Revelation in Avicenna’s and Farabi’s Opinions

Document Type : Research Paper

Author

Abstract

After the Greek philosophy had entered into Islamic worlds and Islamic rationalism movement had begun, skepticism about the truth of Islamic revelation was developed therein. Hence Muslim philosophers such as al-Farabius were on to resolve the resulting conflict between the Islamic revelation and reason. Thus, the first rational interpretation of revelation was introduced by al-Farabius and the theory was later evolved by Avicenna.
    In this article, al-Farabius’ theory of Islamic revelation and its related prerequisites, such as types of intellects and other human faculties have been discussed first, and then whatever changes to the theory made by Avicenna is taken into consideration, and finally some criticisms are raised against the theory.

 

Keywords


  1. قرآن کریم
  2. ابن سینا، ابوعلی حسین بن عبدالله، 1403 الاشارات و التنبیهات مع شرح المحقق الطوسی، دفتر نشر کتاب، 1403 هـ .، چاپ دوم
  3. ...........................، 1375 ش/1417 کتاب النفس من الشفاء، تحقیق آیه الله حسن زاده آملی ،‌قم دفتر تبلیغات اسلامی، حوزه علمیه قم، هـ، چاپ اول
  4. ........................... 1363 ش، المبدا و المعاد، تهران، موسسه مطالعات اسلامی دانشگاه مک گیل با همکاری دانشگاه تهران، چاپ اول
  5. ........................... 1379 ش، النجاه، تهران ،انتشارات دانشگاه تهران  چاپ دوم
  6. داوری اردکانی،رضا، 1382 ش، فارابی فیلسوف فرهنگ،تهران،نشرساقی، چاپ اول
  7. الفارابی، محمدبن محمد بن طرخان1955م، آراء اهل المدینه الفاضله و مضاداتها، بیرون دارالمکتبه الهلال،  چاپ اول
  8. ....................... 1890 م، ‌الثمره المرضیه فی بعض الرسالات الفارابیه، آلمان،چاپ لیدن،
  9. ....................... 1381، فصوص الحکمه، تهران، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،چاپ اول
  10. لاهیجی، ملا عبدالرزاق بی تا، گوهر مراد، تهران، کتابفروشی اسلامیه،


 

CAPTCHA Image