دانشگاه قمپژوهشهای فلسفی -کلامی1735-979127-820010321Components of ijtihad rational interpretation of the Qur'anمؤلفه های تفسیر عقلی اجتهادی قرآن43243410.22091/pfk.2001.434FAعلی اصغرچراغیعضو هیات علمی دانشگاه پیام نور قزوینJournal Article20150831<span title="در این نوشتار، پس از اشاراتی کوتاه و گذرا به تعریف و مبانی تفسیر اجتهادی قرآن و بیان تفاوتهای آن با سایر شیوههای تفسیری، سه مؤلفه مهم در تفسیر عقلی ـ اجتهادی، بیان، شرح و نمونهیابی شده است، که عبارتند از: 1. توسعه">In this paper, after a brief and fleeting reference to the definition and principles of ijtihad to interpret the Quran and express its differences with other methods of interpretation, the three major components of rational judgment, expression, description Nmvnhyaby, which are: 1. Development </span><span title="مفهومی و الغای خصوصیت؛ 2. تطبیق مصداقی ؛ 3. تحلیل گری و مفهوم شکافی.">concept and the abolition of property, (2) implementation of evidence; (3) a gap analysis, and concept. </span><span title="مراد از توسعه مفهومی، گسترش مفهوم آیه و سرایت آن از «مورد» به غیر آن است.">The meaning of conceptual development, expansion and spread of the verse of "case" is not it. </span><span title="مفهوم شکافی نیز به معنای شکافتن مفهوم آیه به سمت عمق است، بر خلاف توسعه مفهومی که حرکت در سطح آیه و پیشروی عرضی است.">The gap also means splitting the meaning of the verse to the depth, unlike the conceptual development to move forward in the verse and transverse. </span><span title="برای هر یک از این مؤلفهها، نمونههایی از روایات تفسیری و متون تفسیری ارائه شده است و به دلیل وضعیت بهتر تفسیر اجتهادی در تفاسیر جدید، نمونهها بیشتر از تفاسیر قرن حاضر، انتخاب شدهاند.
">For each of these elements, examples of interpretive traditions and texts for better interpretation and jurisprudential interpretation of the new interpretations, in which more than renderings century, have been selected.<br /><br /></span>در این نوشتار، پس از اشاراتی کوتاه و گذرا به تعریف و مبانی تفسیر اجتهادی قرآن و بیان تفاوتهای آن با سایر شیوههای تفسیری، سه مؤلفه مهم در تفسیر عقلی ـ اجتهادی، بیان، شرح و نمونهیابی شده است، که عبارتند از: 1. توسعه مفهومی و الغای خصوصیت؛ 2. تطبیق مصداقی ؛ 3. تحلیل گری و مفهوم شکافی.مراد از توسعه مفهومی، گسترش مفهوم آیه و سرایت آن از «مورد» به غیر آن است.مفهوم شکافی نیز به معنای شکافتن مفهوم آیه به سمت عمق است، بر خلاف توسعه مفهومی که حرکت در سطح آیه و پیشروی عرضی است. برای هر یک از این مؤلفهها، نمونههایی از روایات تفسیری و متون تفسیری ارائه شده است و به دلیل وضعیت بهتر تفسیر اجتهادی در تفاسیر جدید، نمونهها بیشتر از تفاسیر قرن حاضر، انتخاب شدهاند.
