The Effect of Non-Cognitive Factors on Knowledge in the Mirror of Mathnawi

Document Type : Research Paper

Authors

1 Ph.D. student of philosophy and theology of Qom University

2 Qom University Department of Persian Literature

Abstract

One of the most important philosophical, theological and mystical issues which has an effective training function, especially in monotheistic training, is the effect of non-cognitive factors such as will, spiritual dispositions, behavioral patterns, desires, affections, and intentions on the process of man's perceptions including his anthropological, theological, cosmological attitudes, and his understanding of the meaning of life and the pure life, etc. The issue is regarded as a bridge between epistemology and ethics. The aim of present paper is to review the claim more carefully and find out Mawlawi's view in this regard. The most important point of the paper is that Mawlawi also believed in the effect of non-ideological realms on the realm of ideas and beliefs. Therefore, the most important instances of non-cognitive factors that cause the transparency or opacity of human cognition are introduced and the importance of non-cognitive factors in man's cognitive foundations is discussed, having understood Mawlawi's views in this regard. 

Highlights

ا

Keywords


قرآن کریم، ترجمۀ حسین الهی قمشه‌ای.
ابراهیمی دینانی، غلامحسین. (1393). نصیر الدین فیلسوف گفتگو. تهران: هرمس.
 اشکوری فنایی، محمد. (1374). معرفت‌شناسی دینی. تهران: نشر برگ.
 آذربایجانی، مسعود. (1385). درآمدی بر روان‌شناسی دین. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
 انقروی، اسماعیل. (1380). شرح کبیر انقروی بر مثنوی معنوی. ترجمۀ عصمت ستار زاده. تهران: برگ زرین.
 بوخنسکی، ا.م. (1379). فلسفه معاصر اروپایی. ترجمه شرف الدین خراسانی. تهران: علمی فرهنگی.
 پورسینا، زهرا. (1385). تأثیر گناه بر معرفت. قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
جامی، نور الدین عبدالرحمن. (1370). نفحات الانس. با مقدمه و تصحیح و تعلیقات دکتر محمود عابدی. تهران: اطلاعات.
 جعفری، محمد تقی. (1351). تفسیر و نقد و تحلیل مثنوی. تهران: انتشارات اسلامی.
 جیمز، ویلیام. (1372). دین وروان. ترجمۀ علی قائمی. قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
 جوادی آملی، عبدالله. (1385). تفسیر موضوعی قرآن. قم: اسراء.
 حسینی، نجم السادات. (1393). تأثیر عوامل غیرمعرفتی بر باورهای دینی. قم: نشر ادیان.
 ﺧﻨﺪان، اﺻﻐﺮ. (1384).ﻣﻐﺎﻟﻄﺎت. ﻗﻢ: ﻣﺆﺳﺴﻪ ﺑﻮﺳﺘﺎن ﮐﺘﺎب.
دباغ، سروش. (1384). سکوت و معنا. تهران: صراط.
 زرین کوب، عبدالحسین. (1377). پله پله تا ملاقات خدا. تهران: انتشارات علمی.
 زرین کوب، عبدالحسین. (1379). سرّنی. نقد و شرح تحلیلی و تطبیقی مثنوی. تهران: انتشارات علمی.
 زمانی، کریم. (1381). شرح جامع مثنوی. تهران: انتشارت اطلاعات.
شیروانی، علی. (1382). کلیات فلسفه. قم: نصایح.
 شیمل، آن ماری. (1382). شکوه شمس. ترجمۀ حسن لاهوتی. تهران: انتشارات علمی فرهنگی.
صدوق، محمد ابن علی. ( 1395ق). من لا یحضره الفقیه. قم: دارالکتب الاسلامیه.
 صدوق، محمد ابن علی. (1284). کاشف الاسرار فی ترجمه جامع الاخبار.ترجمه شرف الدین خویدکی. تهران:کتابفروشی اسلامیه.
 عبدالحکیم، خلیفه. (1383). عرفان مولوی. ترجمۀ احمد محمدی و احمد میر علایی. تهران: انتشارات علمی فرهنگی.
علیزاده، عبدالرضا. (1383). جامعه شناسی معرفت. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
 فروزانفر، بدیع الزمان. (1373). شرح مثنوی شریف. تهران: انتشارات علمی فرهنگی.
 فولادی، حفیظ الله. (1384). معرفت و جامعه. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
 حرعاملی، شیخ محمد ابن حسن. (1409). وسائل الشیعه. به تصحیح حاج شیخ محمد سرازیو تعلیق شیخ ابوالحسن شعرانی. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
کلینی، محمد ابن یعقوب. ( 1407 ق).اصول کافی. قم: دار الکتب الاسلامیه.
کمپانی زارع، مهدی. (1391). مولانا و مدرسه عشق. تهران: نشر نگاه معاصر.
 مانهایم، کارل.(1380). ایدئولوژی و اتوپیا. ترجمۀ فریبزرمجیدی. تهران: انتشارات سمت.
مجلسی، محمد باقر. (1413). بحار الانوار. بیروت: دار الاضواء.
محمدی، استاد کاظم. (1385). مولانا و دفاع از عقل.کرج: نجم کبری.
 معلمی، حسن. (1383). معرفت‌شناسی. قم: مرکز جهانی علوم اسلامی.
معن، شیخ حسین. (1387). تربیت توحیدی و نقش آن در پی‌ریزی شخصیت اسلامی. ترجمۀ احمد ناظم. قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
 ملکیان، مصطفی. (1381). سیری در سپهر جان، مقالات و مقولاتی در معنویت. تهران: نگاه معاصر.
 ملکیان، مصطفی. (1381). ﻃﺒﻘﻪﺑﻨﺪی ﺷـﺒﻬﺎت دﯾﻨـﯽ ، دین ﭘﮋوﻫـﯽ در ﺟﻬـﺎن ﻣﻌﺎﺻـﺮ (27-40) . ﻗـﻢ: ﻣﺆﺳﺴﻪ اول اﻧﺘﺸﺎرات اﺣﯿﺎﮔﺮان. 
 موحد، صمد. (1384). نگاهی به سرچشمه‌های حکمت اشراق. تهران: طهوری.
 مولوی، جلال الدین بلخی. (1383). کلیات دیوان شمس تبریزی. تصحیح بدیع الزمان فروزانفر. تهران: انتشارات پژوهش.
 مولوی، جلال الدین بلخی. (1375). مثنوی معنوی. به تصحیح رینولد نیکلسن. تهران: انتشارات توس.
 همایی، جلال الدین. (1366). مولوی نامه. تهران: مؤسسه نشر هما.
 Agustine , Saint. (1971). The city of God. tranclated by Morcus Dods. in Great Books of the western World , Robert Maynard Hutchins , William Bentoon , Publisher , Encyclopedia Britannica , INC., Ninetheenth printing ( Hereafter : city of God)  
 Craig, Edmard. (1988 ). Routledge Encyclopedia of philosophy. Routledge.
James William. (2008).The Will to believe. New York: Henry Holt.
Parkinson. (1983). G.H.R . An Encyclopedia of philosophy. London: Routledge.
Platinga. (1983). Reason and Belif in God. New York: Macmillan Publishing Co . London , collier Macmillan Publishing.
CAPTCHA Image