A Review of the Relationship between Knowledge (theory) and Practice in Sohrevardi's Illuminationist Philosophy, based on Pierre Hadot's model of Philosophy as a Way of Life

Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD student of comparative philosophy, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, (Corresponding Author)

2 ghasroaldashti@gmail.com

3 Corresponding author, associate professor of department of philosophy of religion, University of Tehran

Abstract

Pierre Hadot (1922-2010), a contemporary French philosopher, illustrated the dynamics and essence of philosophy in a philosopher's everyday life by offering the model of philosophy as a way of life, which was the result of many years of research on ancient philosophy. Using this philosophical model (philosophy as a way of life), the present paper studies the relationship between knowledge (theory) and practice in Illuminationist Philosophy. Philosophical discourse is one of the important components of this model. According to Hadot, the value of discourse (theoretical philosophy) in philosophical schools lies in the service it provides to improve the quality of life and man's function and behaviour. Sohrevardi also puts emphasis on the importance of theoretical (discussive) philosophy as the prelude and guide in choosing the Illuminationist way of life. Thus, the paper first studies the status of discourse (philosophical theories) in ancient philosophical schools to provide a clear picture of the relationship between discourse (theory) and practice in philosophical schools  using the model of philosophy as a way of life, and then addresses Hodot's view about this relationship. Finally, it studies the importance of discourse (theory - -discussive philosophy) in Sohrevardi's Illuminationist Philosophy and its application as a necessary prelude to enter into and choose an illuminationist life; to lead the Illuminationist wayfarer in the way of life; and to understand and acquire practical reason.
 
 

Keywords


-   ابراهیمی دینانی، غلامحسین. (1393). شعاع اندیشه و شهود در فلسفه سهروردی، تهران:انتشارات حکمت.
-   احمد بن الهروی‌‌، محمد شریف نظام‌الدین. (1358). انواریه (ترجمه و شرح حکمت الاشراق سهروردی). تهران: انتشارات امیر کبیر.
-   ارسطو‌‌. (1377)‌‌. متافیزیک(مابعدالطبیعه)‌‌. ترجمه: محمد حسن لطفی‌‌. تهران: طرح نو.
-      افلاطون‌‌. (1346) .تقوی(منون)‌‌. ترجمه: دکتر کاویانی و محمد حسن لطفی‌‌، تهران: مکتب فلسفی جمعیت مبارز.
-   افلاطون. (1353). جمهوری. ترجمه: رضا کاویانی و محمد حسن لطفی. تهران: خوشه.
-   افلاطون. (1366). دوره آثار‌‌. ( ج3)‌. ترجمه: محمد حسن لطفی و رضا کاویانی. تهران: انتشارات خوارزمی.
-   افلاطون. (1393). ضیافت‌‌. ترجمه: محمد ابراهیم امینی فرد. تهران: جامی.
-   بویلستون‌‌، نیکلاس. (1390)‌‌. نظریه تجرس نفس و جایگاه آن در فلسفه افضل‌الدین کاشانی (در پرتو الگوی فلسفه به مثابه مشی زندگی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد‌‌، دانشگاه تهران.
-   خالد غفاری‌‌، سید محمد‌‌. (1380)‌‌. فرهنگ اصطلاحات آثار شیخ اشراق. تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
-   سهروردی. شهاب‌الدین. (1358)‌‌. انواریه (ترجمه و شرح حکمه الاشراق)‌‌. ترجمه: محمد شریف نظام‌الدین احمد بن الهروی‌‌. تهران: انتشارات امیر کبیر.
-   سهروردی‌‌، شهاب‌الدین. (1380)‌‌. مجموعه مصنفات شیخ اشراق(ج1، 2 و۴)‌‌. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
-   سهروردی‌‌، شهاب‌الدین. (1375)‌‌. مجموعه مصنفات شیخ اشراق (ج1-۴)‌‌. تصحیح و مقدمه: هانری کربن و سید حسین نصر و نجفقلی حبیبی‌‌. تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
-   شهاب‌الدین‌‌، سهروردی. (1391). شرح حکمت الاشراق سهروردی. ترجمه: محمد خواجوی‌‌، تهران: مولی.
-   الشهرزوری‌‌، شمس‌الدین. (1365)‌‌. نزهه الأرواح و روضه الأفراح (تاریخ الحکماء)‌‌. ترجمه: مقصود علی تبریزی. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
-   الشهرزوری‌‌، شمس‌الدین. (1372)‌‌. شرح حکمت الاشراق (الشهرزوری)‌‌. مقدمه و تصحیح: حسین ضیائی تربتی. تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
-   شیرازی‌‌، قطب‌الدین. (1383)‌‌. شرح حکمت الاشراق‌‌. به اهتمام: عبداللّه‌ نورانی و مهدی محقق‌‌. تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
-   فروغی، محمد علی. (1316). حکمت سقراط‌‌. تهران: فرهنگ ایران.
-   فلوطین‌‌. (1366). دوره آثار. (ج1) .  ترجمه: محمد حسن لطفی. تهران: انتشارات خوارزمی.
-   کاپلستون‌‌، چارلز‌‌، (1388)‌‌. تاریخ فلسفه. (ج1). ترجمه: سید جلال‌الدین مجتبوی. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
-   کربن‌‌، هانری. (1393)‌‌. روابط حکمت اشراق و فلسفه ایران باستان‌‌، ترجمه: احمد فردید و عبدالمجید گلشن. تهران: مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
-   لیمون‌‌، الیور. نصر‌‌، حسین. (1386)‌‌. تاریخ فلسفه اسلامی. (ج2). ترجمه: جمعی از مترجمان‌‌. تهران: حکمت.
-   محمد‌خانی‌‌، علی اصغر‌‌ و سید عرب‌‌، حسن‌‌. (1386). نامه سهروردی (مجموعه مقالات)‌‌. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
 
 
-   Hadot, P., )2002). What is Ancient Philosophy. Cambridge, The Belknap press of Harvard University Press.
-   Hadot, P., )2011). The Present alone is Our Happiness, Second Edition, trans: Marc Djaballah and Michael Chase,Callifornia. Standard University Press. Stanford.
-   Hadot, P.,) 1995(. Philosophy as a way of life. Trans., Michael Chase.Wiley-Blackwell.
-   Vlastos, G., )1971). The Philosophy of Socrates (A Collection of Critical Essay). New York. Library of Congress.
CAPTCHA Image