دانشگاه قمپژوهشهای فلسفی -کلامی1735-979127-820010321Take the issue of introspection and extroversion in contemporary epistemologyنگاهی به مسئله درون گرایی و برون گرایی در معرفت شناسی معاصر335843610.22091/pfk.2001.436FAمرتضیفتحی زادهاستادیار دانشگاه مازندرانJournal Article20150831<span id="result_box" lang="en"><span class="hps">Controversy over</span> <span class="hps">the nature of knowledge</span> <span class="hps">and</span> <span class="hps">knowledge of</span> <span class="hps">the subject</span> <span class="hps">to determine the</span> <span class="hps">necessary and sufficient conditions</span> <span class="hps">of positive</span> <span class="hps">cases</span> <span class="hps">has led</span> <span class="hps">to</span> <span class="hps">two types of</span> <span class="hps">theorizing</span> <span class="hps">introvert and extrovert</span><span>.</span> <span class="hps">Introvert</span> <span class="hps">to</span> <span class="hps">extrovert</span> <span class="hps">Drvnybvdn</span> <span class="hps">theorists</span> <span class="hps">requirements</span> <span class="hps">theorists</span> <span class="hps">insist</span> <span class="hps">on</span> <span class="hps">Byrvnybvdn</span> <span class="hps">it</span><span>.</span> <span class="hps">External and internal</span> <span class="hps">ambiguity of the concept</span> <span class="hps">and</span> <span class="hps">how to evaluate the</span> <span class="hps">importance of</span> <span class="hps">internal and external</span> <span class="hps">factors</span> <span class="hps">analysis</span> <span class="hps">introversion</span> <span class="hps">and extraversion</span> <span class="hps">knowledge of</span> <span class="hps">the heart of</span> <span class="hps">the debate</span> <span class="hps">in</span> <span class="hps">the last two decades</span> <span class="hps">the history of</span> <span class="hps">contemporary</span> <span class="hps">epistemology</span><span>.</span><br /> </span>
منازعه بر سر ماهیت معرفت و تعیین شرایط لازم و کافی حالات مثبت معرفتی فاعل شناسا به دو گونه نظریهپردازی درونگرایانه و برونگرایانه انجامیده است. نظریهپردازان درونگرا بر درونیبودن شرایط لازم و نظریهپردازان برونگرا بر بیرونیبودن آن پای میفشارند.ابهام در مفهوم درونی وبیرونی و چگونگی ارزیابی اهمیت و جایگاه مؤلفههای درونی و بیرونی تحلیل معرفت قلب تپنده بحث درونگرایی و برونگرایی در دو دهه اخیر تاریخ معرفتشناسی معاصر است.
دانشگاه قمپژوهشهای فلسفی -کلامی1735-979127-820010321Knowledge of natural sciencesمعرفت شناسی علوم طبیعی596843810.22091/pfk.2001.438FAامیردیوانیعضو هیات علمی دانشگاه مفیدJournal Article20150831<span class="hps">In this paper</span><span>,</span> <span class="hps">a critical review of</span> <span class="hps">the history of</span> <span class="hps">ideas</span> <span class="hps">salmon</span> <span class="hps">of</span> <span class="hps">knowledge</span> <span class="hps">in the natural sciences</span> <span class="hps">to</span> <span class="hps">Cohen</span><span>'s</span> <span class="hps">Russell</span><span>.</span> <span class="hps">He</span> <span class="hps">pattern of</span> <span class="hps">deductive</span> <span class="hps">-</span> <span class="hps">hypothetical</span><span>,</span> <span class="hps">holism</span> <span class="hps">and</span> <span class="hps">Bysy</span> <span class="hps">theory</span> <span class="hps">and</span> <span class="hps">also</span> <span class="hps">discusses</span> <span class="hps">problems</span> <span class="hps">of induction</span> <span class="hps">and</span> <span class="hps">observation</span><span>.</span> <span class="hps">In the end,</span> <span class="hps">the theory</span> <span class="hps">put forward</span> <span class="hps">Cohen</span> <span class="hps">and</span> <span class="hps">his</span> <span class="hps">criticism</span> <span class="hps">of</span> <span class="hps">it</span>در این مقاله، سالمون به بررسی انتقادی تاریخ اندیشههای مربوط به معرفت در علوم طبیعی از راسل تا کوهن میپردازد. او الگوی قیاسی -فرضی، کلگرایی و نظریه بیسی و نیز مشکلات مربوط به استقرا و مشاهده را مورد بحث قرار میدهد. در پایان، نظریه کوهن را مطرح کرده و نقدهای خود را بر آن میآورد.
دانشگاه قمپژوهشهای فلسفی -کلامی1735-979127-820010321Can we talk about God. (2)آیا می توانیم درباره خدا سخن بگوییم (2)698844510.22091/pfk.2001.445FAامیر عباسعلی زمانیعضو هیات علمی دانشگاه قمJournal Article20150831<span id="result_box" lang="en"><span title="برومر در ادامه مقاله به بررسی «تمثیل هویات» پرداخته و دلیل رویآوردن آکویناس به این نوع تمثیل را بیان میکند.">Continue to check Brumaire "allegory entities" and for resorting to this kind of analogy to explain Aquinas. </span><span title="آکویناس در این نوع از تمثیل سعی میکند تا با تمسک به «اصل سنخیت علت و معلول» مشکل معناشناختی اوصاف الهی را حل کند.">Aquinas in this type of allegory is trying to appeal to the "origin principle of cause and effect" divine attributes semantic problem to solve. </span><span title="کارلبارت میکوشد تا با طرح «تمثیل نسبتها» به جای تمثیل هویات مشکل را حل کند.">Karlbart tries to plan, "ratios allegory" allegory entities rather than solve the problem. </span><span title="به نظر بارت ما فقط در صورتی که خداوند خود را از طریق وحی آشکار کند میتوانیم به او شناخت پیدا کنیم.">Barrett seems to us only through revelation that God gave him understanding, we can reveal. </span><span title="برومر در این مقاله راهحلهای دیگری مانند استفاده از زبان مجاز، کنایه و استعاره (= زبان حکایت) را هم بررسی میکند.
