some</span> <span class="hps">far</span> <span class="hps">it</span> <span class="hps">has been dealt</span> <span class="hps">with</span> <span class="hps">love</span>مقاله حاضر به بررسی نظریه مولوی درباره عقل میپردازد. وی عقل را دارای انواع مختلف میداند و برای هر کدام کارکرد خاص تعریف میکند. عقل جزئی به مصلحتاندیشی معروف است و چندان با عشق سرسازگاری ندارد اما عقل کلی آدمی را از قید بندگی میرهاند و به مراتب عالی کمال میرساند.در این مقاله با استناد به اشعار مولوی علاوه بر توضیح مراتب عقل، به تقابل برخی از مراتب آن با عشق هم پرداخته شده است.https://pfk.qom.ac.ir/article_335_dc916ca7f22fba6298bfdf04f9857936.pdfدانشگاه قمپژوهشهای فلسفی -کلامی1735-9791622-2320041221Muslim theologians of graceدیدگاه متکلمان مسلمان درباره نظام فیض11212533810.22091/pfk.2004.338FAعین اللهخادمیعضو هیات علمی دانشگاه شهید رجایی0000-0002-1795-0713Journal Article20150824<span title="متکلمان مسلمان در برابر قاعده «الواحد لایصدر عنه الا الواحد»، به دو دسته تقسیم شدند.">Muslim theologians against the principle of 'Anah Laysdr Wahid Wahid Ella ", were divided into two groups. </span><span title="برخی که دارای گرایشهای فلسفی قویتر بودند، از این قاعده و یکی از نظریههای نظام فیض دفاع کردند؛ برای نمونه خواجه نصیرالدین طوسی فیض را با زبان ریاضی و به صورت نمادین تقریر کرده است.">Some of which were more philosophical tendencies, and one of the theories of grace defend this rule, for example Tusi grace with mathematical language and for the symbolic statement. </span><span title="اما اکثریت متکلمان مسلمان با قاعده الواحد و نظریههای ارائه شده درباره نظام فیض به مخالفت پرداختند.">But the majority of Muslim theologians and theories presented by principle opposed to the system of grace. </span><span title="مخالفت گروه اخیر از دو حیث روانشناختی - نظریههای ارائه شده درباره نظام فیض نافی قدرت مطلقه و اختیار الهی هستند - و منطقی - تحلیل حکمای مشائی درباره اعتبارات مختلف در عقل اول و نقش آنها در پیدایش کثرت نادرست است - قابل بررسی است.
">The recent rejection of two psychological terms - seems that the theory of absolute power and authority of God's grace denies - and logical - peripatetic philosophers of various funds and their role in the emergence of a plurality of first reason is wrong - can be studied.<br /><br /></span><span title="کلیدواژه ها :نظام فیض،قاعده الواحد،حیثیات عقل اول،متکلمان"> </span>متکلمان مسلمان در برابر قاعده «الواحد لایصدر عنه الا الواحد»، به دو دسته تقسیم شدند. برخی که دارای گرایشهای فلسفی قویتر بودند، از این قاعده و یکی از نظریههای نظام فیض دفاع کردند؛ برای نمونه خواجه نصیرالدین طوسی فیض را با زبان ریاضی و به صورت نمادین تقریر کرده است. اما اکثریت متکلمان مسلمان با قاعده الواحد و نظریههای ارائه شده درباره نظام فیض به مخالفت پرداختند. مخالفت گروه اخیر از دو حیث روانشناختی - نظریههای ارائه شده درباره نظام فیض نافی قدرت مطلقه و اختیار الهی هستند - و منطقی - تحلیل حکمای مشائی درباره اعتبارات مختلف در عقل اول و نقش آنها در پیدایش کثرت نادرست است - قابل بررسی است.
