In Jean-Paul Sartre’s view, being is subdivided into three regions: being-in-itself which lacks self-consciousness and is massive, full and actual; being for-itself or consciousness which is dynamic and spontaneous; and finally being-for-others. The principle which is the starting point of Sartre’s thought is the notion of man’s existence preceding his essence, which paves the way for man’s liberty, free choice, responsibility, and realization of his identity in future. The ‘for-itself’ is the same as man but not in regard to his body but with respect to his awareness, freedom, actions, and power to negate. Consciousness alone is meaningless; it is always shaped through relationships with the world and other consciousnesses. Man can always negate some affairs, so he is totally free; his freedom although is total but is within a set of human circumstances. Awareness of this total freedom and responsibility is accompanied by ‘anguish’; and such freedom opens up a range of possibilities which may result in bad faith and self-deception. Freedom and self-consciousness are manifested in our actions and our actions constitute ourselves.
بارنز، هیزل، مجموعه مقالات همایش جهانی حکیم ملاصدرا، مقالهی« نظرسارتر در بارهی ذهنیت، آگاهی و خود: برخی پیامدهای فلسفی و علمی» ج 7، انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا، تهران، 1382.
بهاندری، دی. آر.، مجموعه مقالات همایش جهانی حکیم ملاصدرا، مقالهی «سارتر، آزادی و مسئولیت» ج 7، صدرا. انتشارات بنیاد حکمت اسلامی، تهران: 1382.
تایشمن، جنی، فلسفه اروپایی در عصر نو، محمد سعید حنایی کاشانی، نشر مرکز، تهران: 1379.
__________ ، ادبیات چیست، ابوالحسن نجفی و مصطفی رحیمی ، کتاب زمان، تهران: 1348.
__________ ، اگزیستانسیالیسم و اصالت بشر، مصطفی رحیمی، انتشارات مروارید، چاپ پنجم، تهران: 1355.
سولومون، ک. رابرت، فلسفه اروپایی از نیمه دوم قرن هیجدهم تا واپسین دهه قرن بیستم: طلوع و افول خود, محمد سعید حنایی کاشانی، انتشارات قصیده، تهران: 1379.
علوی تبار، هدایت، «وجود فینفسه در فلسفه سارتر» نامه مفید، سال نهم، شماره36، خرداد- تیر 1382.
کاپلستون، فردریک، فلسفه معاصر، علی اصغر حلبی، کتابفروشی زوار، 1361.
کرنستون، موریس، تحلیلی از آزادی، جلال الدین اعلم، مؤسسه انتشارات امیر کبیر، چاپ سوم، تهران: 1370.
Amiri, R. (2007). Being for-Itself in Sartre’s Philosophy: A Critical Examination. Journal of Philosophical Theological Research, 8(31-32), 293-319. doi: 10.22091/pfk.2007.327
MLA
Reza Amiri. "Being for-Itself in Sartre’s Philosophy: A Critical Examination". Journal of Philosophical Theological Research, 8, 31-32, 2007, 293-319. doi: 10.22091/pfk.2007.327
HARVARD
Amiri, R. (2007). 'Being for-Itself in Sartre’s Philosophy: A Critical Examination', Journal of Philosophical Theological Research, 8(31-32), pp. 293-319. doi: 10.22091/pfk.2007.327
VANCOUVER
Amiri, R. Being for-Itself in Sartre’s Philosophy: A Critical Examination. Journal of Philosophical Theological Research, 2007; 8(31-32): 293-319. doi: 10.22091/pfk.2007.327
Send comment about this article