Gnostic Ontology

Document Type : Research Paper

Author

Abstract

K





nowledge of existence is one of the significant issues in the domain of philosophy and mysticism, so that it is the pivot of these two disciplines. Both philosophers and mystics maintain that the subject of their discipline is ‘absolute existence’. This equivocation has caused some mistakes in the domain of mysticism and philosophy, especially the mistake of those who advocate Mulla Sadra’s philosophy; because when discussing the fundamentality of existence and its related issues, the Gnostics’ and the philosophers’ opinions are summoned by those advocates in favor of their own viewpoints, whereas there is no common characteristic between Sadraic ontology and Gnostic ontology. The reason is that within the realm of possible existence is Mulla Sadra’s principality of existence, which means the objective reality is the unmediated instance of the concept of existence, rather than the whatish concept, though as the philosophers have said: ‘Every contingent thing is composite duality, composed of quiddity and existence. However, what is in the Gnostics’ words meant by ‘absolute existence’ is Necessity Existence or God’s Existence. In this essay, the author attempts to make clear the differences of these two perspectives.
 

Keywords


  1. قرآن کریم.
  2. ابن ترکه، صائن‌الدین علی، تمهید القواعد، موسسه مطالعات اسلامی دانشگاه مک گیل کانادا، بخش تهران ، 1352 .
  3. ابن رشد، تفسیر ما بعد الطبیعه ارسطو، حکمت ، تهران ، 1380 .
  4. ابن عربی، محمد بن علی، الفتوحات المکیه، دارالفکر ، بیروت ، 1423هـ  2002م (چاپ شده در8 مجلّد) .
  5. ارسطو، متافیزیک، ترجمه دکتر شریف الدین شرف ، حکمت ، تهران ، 1377 .
  6. آشتیانی، سید جلال الدین، مقدمه بر تمهید القواعد ابن ترکه،  انجمن اسلامی حکمت و فلسفه در ایران ، چاپ دوم ، 1360.
  7. __________، منتخباتی از آثار حکمای الهی ایران، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی قم ، 1378.
  8. آشتیانی، میرزا مهدی، تعلیقه بر شرح منظومه سبزواری، موسسه مطالعات اسلامی دانشگاه مک گیل کانادا ، بخش تهران ، 1352 .
  9. آملی، محمد تقی، در الفوائد، تعلیقه بر شرح منظومه سبزواری، دارالکتب العلمیه، قم، بی‌تا.
  10. ایزوتسو ((izutsu ، توشیهیکو (toshihiko)، صوفیسم و تائوئیسم، ترجمه دکتر محمد جواد گوهری، روز به، تهران ، 1378 .
  11. تفتازانی، مسعود بن عمر، جامع المقاصد، منشورات شریف رضی ، قم ، 1409 ه 1989 م.
  12. جامی، عبد الرحمان، نقد النصوص فی شرح نقش الفصوص، موسسه پژوهشی حکمت و فلاسفه ایران ، تهران ، چاپ دوم ، 1380 .
  13. حسن زاده آملی، حسن، اتحاد عاقل و معقول، انتشارات قیام ، قم 1375 .
  14. ژان وال، بحث در ما بعد الطبیعه، ترجمه دکتر یحیی مهدوی و همکارانش، انتشارات خوارزمی، تهران ، چاپ دوم  ، 1380 .
  15. سبزواری، ملا هادی، شرح منظومه، چاپ سنگی .
  16. سجادی، سید جعفر، اصطلاحات فرهنگ علوم فلسفی و کلامی، انتشارات امیرکبیر، تهران، 1375.
  17. شیرازی، صدرالدین محمد، اسفاراربعه، داراحیاءالتراث العربی، بیروت، 1383هـ.
  18. طوسی، نصیر الدین، شرح اشارات ابن سینا، دفتر نشر الکتاب ، 1403 هـ  .
  19. عفیفی، ابوالعلاء، شرحی بر فصوص الحکم، ترجمه دکتر نصر ا... حکمت، انتشارات الهام، تهران ، 1380.
  20. فرغانی، سعید الدین، مشارق الدراری، دفتر تبلیغات اسلامی قم .
  21. قمشه‌ای، آقا محمد رضا، مجموعه آثار حکیم صهبا، کانون پژوهش ، اصفهان، 1378.
  22. مشرع الخصوص الی معانی النصوص، دفتر تبلیغات اسلامی قم، 1379 .
  23. مطهری، مرتضی، مقالات فلسفی، انتشارات حکمت ، تهران ، 1366 .
  24. نامه مفید. 
  25. نهج البلاغه.
  26. کاپلستون، فردیک، تاریخ فلسفة غرب، ترجمه جلال‌الدین مجتبوی، انتشارات سروش، تهران، چاپ دوم، 1375.

 

CAPTCHA Image