analysis and investigation of Ibn sina's opinion about motion cause on basis of his existence approach

Document Type : Research Paper

Authors

1 Visiting Lecturer of Department of Theology, Payam-e-Noor University.

2 Assistant professor of Department of Philosophy and Theosophy, Shahed University

Abstract

Having deprived the principle of causality as existence-giver from the position of existing agents in natural world, Avicenna used the construction of motive agent to justify their effects. However, careful reflection on how motion exists and its meaning implies that in Avicenna's system of thought motion is a possible fact and consequent accident, so it needs an independent cause in its creation to create it. Thus, natural agent which was first supposed to be the donor of motion is now considered existence-giver, given the above explanation.  This poses the following questions: what is the role of natural agent at the end? What does it mean when it is said that natural agent bestows motion? Is there any difference between creating motion and creating other creatures, which allows Avicenna to attribute causality as motion-creator to natural agent? The present paper discusses and analyzes Avicenna's view in two parts of creative cause and motive cause while referring to superficial inconsistency in his words, and tries to use his "theory of inclination"  to remove this inconsistency.

Keywords


ابن‌سینا، حسین ابن عبدالله. (1404 ه.ق [الف]). التعلیقات. تحقیق عبدالرحمن بدوی. بیروت: مکتبة الاعلام الاسلامی
ابن‌سینا، حسین ابن عبدالله. (1404ه.ق[ب]). الشفا(الهیات). تصحیح سعید زاید. قم: مکتبة آیة الله المرعشی.
ابن‌سینا، حسین ابن عبدالله. (1404ه.ق[ج]).  الشفا(الطبیعیات)، فن سماع طبیعی. تحقیق سعید زاید. قم: مکتبة آیة الله المرعشی، ج1.
ابن‌سینا، حسین ابن عبدالله. (1980م). العیون الحکمة(الهیات). چاپ دوم. تحقیق عبدالرحمن بدوی. بیروت: دارالقلم.
ابن‌سینا، حسین ابن عبدالله. (1371ه.ش). المباحثات. چاپ اول. توضیح و مقدمه محسن بیدارفر. قم: انتشارات بیدار.
ابن‌سینا، حسین ابن عبدالله. (1379ه.ش).  النجاة من الغرق فی بحر الضلالات. چاپ دوم. مقدمه و تصحیح محمد تقی دانش پژوه. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
ابن‌سینا، حسین ابن عبدالله. (1383ه.ش). دانشنامه علایی (الهیات). مقدمه و حواشی و تصحیح دکتر محمد معین. همدان: دانشگاه بوعلی سینا.
ابن‌سینا، حسین ابن عبدالله. (1400ه.ق). رسائل (رساله حدود). قم: انتشارات بیدار.
ذبیحی، محمد. (1386).  فلسفه مشاء؛ با تکیه بر اهم آرای ابن سینا. تهران: سمت.
طوسی، خواجه نصیر الدین. (1375). شرح الاشارات و التنبیهات. (ج3). قم: نشر البلاغه.
مطهری، مرتضی. (1389). مجموعه آثار6 (اصول فلسفه و روش رئالیسم). جلد اول از بخش فلسفه. چاپ چهاردهم. تهران: انتشارات صدرا.
مطهری، مرتضی. (1384). مجموعه آثار11(درسهای اسفار(مبحث حرکت) ). جلد هفتم از بخش فلسفه. چاپ اول. تهران: انتشارات صدرا.
ملکشاهی، حسن. (1390). ترجمه و شرح اشارات و تنبیهات. (ج1). تهران: سروش.
ملکشاهی، حسن. (1388). حرکت و استیفای اقسام آن. چاپ چهارم. تهران: سروش.
نصر، سید حسین. (1377).  نظر متفکران اسلامی درباره ی طبیعت. تهران: خوارزمی
CAPTCHA Image