دانشگاه قمپژوهشهای فلسفی -کلامی1735-979172620051222Discussion of the Principality of Existence:
Confusion of Epistemology and Ontologyاصالت وجود یا ماهیت: خلط شناختشناسی و هستیشناسی41829910.22091/pfk.2005.299FAاحمداحمدیاستاد گروه فلسفه دانشگاه تهرانJournal Article20150819In the arduous discussion of the principality of existence (asālat al-wujūd) or the principality of essence (asālat al-māhiyya), it is necessary first to examine the proposition which is the cornerstone of this discussion; second, it should be discussed how its conception can cause its acknowledgement; then we can clarify the significance of existential proposition; and finally, setting forth the meanings of the word “existence” and those of the word “essence” or “quiddity”, it would appear the signs of confused discussion of epistemology and ontology.
در بحثِ نفسگیرِ اصالت وجود یا اصالت ماهیت، ضرورت دارد ابتدا، نخستین قضیّهای که مستند و خاستگاه این بحث است، بررسی و تحلیل شود، سپس چگونگی حصول تصوری که این تصدیق از آن به دست میآید مورد بحث قرار گیرد، آنگاه معنای قضیه وجودی یا کان تامّه روشن شود و سرانجام با بیان معانی لفظ ماهیت و معانی لفظ وجود و مقایسة آنها با هم نشانههای خلط مبحث شناختشناسی و هستیشناسی دیده میشود.
https://pfk.qom.ac.ir/article_299_ca42853fca31e7cd691bf9d8ef745293.pdfدانشگاه قمپژوهشهای فلسفی -کلامی1735-979172620051222Divine Treasuriesخزائن الهی194630010.22091/pfk.2005.300FAمحمدحسینحشمتپوراستادیار گروه فلسفه دانشگاه قمJournal Article20150819Since the word “treasuries” has been mentioned in the Koran and Hadiths, scholars of the interpretation of the Koran and Hadiths as well as theologians, philosophers and Gnostics have discussed it from several aspects. In this paper, we first interpret it literally, formulating the scholars’ opinions about it; then, we develop the discussion to the “key of treasury” and “treasurers”; finally, to make clear the philosophical-theological perspective in addition to the interpretation of the issue. we attempt to discuss the points mentioned among the scholars’ utterances.
چون از خزائن در قرآن و حدیث یاد شده، علمای تفسیر و حدیث و در پی آنها اهل کلام، فلسفه و عرفان نیز به بحث از آن پرداختهاند. ما در این مقاله، علاوه بر تفسیر لغوی خزائن، به نقل و تنظیم آرای آنها دراینباره میپردازیم و چون بحث به کلید خزانه و نیز خزانهداران تعمیم داده شده است بحث دربارة آنها را نیز مطرح میکنیم، علاوه بر آن، به تبیین نکتههای ظریفی که در ضمن آرای خویش آوردهاند نیز اهتمام میورزیم تا خواننده حاصلی از مباحث را در اختیار داشته باشد و از بین آنها آنی را که به واقع نزدیکتر میبیند، برگزیند.
https://pfk.qom.ac.ir/article_300_35d45af9bea6f535b237523d7ab3415e.pdfدانشگاه قمپژوهشهای فلسفی -کلامی1735-979172620051222Discussion of the Principality of Existence:
Confusion of Epistemology and Ontologyتعریف ملاصدرا از مابعدالطبیعه و لوازم معرفتشناختی آن478630110.22091/pfk.2005.301FAرضااکبریاناستادیار گروه فلسفة دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20150819In the arduous discussion of the principality of existence (asālat al-wujūd) or the principality of essence (asālat al-māhiyya), it is necessary first to examine the proposition which is the cornerstone of this discussion; second, it should be discussed how its conception can cause its acknowledgement; then we can clarify the significance of existential proposition; and finally, setting forth the meanings of the word “existence” and those of the word “essence” or “quiddity”, it would appear the signs of confused discussion of epistemology and ontology.
ملاصدرا دربارة تعریف مابعدالطبیعه و چگونگی شناخت موضوع آن سخنی دارد که از ویژگیهای ممتاز فلسفة اوست. او که در فلسفهاش، هم با موجود سر و کار دارد و هم با وجود و گذر از موجود به وجود در خود فلسفهاش واقع مىشود، بههیچوجه شناخت وجود را صرفاً شهود عرفانى آن نمىداند. او نظریه و شیوه اى به ما میدهد که بینش شهودى واقعیت را با روش قیاسى در بر میگیرد.