https://pfk.qom.ac.ir/article_338_09df103e3d12193a0294772bc95f524f.pdfدانشگاه قمپژوهشهای فلسفی -کلامی1735-9791622-2320041221Kant and Heidegger's metaphysics in philosophyمسئله ما بعد الطبیعه در فلسفه کانت و هایدگر12615033910.22091/pfk.2004.339FAقدرت اللهقربانیپژوهشگر فلسفه در پژو هشکده امام خمینیJournal Article20150824<span title="مسئله مابعدالطبیعه به عنوان اساسیترین پرسش در اندیشه کانت و هایدگر، کل نظام فلسفی آنها را تحت تأثیر قرار داد.">Metaphysics is the most basic question of Kant and Heidegger's entire philosophical system affected them. </span><span title="از این رو، مسئله عمده کانت، چالشهای اساسی عقلگرایی و تجربهگرایی با مابعدالطبیعه زمان او بود که باعث بطلان و شکست مابعدالطبیعه گردید.">Hence, the major problem Kant, rationalism and empiricism metaphysics main challenges was that he was invalid and failure metaphysics. </span><span title="لذا تلاش عمده او نجات مابعدالطبیعه از جزمیاتی بود که گریبانگیر آن شده بود.">The major effort to rescue metaphysics he was led on that gripped it. </span><span title="هایدگر نیز مثل کانت، توجه اصلی خود را به مابعدالطبیعه معطوف کرده و مابعدالطبیعه زمان خود را دچار بحرانهای اساسی میدانست و درصدد بود تا به احیای دوباره اساس آن بپردازد.">Like Kant, Heidegger, the focus has turned to metaphysics and the metaphysics of his time and knew basic crisis sought to rebound on it. </span><span title="کانت امکان یا عدم امکان مابعدالطبیعه را به امکان صدور احکام تألیفی پیشین در آنها احاله کرد">Kant's metaphysics may or may not refer to the possibility of their sentences in the previous synthesis</span><span title="کانت امکان یا عدم امکان مابعدالطبیعه را به امکان صدور احکام تألیفی پیشین در آنها احاله کرد">مسئله مابعدالطبیعه به عنوان اساسیترین پرسش در اندیشه کانت و هایدگر، کل نظام فلسفی آنها را تحت تأثیر قرار داد. از این رو، مسئله عمده کانت، چالشهای اساسی عقلگرایی و تجربهگرایی با مابعدالطبیعه زمان او بود که باعث بطلان و شکست مابعدالطبیعه گردید. لذا تلاش عمده او نجات مابعدالطبیعه از جزمیاتی بود که گریبانگیر آن شده بود. هایدگر نیز مثل کانت، توجه اصلی خود را به مابعدالطبیعه معطوف کرده و مابعدالطبیعه زمان خود را دچار بحرانهای اساسی میدانست و درصدد بود تا به احیای دوباره اساس آن بپردازد.کانت امکان یا عدم امکان مابعدالطبیعه را به امکان صدور احکام تألیفی پیشین در آنها احاله کرد و با تبیین نحوه کارکرد مقولات حس و فهم، و نشاندادن اینکه اطلاق آنها تنها در عالم تجربه و پدیدار است، مفاهیم ناپدیداری و اشیاء فی نفسه را به علت اینکه مفاهیم عقلی صرف هستند، از قلمرو علم انسان خارج کرد و نشان داد که اگر ما مفاهیم عقلی را با استفاده از مقولات فاهمه برای اثبات مسائل مابعدالطبیعه مانند آزادی، خلود نفس و خدا به کار ببریم، دچار تناقض میشویم. پس چون مابعدالطبیعه دارای احکام غیرتجربی و تحلیلی پیشین هست، امکان کاربرد احکام تألیفی پیشین در آن وجود ندارد.بنابراین، مابعدالطبیعه به عنوان یک علم، غیرممکن و باطل است، اما به عنوان یک تمایل و استعداد طبیعی وجود آن مورد تصدیق است.