Illuminationist epistemology is a transcendent system which can explain the position of inherent knowledge and its relationship with other kinds of human knowledge. Self-evidence, infallibility, stability, generality, potentiality to describe the universality and gradation are among the features of inherent knowledge in Sohrevardi's view. The conceptual scope of inherent knowledge expands particularly in luminous system and illuminationist science of soul, such that empirical knowledge is possibly a sub-category of inherent knowledge when rereading the concept and theories related to modes of perception. According to Mulla Sadra's illuminationist view, intellectual knowledge has an analytical, abstract, and combinative function, is generally acquired and distinct from inherent knowledge. According to Sohrevardi's view, however, intellectual knowledge is explained in a way that can have a strong relationship with inherent knowledge. Some kinds of intuitive knowledge have also features which are the same of those of inherent knowledge. Using a descriptive-analytical method and citing evidence and documents, the present paper seeks to study these issues, given the central position of inherent knowledge in the intellectual system of illuminationist knowledge.
دهخدا، علیاکبر،1373، لغت نامهی دهخدا، تهران، مؤسسه چاپ و انتشارات دانشگاه تهران.
سجادی، سید جعفر، 1374، فرهنگ معارف اسلامی، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
شهرزوری، شمس الدین محمد،1380، شرح حکمه الإشراق، تصحیح، تحقیق و مقدمه، دکتر حسین ضیائی، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
شیخاشراق، 1375، مجموعه مصنفات، تصحیح: هانری کربن؛ سید حسین نصر و نجفقلی حبیبی، ج1، (تلویحات، مشارع و مطارحات)، چ دوم، تهران، مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
ـــــــــ، 1375، مجموعه مصنفات، تصحیح: هانری کربن؛ سید حسین نصر و نجفقلی حبیبی، ج2، (حکمه الاشراق)، چ دوم، تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
ــــــــ، 1375، مجموعه مصنفات، تصحیح: هانری کربن؛ سید حسین نصر و نجفقلی حبیبی، ج3 ( مشتمل بر مجموعه آثار فارسی)، چ دوم، تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
ـــــــ، 1375، مجموعه مصنفات، تصحیح: هانری کربن؛ سید حسین نصر و نجفقلی حبیبی، ج4 (الواح الاعمادیه، اللمحات)، چ دوم، تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
طباطبایی، 1387، ترجمه و شرح نهایه الحکمه، ترجمه: علی شیروانی، چ هشتم، قم: بوستان کتاب.
عباس عارفی، 1389، بدیهی و نقش آن در معرفت شناسی، چاپ اوّل، (قم: انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
قطبالدین شیرازی، 1383، شرح حکمه الاشراق، چ اول، تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
مظفر، محمدرضا، 1384، منطق، ترجمه و شرح: علی شیروانی، قم: دارالعلم.
یزدانپناه، یدالله، 1389، حکمت اشراق، چاپ اول، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
Mostaghimi, M. S., & Fattahi, M. (2016). Inherent Knowledge and Its Relationship with the Kinds of Knowledge Acquired Through Other Perceptive Faculties. Journal of Philosophical Theological Research, 18(1), 27-47. doi: 10.22091/pfk.2016.744
MLA
Mahdiah Sadat Mostaghimi; Mozhgan Fattahi. "Inherent Knowledge and Its Relationship with the Kinds of Knowledge Acquired Through Other Perceptive Faculties". Journal of Philosophical Theological Research, 18, 1, 2016, 27-47. doi: 10.22091/pfk.2016.744
HARVARD
Mostaghimi, M. S., Fattahi, M. (2016). 'Inherent Knowledge and Its Relationship with the Kinds of Knowledge Acquired Through Other Perceptive Faculties', Journal of Philosophical Theological Research, 18(1), pp. 27-47. doi: 10.22091/pfk.2016.744
VANCOUVER
Mostaghimi, M. S., Fattahi, M. Inherent Knowledge and Its Relationship with the Kinds of Knowledge Acquired Through Other Perceptive Faculties. Journal of Philosophical Theological Research, 2016; 18(1): 27-47. doi: 10.22091/pfk.2016.744
Send comment about this article