سخن او در شناخت وجود از طریق تحلیلات عقلى در بادى نظر، ممکن است خیلى جسورانه و عجیب باشد، چرا که سخن ابنسینا و فارابى را دربارة عرضیّت وجود نمیپذیرد و ادّعا میکند که واقعیّتى که مدلول و مصداق قضیّة "انسان موجود" است، کاملاً با مدلول قضایاى دیگر فرق دارد. از نظر او، موضوع واقعى، حقیقتِ وجود است که با مفهوم موجود از آن حکایت میکنیم و تمام ماهیّات، اعراضی بیش نیستند که این واقعیّت واحد را به صورت اشیای بیشمار مقیّد مىکنند. شهود این واقعیّت هنگامی امکان پذیر است که در انسان آگاهى کاملاً متفاوتى بیدار شود که جهان را با چنین وضعى درک کند. او با قول به اتحاد عالم و معلوم موفّق به اثبات اصلی مىشود که در بحث رابطة ذهن و عین و از بین رفتن جدایى و تمایز میان فاعل شناسا و متعلَّق شناسا نقش بسیار مؤثّرى ایفا مىکند. بحث درباره این حقیقت، مشخّص کردن ریشههاى آن و بیان اینکه ملاصدرا در این باب رویکردى ویژه دارد، هدف اصلى سخن ماست.
https://pfk.qom.ac.ir/article_301_1705ba3b068575f00265edebef735c12.pdfدانشگاه قمپژوهشهای فلسفی -کلامی1735-979172620051222Causal Inference and Proofs of Theism in Hume's Philosophy of Religionاستنتاج علّى و باورهای دینى بحثى در فلسفه دین دیوید هیوم8711830210.22091/pfk.2005.302FAمحمدفتحعلىخانىاستادیار گروه فلسفه پژوهشگاه حوزه و دانشگاهJournal Article20150819Using probability calculus, David Hume attempts to judge religious beliefs properly. He, in using this calculus, relies on especial views about causation and causal inference. For him, specific causal relationships between phenomena appear to us through frequent observation of the succession or coexistence of certain phenomena. The result of this observation is a natural, unavoidable association between those phenomena. All associations of this sort are not of the same force and intensity; they are forceful if the observations occur incessantly and steadily, otherwise they are less forceful. The probability calculus helps us to show the probability of the occurrence of a certain phenomenon in case of observing each of the coexisting phenomena. To do this calculation, Hume pays special attention to variables such as posterior probability (or conditional probability) and prior probability, which can be considered as the primitive form of a law or formula known nowadays as Bayes’ theorem. Using Bayes’s theorem, Hume arrives at the conclusion that the Argument from design can not be fruitful, nor can be the Argument from miracles. The present article, which indeed deals with a discussion of Hume’s philosophy of religion, proves that Hume, in this conclusion, is subject to fallacy and begging the question.
دیوید هیوم براى آنکه دربارة عقاید دینى به شیوهاى قابل تفاهم داورى کند، کوشیده است تا از حساب احتمالات بهره گیرد. وى دراستفاده از حساب احتمالات بر آرای ویژهاى در خصوص علیت و استنتاج علّى تکیه دارد. از نظر او، روابط علّى خاص میان پدیدهها، از طریق تکرار مشاهده تقارن یا توالى آن پدیدهها بر ما آشکار میشوند. حاصل این تکرار، تداعى طبیعى و غیرقابل اجتنابى میان پدیدههاى مقارن است. همه تداعىهاى از این قبیل قوّت و شدّت یکسانى ندارند. در مواردى که مشاهدات قبلى بدون استثنا و یکنواخت باشد تداعى قوى است و اگر یکنواخت نباشد، قوّت این تداعى به نسبت، تقلیل مییابد. حساب احتمالات کمک میکند تا با مشاهده هر یک از پدیدههاى متداعى بتوانیم احتمال وجود پدیده دیگر را محاسبه کنیم. در انجام این محاسبه، هیوم به احتمالات شرطى، احتمال پیشین و احتمال پسین توجه ویژه دارد و نحوة محاسبه خود را بر شکل ابتدایى قانون یا فرمولى مبتنى کرده که امروزه به فرمول بیز شهرت یافته است. نتیجة اعمال فرمول بیز بر سنجش برهان نظم و مبحث معجزه از نظر هیوم نشان دهندة غیرمنتج بودن برهان نظم و غیرقابل پذیرش بودن اخبار معجزه است. دراین مقاله نشان داده شده که هیوم در این قضاوت خود دچار مغالطه و مصادره به مطلوب است.
