The Relationship between God's Negated Attributes with His Expressibility according to Avicenna and Allamah Helli

Document Type : Research Paper

Author

Assistant of prof of payamenoor university

Abstract

Several methods have long been proposed regarding the discussion of divine attributes, and they are divided into two general types: negated and affirmative ones, each with its own subsets and subdivisions. For example, the negated method is divided into the negation and silence, the comparative-negated, and the negated- affirmative methods. The present paper seeks to review the negated-affirmative method and its relationship with God's expressibility, because scholars have proposed different interpretations and meanings for this method, some of which contradict God's inexpressibility. The question that rises is: what is Allamah Helli and Avicenna's view about the meaning of negated-affirmative method and its relationship with God's inexpressibility? In terms of divine essence and attributes, Avicenna interprets God's necessary attributes through negation and relation and does not accept inexpressibility of divine attributes and essence. Allamah Helli believes in a certain interpretation from affirmative to negated, recognizes affirmative attributes through negating their opposites, and restricts expressibility in attributes to their conditionality. While reviewing the different meanings of the negated-affirmative method according to scholars such as Avicenna and Allamah Helli, this paper explains the former's general view which holds that all divine attributes are interpreted through negation and relation.

Keywords


-   الأهوانی‌‌، احمد فؤاد. (1362). تاریخ فلسفه در اسلام. (ترجمه: م. م. شریف). (ج1). تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
-   ابن سینا‌. (1375). الاشارات والتنبیهات مع شرح خواجه نصیر‌الدین طوسی وقطب‌الدین رازی. قم: نشر البلاغه.
-   ابن سینا‌. (1363). مبدأ والمعاد‌‌، (به اهتمام عبداللّه‌ نورانی). مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاه مگ گیل شعبۀ تهران.
-   ابن سینا‌. (1418). الهیات من کتاب الشفاء. آیة اللّه‌ حسن‌زاده آملی. قم: مکتبه الاعلام الاسلامی. مرکز نشر.
-   ابن سینا‌. (1379). التعلیقات. (چاپ چهارم).  قم: مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم.
-   ابن سینا‌. (1390). الهیات از کتاب شفا. (ویرایش و ترجمه: ابراهیم دادجو). تهران: امیرکبیر.
-   ابن سینا‌. (1364). النجاه من الغرق فی بحر الضلالات. (مقدمه و تصحیح: محمدتقی دانش‌پژوه). (چاپ دوم). تهران: دانشگاه تهران.
-   ابن سینا‌. (1371). المباحثات. (توضیح مقدمه و تحقیق: محسن بیدارفر). قم: بیدار.
-   ابن سینا‌. (1391). تعلیقات. (تحقیق: سید حسین موسویان). تهران: مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
-   احمدوند‌‌، معروف‌علی. (1389). رابطه ذات و صفات الهی. قم: بوستان کتاب.
-   افلاطون. (1380). مجموعه آثار. (ترجمه: محمد حسن لطفی). (ج4). تهران: خورازمی.
-   افلوطین. (1361). مجموعه آثار‌‌. (ترجمه: محمدحسن لطفی). (ج2) . تهران: خوارزمی.
-   ایلخانی‌‌، محمد. (1382). تاریخ فلسفه در قرون وسطی و رنسانس. تهران: سمت.
-   ایلخانی‌‌، محمد. (1380). متافیزیک بوئتیوس. تهران: الهام.
-   حسن‌زاده آملی‌‌، حسن. (1374). کلمه علیا در توقیفیت اسماء. (چاپ چهارم). قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم.
-   حلّی‌‌، حسن بن یوسف. (‌‌بی‌تا). کشف‌المراد شرح فی تجرید الاعتقاد. قم: مکتبه المصطفوی.
-   حلّی‌‌، حسن بن یوسف. (1413). کشف‌المراد شرح فی تجرید الاعتقاد. تصحیح‌‌، مقدمه‌‌، تحقیق و تعلیقات: حسن‌زاده آملی. (چاپ چهارم). قم: مؤسسه النشر الاسلامی.
-   حلّی‌‌، حسن بن یوسف‌. (1351). کشف المراد فی شرح تجریدالعتقاد‌‌. ترجمه و شرح: ابوالحسن شعرانی. تهران: انتشارات کتابفروشی اسلامیه.
-   حلّی‌‌، حسن بن یوسف. (1371). نهج الحق کشف الصدق. مؤسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان.
-   حلّی‌‌، حسن بن یوسف. (1419). نهایه المرام فی علم الکلام. قم: مؤسسه الامام الصادق.
-   ذبیحی‌‌، محمد. (1389). فلسفه مشاء با تکیه بر اهم آراء ابن سینا‌. چاپ چهارم. تهران: سمت.
-   ذبیحی‌‌، محمد‌‌؛ ایرجی‌نیا‌‌، اعظم. (1393). «بررسی وجودشناختی صفات الهی از دیدگاه ابن سینا‌ همراه با نقد ملاصدرا». پژوهش‌های هستی‌شناختی. 3 (6)‌‌، ص19-38.
-   شیروانی‌‌، علی. (1388). ترجمه و شرح کشف‌المراد‌. (چاپ سوم، ج1). قم: مؤسسه انتشارات دارالعلم.
-   علیزمانی‌‌، امیرعباس. (1387). سخن‌گفتن از خدا. (ج2). تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه‌های اسلامی.
-   مطهری‌‌، مرتضی. (1369). مقالات فلسفی. (ج2).  تهران: انتشارات حکمت.
-   Quinn, Patrick. (1996). Aquinas, Platonism and Knowledge of God. Avebury Series in Philosophy.
 
CAPTCHA Image