هایدگر نشان داد که نقد عقل محض کانت طرحی بود برای احیای مابعدالطبیعه، از اینرو، کانت مسئله امکان هستی را در مابعدالطبیعه به پرسش از امکان وجود احکام تألیفی پیشین ارتباط داد. اما در عین حال، نحوه مواجهه هایدگر با مابعدالطبیعه تفاوت زیادی با کانت داشت؛ یعنی از آنجاکه وجود برای او مقام اول داشت، بحران مابعدالطبیعه را ناشی از غفلت از وجود و پرداختن به موجودات، و تغییر معنای حقیقت از انکشاف وظهور به مطابقت میدانست که در نتیجه آن، انسان به عنوان فاعل شناسا محور موجودات و حقیقت شده است. هایدگر سپس با طرح ویژگیهای گوناگون وجود، بالاخص اوصاف دازاین، مانند زمانمندی، جهانمندی، زبان و غیره، درصدد احیای اساس مابعدالطبیعه بود، اما به این نتیجه رسید که احیای مابعدالطبیعه اساسا غیرممکن است و لذا باید از آن گذشت، که او با این گذشت، کل تفکر مابعدالطبیعی غرب را پشت سر میگذارد تا اینکه به تفکر، متفکران عهد پیش از سقراط، چون هراکلیتس و پارمنیدس برسد تا تذکر نسبت به وجود امکانپذیر گردد.</span>
https://pfk.qom.ac.ir/article_339_11778407c62329485de8113ccdf52f5d.pdfدانشگاه قمپژوهشهای فلسفی -کلامی1735-9791622-2320041221Muslims believe Jesus standing at the end of belief and Saviorجایگاه عیسی در آخر الزمان باوری و منجی باوری مسلمانان15116534010.22091/pfk.2004.340FAآژیراسداللهیپژوهشگر دانشگاه امام خمینیJournal Article20150824<span class="hps">Jesus</span> <span class="hps">(PBUH)</span> <span class="hps">place</span> <span class="hps">in the literature of</span> <span class="hps">the Qur'an</span> <span class="hps">and</span> <span class="hps">prophetic traditions</span> <span class="hps">so it</span> <span class="hps">is</span> <span class="hps">a unique position</span><span>.</span> <span class="hps">This paper</span> <span class="hps">deals with</span> <span class="hps">the status of</span> <span class="hps">Jesus</span> <span class="hps">(PBUH)</span> <span class="hps">in</span> <span class="hps">Islamic</span> <span class="hps">Khralzmanbavry</span><span>,</span> <span class="hps">which</span> <span class="hps">in particular</span> <span class="hps">has</span> <span class="hps">a special place</span> <span class="hps">in Sunni sources</span><span>.</span> <span class="hps">The issue</span> <span class="hps">of the</span> <span class="hps">validity</span> <span class="hps">of</span> <span class="hps">the</span> <span class="hps">book</span> <span class="hps">Ashrat</span> <span class="hps">under</span> <span class="hps">ad hoc</span> <span class="hps">incorporated.</span> <span class="hps">One of the</span> <span class="hps">symptoms or</span> <span class="hps">signs of</span> <span class="hps">the coming of</span> <span class="hps">"hours" or</span> <span class="hps">resurrection</span><span>,</span> <span class="hps">Jesus</span> <span class="hps">(PBUH)</span> <span class="hps">descends</span> <span class="hps">from the sky</span> <span class="hps">with</span> <span class="hps">other</span> <span class="hps">symptoms</span> <span class="hps">such as</span> <span class="hps">withdrawal of</span> <span class="hps">the Mahdi</span> <span class="hps">and</span> <span class="hps">the Antichrist</span> <span class="hps">is</span>جایگاه عیسی علیهالسلام در ادبیات قرآن و پس از آن در احادیث نبوی جایگاهی یگانه است.این نوشتار به جایگاه عیسی علیهالسلام در آخرالزمانباوری اسلامی میپردازد، که بهویژه در منابع اهل سنت جایگاه خاصی را داراست. موضوع مزبور در منابع روایی تحت باب کتاب اشراط الساعه گنجانیده شده است. یکی از علائم یا نشانههای فرارسیدن «ساعة»یا قیامت، نزول عیسی علیهالسلام از آسمان است که با نشانههای دیگری همانند خروج مهدی و دجال همراه است.
https://pfk.qom.ac.ir/article_340_e5b5f52595339a1547a4c4b301c85e50.pdf