">Brummer in this article other solutions such as the use of figurative language, metaphor (= Language tale) also investigated.<br /></span><span title="کلیدواژه ها :تمثیل هویات،تمثیل نسبتها،وحی،زبان مجاز و زبان کنایه"> </span></span>
برومر در ادامه مقاله به بررسی «تمثیل هویات» پرداخته و دلیل رویآوردن آکویناس به این نوع تمثیل را بیان میکند. آکویناس در این نوع از تمثیل سعی میکند تا با تمسک به «اصل سنخیت علت و معلول» مشکل معناشناختی اوصاف الهی را حل کند. کارلبارت میکوشد تا با طرح «تمثیل نسبتها» به جای تمثیل هویات مشکل را حل کند. به نظر بارت ما فقط در صورتی که خداوند خود را از طریق وحی آشکار کند میتوانیم به او شناخت پیدا کنیم. برومر در این مقاله راهحلهای دیگری مانند استفاده از زبان مجاز، کنایه و استعاره (= زبان حکایت) را هم بررسی میکند.
دانشگاه قمپژوهشهای فلسفی -کلامی1735-979127-820010321About metaphysics with physicsرابطه مابعدالطبیعه با طبیعیات8910644610.22091/pfk.2001.446FAمحمدجوادرضاییاستادیار دانشگاه تربیت معلمJournal Article20150831<span class="hps">This paper</span> <span class="hps">is</span> <span class="hps">a report</span> <span class="hps">about</span> <span class="hps">metaphysics</span> <span class="hps">with</span> <span class="hps">Tanchh</span> <span class="hps">votes</span> <span class="hps">Muslim philosophers</span><span>,</span> <span class="hps">especially</span> <span class="hps">transcendental philosophy</span><span>, metaphysics</span> <span class="hps">and</span> <span class="hps">physics</span> <span class="hps">relations</span> <span class="hps">and</span> <span class="hps">review</span> <span class="hps">them.</span> <span class="hps">In</span> <span class="hps">what evidence</span> <span class="hps">we have tried</span> <span class="hps">to be attributed</span> <span class="hps">to the</span> <span class="hps">works of the masters</span> <span class="hps">of contemporary</span> <span class="hps">Islamic</span> <span class="hps">philosophy</span> <span class="hps">to show</span> <span class="hps">that</span> <span class="hps">this</span> <span class="hps">position</span> <span class="hps">is</span> <span class="hps">still</span> <span class="hps">favored<span class="hps">And</span> <span class="hps">not</span> <span class="hps">merely the</span> <span class="hps">opinion</span> <span class="hps">of the former</span> <span class="hps">sages</span><span>.</span> <span class="hps">The</span> <span class="hps">elders</span> <span class="hps">believe that</span> <span class="hps">all</span> <span class="hps">of</span> <span class="hps">the existence of</span> <span class="hps">matter</span><span>,</span> <span class="hps">axioms and</span> <span class="hps">some</span> <span class="hps">of</span> <span class="hps">his</span> <span class="hps">axioms</span> <span class="hps">need</span> <span class="hps">Mabdaltbyhand</span><span>.</span> <span class="hps">On the other hand</span><span>,</span> <span class="hps">metaphysics,</span> <span class="hps">philosophical problems</span> <span class="hps">as</span> <span class="hps">there</span> <span class="hps">is no</span> <span class="hps">need for</span> <span class="hps">any other science</span><span>,<span class="hps">Although</span> <span class="hps">some of the</span> <span class="hps">data</span> <span class="hps">issues</span> <span class="hps">and</span> <span class="hps">minor premise</span> <span class="hps">sees</span> <span class="hps">science</span> <span class="hps">as</span> <span class="hps">the subject</span> <span class="hps">puts</span> <span class="hps">his</span> <span class="hps">argument</span><span>.