A Comparative Study of Maimonides and Avicenna's Views about Resurrection

Document Type : Research Paper

Author

Assistant professor of The Organization for Researching and Composing University textbooks in the Humanities (SAMT)

Abstract

Avicenna and Maimonides are philosophers of religion, who were concerned about rational affirmation of their religious beliefs. Based on his Islamic view, Avicenna accepts bodily and spiritual resurrection, but has two different approaches to their acceptance. He accepts bodily resurrection not by argument but because of his faith in the Word of God, and proves spiritual resurrection by argument. He provides spiritual exoteric interpretation of resurrection and all its characteristics and attributes, and believes that pleasure and pain is eternal, belonging to the soul. It is the soul that experiences happiness or unhappiness after separating from body. The ultimate pleasure is looking at the essence of God and angels. In the same vein, Maimonides provides arguments to prove spiritual resurrection and believes in punishment and reward, and hereafter spiritual pleasure and pain. He holds that the ultimate pleasure is seeing Our Sheikh, interpreted as knowledge. The present paper seeks to compare these two philosophical views, one based on Islam and the other on Judaism.

Keywords


ابن سینا، حسین بن عبداللّه  (١٣٥٠). رساله اضحویه. تصحیح و تعلیقات: حسین خدیو‌جم. تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
‌‌‌ابن سینا، حسین بن عبداللّه.  (١٣٦٣) المبدا و المعاد. به اهتمام عبداللّه نورانی. تهران: مؤسسه مطالعات اسلامی مک‌گیل با همکاری دانشگاه تهران.
‌‌‌ابن سینا، حسین بن عبداللّه.  (١٣٦۴)، نجات. با مقدمه محمدتقی دانش‌پژوه، تهران: دانشگاه تهران.
‌‌‌ابن سینا، حسین بن عبداللّه.  (١٣٧۵). الاشارات و التّنبیهات. قم: نشر بلاغه
‌‌‌ابن سینا، حسین بن عبداللّه.  (١٤٠۴). التعلیقات، تحقیق و مقدمه از عبدالرحمن بدوی. قم: مکتب الاعلام.
‌‌‌ابن سینا، حسین بن عبداللّه.  (١٤٠۵)، الشفا طبیعیات، مقالۀ ششم و مقالۀ نهم. قم: منشورات مکتبة آیة اللّه مرعشی نجفی.
اپستاین، ایزیدور.  (1393). یهودیت. ترجمه بهزاد سالکی. تهران: موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
ادریس، محمد جلاء  (بی‌تا) التأثیر الاسلامی فی فکر الدینی الیهودی، مصر. القاهره: مکتبة مدبولی.
ارشد ریاحی‌‌‌‌‌، علی.  (1393). حدوث نفس انسانی از دیدگاه فلاسفه اسلامی و سازگاری آن با عالم ذر. پژوهش‌های فلسفی کلامی. دوره 13. شماره 52. ص62-43.
دقیقیان، شیرین دخت.  (1378) نردبانی به آسمان نیایشگاه در تاریخ و فلسفه یهود. تهران: نشر ویدا.
دیوانی، امیر(1376) حیات جاودانه، تهران: معاونت نهاد نمایندگی رهبری‌‌‌‌‌،
زریاب، عباس.  (1374) ابن میمون. دایرة المعارف بزرگ اسلامی. زیر نظر کاظم موسوی بجنوردی. تهران: بنیاد دایرة المعارف بزرگ اسلامی.
صابری‌‌‌‌‌، ملیحه: (1381) بررسی جاودانگی انسان از منظر ملاصدرا. نشریه شناخت، ش 36، ص 33-54. دانشگاه شهید بهشتی.
قندیل، عبدالرزاق احمد. (1984). الاثرالاسلامی فی الفکرالدینی الیهودی، قاهره: دارالتراث.
کتاب مقدس، انتشارات ایلام، چاپ چهارم 2005.
موسی بن میمون.  (بی‌تا). دلالة الحائرین، محقق: حسین آتای. قاهره: مکتبة الثقافة الدینیة.
ولفسن، هری اوسترین.  (1368). فلسفۀ علم کلام. ترجمه: احمدآرام. تهران: انتشارات الهدی.
هنداوی، ابراهیم موسی. (1963م) الاثر العربی فی الفکر الیهودی، مصر القاهره، مکتبة الانجلو المصریه.
 Epstein, I. (ed.), “seder Nazikin, Sanhedrin”, Babilonian Talmud, trans. H. Freedman, London: Socino Press, 1961.
Idem, “seder Zera’im, Berachot”, Babilonian Talmud, trans. Maurice Simon, London: Socino Press, 1961.
Rudvsky, Maimonides,UK, Blackwell, 2010.
Lener, R., “Maimonides Treatise on Resurrection”, History of Religion, University of Chicago press, 1983.
Mishneh Torah, Sefer Madda, Hilchot Yesodey Ha Torah, (1982) New York, Jerusalemes, Moznaim, 1982.
CAPTCHA Image