Review and Explanation of "Meta-Propositional Revelation" Approach, According to Transcendent Theosophy

Document Type : Research Paper

Author

Assistant Professor of Ferdowsi University of Mashhad

Abstract

The study of propositional and non-propositional approaches about revelation is one of the important issues in its explanation. Among the existing approaches, Mulla Sadra's approach is particularly significant because it takes account both the propositional and non- propositional aspects of revelation. This approach is very important compared with other approaches that have only considered one aspect of revelation. In Christian theology, there are two general propositional and non-propositional approaches to the explanation of revelation. According to the first approach, the revelation is a set of awareness-creating propositions about God. According to second approach, however, revelation is regarded as God’s act through which He reveals Himself. The contradiction and conflict between these approaches and the critiques made of each indicate the necessity of a new approach toward the explanation of revelation, not found in Christian theology. The present paper seeks to prove that Mulla Sadra’s approach is a new one in which both the propositional and non-propositional aspects of revelation have been taken into consideration. This approach can be considered as the approach of "meta-propositional revelation" because it is based on the principles of ontology, epistemology, anthropology and linguistics, and relates propositional and non-propositional aspects.
 


 

Keywords


اشعری، ابوالحسن  (بی‌تا). اللمع فی الرد علی الزیغ و البدع، قاهره: المکتبة الازهریة للتراث، تصحیح: حموده غرابه.
شهرستانی، عبدالکریم  (1425ق). نهایة الاقدام فی علم الکلام، بیروت: دار الکتب العلمیة، تحقیق: احمد فرید فریدی.
شیرازی، محمد ابن ابراهیم  (ملاصدرا). (1366). تفسیر القرآن الکریم، تحقیق: محمد خواجوی، قم: انتشارات بیدار، چاپ دوم.
شیرازی، محمد ابن ابراهیم  (ملاصدرا). (1354). المبدأ و المعاد، تهران: انجمن حکمت و فلسفه ایران، تصحیح: سید جلال‌الدین آشتیانی.
شیرازی، محمد ابن ابراهیم  (ملاصدرا). (1360). الشواهد ‌الربوبیه، (چاپ دوم) مشهد: المرکز الجامعی للنشر، تصحیح و تعلیق: سید جلال‌الدین آشتیانی.
شیرازی، محمد ابن ابراهیم  (ملاصدرا). (1363). مفاتیح الغیب، مقدمه و تصحیح: محمد خواجوی، تهران: موسسه تحقیقات فرهنگی.
شیرازی، محمد ابن ابراهیم  (ملاصدرا). (1375). مجموعه رسائل فلسفی، تهران: انتشارات حکمت.
شیرازی، محمد ابن ابراهیم  (ملاصدرا). (1387). المظاهر‌الالهیه فی اسرار العلوم الکمالیه، تهران: بنیاد حکمت صدرا، مقدمه و تصحیح: سید محمد خامنه‌ای.
شیرازی، محمد ابن ابراهیم  (ملاصدرا) (1981). الحکمة المتعالیة فی الاسفار العقلیة الاربعة،(چاپ سوم) بیروت: دار احیاء التراث.
قاضی عبدالجبار معتزلی.  (1422ق). شرح الاصول الخمسه، بیروت: دار احیاء التراث العربی، تعلیق احمد بن حسین ابی هاشم.
قاضی عبدالجبار معتزلی.  (1965). المغنی فی ابواب التوحید و العدل، قاهره: الدار المصریه، تحقیق: جرج قنواتی.
هوردن، ویلیام.  (1368). راهنمای الهیات پروتستان، ترجمه: طه طاووس میکائیلیان، تهران: انتشارات علمی فرهنگی.
 Bertram, R.  (1951). “Bruner on Revelation”, Printed in Concordia Theological Monthly, Vol XXII, No 9,  (September, PP. 625-643).
Evans, C. S.  (2005). “Faith and Revelation”, in The oxford Handbook of philosophy of religion, Ed. by William J. Wainright, Oxford University Press: New York.
Facker, G.  (1997). The Doctrine Revelation, Edinburgh: Edinburgh University Press.
Farmer, H. H.,  (1942). The World and God, London: Nisbet.
Fuerbach, L.  (2012). The Essence of Christianity, Translated by George Eliot, Digireads. com Publishing.
Hardy, D.  (2005). Karl Barth in the Modern Theologians, Edited by Daivid Ford, Oxford, Blackwell Publishing
McGrath, A.  (2011). Christian Theology, Fifth Edition, London: Willey- Blackwell.
Schleiermacher, F.  (2003). On Religion, Speeches to its Cultured Despisers, Edited by Richard Crouter, Cambridge: Cambridge University Press
Schwöbell, C.  (2005), Wolfhart Pannenberg in The Modern Theologians, Edited by Daivid Ford, Oxford: Blackwell Publishing.
Taylor, M.  (2007), Ocr philosophy of religion, London: Routledge
CAPTCHA Image