</span> <span class="hps">In</span> <span class="hps">this</span> <span class="hps">paper, we</span> <span class="hps">examine</span> <span class="hps">both</span> <span class="hps">the theory</span> <span class="hps">and</span> <span class="hps">criticized<span class="hps">Stated that</span> <span class="hps">there is</span> <span class="hps">acceptance or rejection of</span> <span class="hps">foreign</span> <span class="hps">objects</span><span>, such as</span> <span class="hps">the principle of</span> <span class="hps">non-contradiction</span> <span class="hps">and the</span> <span class="hps">common</span> <span class="hps">principles</span><span>,</span> <span class="hps">based on</span> <span class="hps">any</span> <span class="hps">argument</span> <span class="hps">is not</span> <span class="hps">an argument</span><span>,</span> <span class="hps">but</span> <span class="hps">an early election</span> <span class="hps">that</span> <span class="hps">opponents and supporters</span> <span class="hps">alike</span> <span class="hps">can</span> <span class="hps">consider</span> <span class="hps">them</span> <span class="hps">as</span> <span class="hps">the subject</span><span>.</span> <span class="hps">So</span><span>,</span> <span class="hps">philosopher</span> <span class="hps">and</span> <span class="hps">Ghyrfylsvf</span> <span class="hps">accept or reject</span> <span class="hps">the</span> <span class="hps">same</span><span>.</span> <span class="hps">In addition,</span> <span class="hps">the</span> <span class="hps">philosophy</span> <span class="hps">has</span> <span class="hps">not supplied</span> <span class="hps">any</span> <span class="hps">proof</span> <span class="hps">Brasbat</span> <span class="hps">these things</span></span></span></span>آنچه در این مقاله میآید گزارشی است از آرای حکیمان مسلمان، خصوصا اصحاب حکمت متعالیه درباره روابط مابعدالطبیعه و طبیعیات و بررسی و نقد آنها. در بیان شواهد سعی شده است به آثار استادان معاصر فلسفه اسلامی استناد شود تا نشان داده شود که این موضع هنوز هم طرفدار دارد و صرفا رأی و نظر حکیمان پیشین نیست. این بزرگان معتقدند که همه علوم در اثبات وجود موضوع، اصول متعارف و پارهای از اصول موضوعه خویش محتاج مابعدالطبیعهاند. از آن طرف، مابعدالطبیعه در مسائل فلسفی محض هیچ احتیاجی به هیچ علم دیگری ندارد، هرچند در پارهای از مسائل دادههای سایر علوم را به عنوان اصل موضوع تلقی میکند و صغرای استدلال خویش قرار میدهد. در این مقاله، هر دو بخش این نظریه مورد بررسی و نقد قرار گرفته و بیان شده است که قبول یا رد وجود خارجی اشیا و نیز اصول متعارفی مانند اصل امتناع تناقض، مستند به هیچ استدلال برهانی نیست، بلکه انتخابی اولیه است که موافقان و مخالفان به یکسان میتوانند آنها را به منزله اصل موضوع تلقی کنند. بنابراین، فیلسوف و غیرفیلسوف در این قبول یا رد یکسانند. علاوه بر آن، در فلسفه تاکنون هیچ برهانی براثبات این امور عرضه نشده، بلکه برهان اقامه شده است که این امور بدیهی اولیاند و نمیتوان آنها را اثبات کرد. در این مقاله، نکات دیگری که این بزرگان ادعا کردهاند، مانند فرق قضایای فلسفی با قضایای علمی و امثال آن ارزیابی و نقد شده است.دانشگاه قمپژوهشهای فلسفی -کلامی1735-979127-820010321Ibn Arabic, Rumi and Pantheismابن عربی، مولانا و اندیشه وحدت وجود10712044710.22091/pfk.2001.447FAابوالفضلمحمودیعضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی قمJournal Article20150901<span class="hps"><span class="hps">The</span> <span class="hps">famous</span><span>, the impact of</span> <span class="hps">Rumi</span><span>, Ibn</span> <span class="hps">Rbybr</span></span>در این بخش چینگ به اصطلاح وحدت وجود از دیدگاه مولفان و مخالفان توجه کرده در ضمن اشاره ای نیز به وحدت شهود و نظریه احمد سرهندی کرده است . موضوع اصلی این بخش که هدف اصلی این مقاله را نیز تشکیل میدهد بحث در مسئله مشهور تاثیر با عدم تاثیر ابن عربی بر مولاناستدانشگاه قمپژوهشهای فلسفی -کلامی1735-979127-820010321Happiness and misery of