https://pfk.qom.ac.ir/article_302_8534db1fcc201d7a054078a4b48c3ecd.pdfدانشگاه قمپژوهشهای فلسفی -کلامی1735-979172620051222A Glance at Mutahari’s Theoretical Challenges
To ‘Allāmah Tabātabā’ī’s Philosophical Opinionsنگاهی بر چالشهای نظری استاد مطهری با آرای فلسفی علامه طباطبائی11714030310.22091/pfk.2005.303FAعبداللهنصریدانشیار گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبائی0009-0005-0285-491XJournal Article20150819Morteza Mutahari is well-known as the exponent of ‘Allamah Tabātabā’ī’s viewpoints; however, reflecting on his works, one can find different aspects of his personal understandings, some of which are in contrast to ‘Allāmah Tabātabā’ī’s views. The present article seeks to figure out some challenges of these two thinkers in the field of philosophical discussions. Some of the challenges are concerned with: mediating movement, necessity of subject in motion, motion by subordination, motion and evolution, motion and conflict, bearer of potentiality, essential contingency, ontological argument, divine wisdom, purposefulness of creation, employment principle, universality of moral judgments, immortality of moral judgments, and necessity of community .
مرتضی مطهری معمولاً به عنوان شرح و بسط دهنده دیدگاههای علامه طباطبائی معروف است، اما با تأمّل در آثار وی میتوان ابعاد متعدّدی از اجتهادها و استنباطهای شخصی را در آنها یافت. بخشی از این آرای ویژه در چالش و تقابل با آرای علامه طباطبائی قرار میگیرند. این مقاله درصدد ترسیم بخشی از چالشهای این دو متفکر در عرصه مباحث نظری و فلسفی است.
پارهای از این چالشها مربوط است به مسائلی از قبیل: حرکت توسّطی، لزوم موضوع حرکت، حرکت بالعرض یا بالتبع، حرکت و تکامل، حرکت و مسئلة تضاد، حامل استعداد، حدوث ذاتی، برهان صدیقین، حکمت الهی، عبث نبودن خلقت، اصل استخدام، کلیت احکام اخلاقی و جاودانگی آن، ضرورت اجتماع.
https://pfk.qom.ac.ir/article_303_29317fc93f6f80edb6cf5cd5c3431037.pdfدانشگاه قمپژوهشهای فلسفی -کلامی1735-979172620051222Hermeneutics, Its Backgrounds and Developmentsهرمنوتیک، پیشزمینهها و تحولات آن14115630410.22091/pfk.2005.304FAسید محمدموسویعضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور مرکز تاکستانJournal Article20150819In the 2oth century, the important developments in the history of philosophy of science are: the first debate, Positivism and Inductivism; the second debate, Karl Popper’s Refutationism and Lakatos’s research program; the third debate, Thomas Kuhn’s Structuralism and relativism; and the forth debate, Hermeneutics. After dominating Hermeneutics in the field of philosophy of science, a fundamental development occurs in its methodology. One can classify the types of Hermeneutics from two points of view: 1) its application; 2) its historical period. This paper is going to deal with the influential backgrounds of Hermeneutics as well as to present a brief account of the types of Hermeneutics.
<em> </em>تحولات مهم در تاریخ فلسفة علم در قرن بیستم عبارتاند از : گفتمان اول: پوزیتویسم و استقراگرایی، گفتمان دوم: ابطالگرایی کارل پوپر و برنامه پژوهشی لاکاتوش، گفتمان سوم: ساختارگرایی و نسبیت گرایی تامس کوهن و گفتمان چهارم: هرمنوتیک
با چیره شدن هرمنوتیک بر عرصة فلسفة علم، تحوّل اساسی در زمینة روششناسی صورت گرفت. انواع هرمنوتیک را میتوان از دو دیدگاه طبقه بندی کرد :
الف) از دیدگاه کاربرد آن
ب) از دیدگاه دورة تاریخی
این نوشتار ضمن پرداختن به پیش زمینههای اثرگذار بر هرمنوتیک، گزارش تحلیلی کوتاهی از انواع هرمنوتیک را ارائه میکند.
https://pfk.qom.ac.ir/article_304_6036d42219c48cd2b696a545f713011d.pdf