The Role of Prophet in Receiving Revelation, Based on Farabi, Mulla Sadra and Avicenna's View, and a Critique of Some Contemporary Intellectuals' View

Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD students of Shi'ite studies of University of religions and denominations (Corresponding Author)

2 Associate professor of department of religions and denominations, Imam Sadiq University, fateme_soleimani@yahoo.com

Abstract

Muslim thinkers have scrutinized and analyzed the very important issue of revelation and how a prophet received it. Among them, Farabi is the first thinker who systematically analyzes revelation and prophethood. He provides an epistemological explanation for revelation and believes that prophet's acquired intellect receives revealed knowledge and forms realities and intelligible entities with the help of imaginal power, having transcended and attached to active intellect. Considering a role for intuitive power in the process of revelation and explaining the levels of intellects, Avicenna also believes that prophet receives intellectual realities and forms them with the help of imaginal power. Similarly, Mulla Sadra believes that active intellect actualizes potential intellect. He believes that the revealed are distinct form the unrevealed in terms of the quality of receiving intelligibles, their quantity and how they join to the origin of intelligibles. He uses intuitive power and sacred intellect to explain the distinction. These three philosophers believe that prophet is the "recipient" of revelation, who receives sciences through intellects and then without intermediary, having joined to or united with the invisible world.
 

Keywords


قرآن کریم.
نهج البلاغه.
ابن سینا، حسین ابن عبداللّه. (1363). ‌‌المبدأ و المعاد. تهران: مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاه مک‌گیل.
ابن سینا، حسین بن عبد اللّه. (1400ق). رسائل ابن سینا (رسالة فی الفعل و الانفعال و اقسامهما). قم: انتشارات بیدار.
ابن سینا، حسین بن عبد اللّه. (1383). ‌‌الاشارات و التنبیهات. قم: نشر البلاغة.
ابن منظور، محمد بن مکرم. (1405 ق). ‌‌لسان العرب. قم: نشر ادب الحوزه.
الازهری الهروی، محمد بن احمد بن الازهر. (1425 ق). تهذیب اللغه. بیروت: دار الکتب العلمیة.
جهامی، جیرار. (1998). موسوعة مصطلحات الفلسفه عند العرب. بیروت: مکتبة لبنان ناشرون.
راغب اصفهانی، حسین بن محمد بن فضل. ( 1363). ‌‌تحقیق مفردات الفاظ قرآن. ترجمه: سید غلامرضا خسروی حسینی. تهران: انتشارات مرتضوی.
سروش، عبد الکریم. کلام محمد. متن گفت‌وگو با میشل هوبینگ. قابل دسترسی در سایت:
http://www.drsoroush.com. Accessed March.9.2008
سروش، عبدالکریم. بشر و بشیر. پاسخ سروش به آیة‌اللّه جعفر سبحانی. قابل دسترسی در سایت:
http://www.tabnak.ir. Accessed March.9.2008
سید مظهری، منیره. (1391). ‌‌فارابی و تحلیل فلسفی نبوت. مجموعه مقالات همایش فارابی. انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
شیرازی، محمد ابن ابراهیم  (ملاصدرا). (1381). ‌‌المبدأ و المعاد ‌‌فی الحکمة المتعالیة. ‌‌تصحیح، تحقیق و مقدمه: محمد ذبیحی و جعفر شاه‌نظری. تهران: انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
شیرازی، محمد ابن ابراهیم  (ملاصدرا). (1382). ‌‌الشواهد الربوبیه فی المناهج السلوکیه.صحیح و تحقیق و مقدمه سید مصطفی محقق داماد. تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
شیرازی، محمد ابن ابراهیم  (ملاصدرا).  (1386). مفاتیح‌ الغیب. تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
شیرازی، محمد ابن ابراهیم  (ملاصدرا). ( 1380). ‌‌الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة العقلیة. تصحیح، تحقیق و مقدمه: مقصود محمدی. تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
طباطبایی، سید محمد حسین (علامه طباطبایی). (1362). ‌‌المیزان فی تفسیر القرآن. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
طبرسی، ابو علی الفضل بن الحسن. (بی‌‌تا). تفسیر مجمع البیان. ترجمه ضیاءالدین نجفی. تهران: مؤسسه انتشارات فراهانی.
فارابی، ‌‌ابونصر محمد. (1376). ‌‌السیاسة المدنیه. ترجمه و شرح ملکشاهی، .تهران: انتشارات سروش.
فارابی، ‌‌ابونصر محمد. (1995ه ق). ‌‌آراء اهل المدینة الفاضلة و مضاداتها. شرح: علی بو ملحم. بیروت: دار و مکتبة الهلال.
قائمی‌نیا، علیرضا. (1381). وحی و افعال گفتاری. قم: انتشارات زلال کوثر.
‌‌مجلسی، محمدباقر (علامه مجلسی). (1403 ق). بحار النوار. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
مدکور، ابراهیم. (1360). دربارۀ فلسفۀ اسلامی و روش تطبیق آن. ترجمه: عبدالمجید آیتی. تهران: انتشارات امیرکبیر.
ملایری، موسی. (1384). تبیین فلسفی وحی (از فارابی تا ملاصدرا). قم: انتشارات کتاب طه.
CAPTCHA Image