philosophy and religionسعادت و شقاوت از دیدگاه فلسفه و دین12114044810.22091/pfk.2001.448FAعلیمحامدعضو هیات علمی دانشگاه قمJournal Article20150901<span class="hps">The first phase</span> <span class="hps">focused</span> <span class="hps">on</span> <span class="hps">the literal meaning of</span> <span class="hps">happiness and misery</span><span>;</span> <span class="hps">the second</span> <span class="hps">stage</span> <span class="hps">and</span> <span class="hps">philosophers</span> <span class="hps">have discussed the</span> <span class="hps">topic from</span> <span class="hps">the perspective of</span> <span class="hps">the great philosophers</span><span>,</span> <span class="hps">such as</span> <span class="hps">Aristotle</span><span>,</span> <span class="hps">Ibn Sina</span> <span class="hps">and</span> <span class="hps">Mulla Sadra</span> <span class="hps">has been</span> <span class="hps">discussed</span><span>.</span> <span class="hps">Third,</span> <span class="hps">happiness and misery</span> <span class="hps">from</span> <span class="hps">the perspective of the</span> <span class="hps">verses</span> <span class="hps">of the Quran</span> <span class="hps">and</span> <span class="hps">traditions</span> <span class="hps">taken into consideration</span> <span class="hps">and</span> <span class="hps">concluded</span> <span class="hps">that the</span> <span class="hps">philosophers</span> <span class="hps">and</span> <span class="hps">those</span> <span class="hps">derived from</span> <span class="hps">the Holy Quran</span><span>,</span> <span class="hps">not only</span> <span class="hps">do</span> <span class="hps">not</span> <span class="hps">contradict</span><span>,</span> <span class="hps">but</span> <span class="hps">complement each other<span class="hps">Therefore</span><span>,</span> <span class="hps">all</span> <span class="hps">the words of this</span> <span class="hps">is</span> <span class="hps">derived from</span> <span class="hps">the</span> <span class="hps">fact</span> <span class="hps">that</span> <span class="hps">the</span> <span class="hps">emergence</span> <span class="hps">Qrbalyallh</span> <span class="hps">happiness</span> <span class="hps">in</span> <span class="hps">the next world</span> <span class="hps">and the purpose of</span> <span class="hps">human</span> <span class="hps">creation</span> <span class="hps">is</span> <span class="hps">to reach</span> <span class="hps">the</span> <span class="hps">official</span> <span class="hps">and</span> <span class="hps">prophets</span> <span class="hps">and</span> <span class="hps">divine religions</span> <span class="hps">have</span> <span class="hps">the same purpose</span> <span class="hps">nozzle</span></span>این مقاله، نخست به دو نکته اشاره شده است: اهمیت مبحث فلسفه اخلاق و اهمیت سعادت و شقاوت. در اصل مسئله سعادت و شقاوت ابهامی وجود ندارد، زیرا هر انسانی فطرتا طالب و گریزان از شقاوت است، اما شناخت حقیقت سعادت و شقاوت و عوامل آن، مشکل است و در این باره نظریههای مختلفی وجود دارد.مطالب اصلی مقاله در سه مرحله ارائه شده است: مرحله اول به معنای لغوی سعادت و شقاوت پرداخته؛ مرحله دوم درباره دیدگاه فلاسفه بحث کرده و موضوع بحث را از دیدگاه فلاسفه بزرگی، مانند ارسطو، ابنسینا و صدرالمتألهین بحث و بررسی کرده است. در مرحله سوم نیز سعادت و شقاوت از منظر آیات شریفه قرآن و روایات مورد توجه قرار گرفته و نتیجه گرفته شده است که دیدگاه فلاسفه و آنچه مستفاد از قرآن کریم است، نه تنها با هم منافاتی ندارند، بلکه مکمل یکدیگرند. بنابراین، مستفاد از همه کلمات این است که حقیقت سعادت قربالیالله است که محل بروز و ظهور آن در جهان آخرت است و هدف از آفرینش انسان هم رسیدن به آن مقام بلند است و انبیای الهی و ادیان آسمانی نیز به همین منظور نازل شدهاند.<br />