A Review and Analysis of Man-Nature Relationship in Mulla Sadra's Philosophy

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant professor of Ahl al-Bayt and Quranic studies, University of Isfshan, (Corresponding Author)

2 rezaei@ahl.ui.ac.ir

3 Associate professor of department of Islamic philosophy and theology, University of Isfahan

Abstract

  In Mulla Sadra's philosophical system, human being enjoys a specific stance. He is the only contingent being with existential degrees corresponding and conforming to existential degrees and worlds. Mulla Sadra's environmental philosophy can be regarded as based on the principles and rules founding the system, including fundamentality and gradation of existence, particularly the principles of substantial motion and union of the knower and the known, as well as the stages of creation of soul and its relation with body. Such a philosophy can help us to provide ways to explain the relationship between man and nature, according to which environmental crises occurred to the nature can be managed. In the philosophical system of transcendent theosophy, nature is the manifestation and disclosure of a being continually influencing it in its creation and duration, endowed with knowledge, apprehension and consciousness according to its share in the being, and represents the hidden interior and exterior aspects of reality of existence. Therefore, man's interaction with nature as a living thing is totally different from that which is defined in environmental philosophy based on West's philosophy, which believes in an existential unity between man and nature. The present paper seeks to explain and analyze the meaning of man and nature in Mulla Sadra's philosophy and elaborate on their interrelation.

Keywords


قرآن کریم.
ابن عربی. محی الدین محمد بن علی  (1405ق). فتوحات مکیه (2).(تحقیق: عثمان یحیی). المصریه.
آشتیانی، سید جلال‌الدین. (1380). شرح مقدمه قیصری بر فصوص الحکم. قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی.
جهانگیری، محسن.  (1383). محی‌الدین ابن عربی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
دکارت، رنه.  (1369). تأمّلات. ترجمۀ احمد احمدی. مرکز نشر دانشگاهی. تهران.
شیرازی، محمد ابن ابراهیم  (ملاصدرا).  (1414ق). الحکمة المتعالیة فى‌ الاسفار العقلیة الاربعة. (تصحیح حسن حسن‌زاده آملی). تهران: مؤسسة الطباعة وزراة الثقافة والارشاد الاسلامی.
شیرازی، محمد ابن ابراهیم  (ملاصدرا). (1341). رسالة العرشیه. تصحیح و ترجمه: غلامحسین آهنی. تهران:؟؟؟؟
شیرازی، محمد ابن ابراهیم  (ملاصدرا). (1360). تفسیر القران الکریم. تحقیق: محمد خواجوی. قم: انتشارات بیدار.
شیرازی، محمد ابن ابراهیم  (ملاصدرا). (1375). مجموعۀ رسائل فلسفی؛ رساله شواهد الربوبیة. تحقیق: حامد ناجی اصفهانی. تهران: انتشارات حکمت.
شیرازی، محمد ابن ابراهیم  (ملاصدرا). (1375). ملا شیخ الغیب. تحقیق: محمد خواجوی. تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
شیرازی، محمد ابن ابراهیم  (ملاصدرا). (1385). الشواهد الربوبیه. ترجمه و تفسیر: جواد مصلح. تهران: ؟؟؟؟
شیرازی، محمد ابن ابراهیم  (ملاصدرا). (1410ق). الحکمة المتعالیة فى‌ الاسفار العقلیة الاربعة (2). بیروت: دار احیاء التراث العربی.
فصلنامه علمی ـ پژوهشی معارف اسلامی. شماره16و17. انجمن معارف اسلامی.  (1387)
نصر، سید حسین.  (1383). اسلام و تنگناهای انسان متجدّد. ترجمه: انشاء اللّه رحمتی. تهران: دفتر پژوهش و نشر سهروردی.
Becker, Lawrence. C. (1995) .Applied Ethics.in Ecyclopedia of Ethics.)Ed.( (vol. 1) (Kagan shelly. Normative Ethios. westview press. Oxford. (1998.)
Potter, v. R, Bioethics: Bridge to the futher. Princettal. Engelwood cliffs n. s,)1971.)
CAPTCHA Image