The Peak of Experiencing Pleasure by Intellective Soul and Obstacles of Apprehending It in Avicenna's View

Document Type : Research Paper

Authors

1 Associate professor of department of philosophy and theology, University of Qom

2 Corresponding author, PhD student of philosophy and theology, University of Qom,

Abstract

  Pleasure is a long-discussed issue in philosophy, because it is the result of soul and its powers which are discussed in philosophy. Therefore, such philosophers as Aristotle, Farabi, Avicenna, and Mulla Sadra have discussed it extensively in their writings. In his various works, Avicenna has scrutinized the problem of pleasure. Having referred to one type of pleasure special for each human power, he regards the apprehension of absolute good as the most delightful thing for intellective soul, which should be achieved by removing and overcoming its obstacles, including soul's negligence over its

Keywords


قرآن کریم.
‌‌‌ابن سینا، حسین ابن عبدالله. (1363). المبدأ و المعاد. به اهتمام عبداللّه نورانی. تهران: دانشگاه تهران.
‌‌‌ابن سینا، حسین ابن عبدالله. (1364). ترجمه رساله اضحویه‏. (مترجم ناشناس)، تصحیح، مقدمه و تعلیقات: حسین خدیوجم. تهران‏: انتشارات اطلاعات‏.
‌‌‌ابن سینا، حسین ابن عبدالله. (1377). الهیات من کتاب الشفاء. المحقق: حسن حسن‌زاده آملی. قم: دفتر تبلیغات اسلامی.
‌‌‌ابن سینا، حسین ابن عبدالله. (1379). النجاة من الغرق فی بحر الضلالات. مقدمه و تصحیح محمد تقى دانش‌پژوه‏. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
‌‌‌ابن سینا، حسین ابن عبدالله. (1382). الاضحویه فی المعاد. تحقیق: الدکتور حسن عاصی. تهران: شمس تبریزی.
‌‌‌ابن سینا، حسین ابن عبدالله. (1383). الهیات دانشنامۀ علائى‏. مقدمه،حواشى و تصحیح: دکتر محمد معین. همدان: دانشگاه بوعلی سینا.
‌‌‌ابن سینا، حسین ابن عبدالله. (1383). طبیعیات دانشنامۀ علائی.(چاپ دوم) مقدمه، حواشی و تصحیح: سید محمد مشکوة، همدان. دانشگاه بوعلی سینا.
‌‌‌ابن سینا، حسین ابن عبدالله. (1383)‌‌‌‌‌، رساله نفس‌‌‌‌‌، مقدمه، حواشی و تصحیح: دکتر موسی عمید، همدان: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و دانشگاه تهران.
‌‌‌ابن سینا، حسین ابن عبدالله. (1387). الاشارات و التّتبیهات.(الطبعة الثانیة) التحقیق: مجتبی الزراعی، قم: موسسه بوستان کتاب.
‌‌‌ابن سینا، حسین ابن عبدالله. (1400ق). رسائل ‌‌‌ابن سینا، قم: انتشارات بیدار.
‌‌‌ابن سینا، حسین ابن عبدالله. (1980). ‌عیون الحکمة. مقدمه و تحقیق: عبدالرحمن بدوی. بیروت: دارالقلم.
ابن فارس، احمد  (1404ق). مقاییس اللغه. (ج2). قم: دفتر تبلیغات اسلامی.
ابن منظور‌‌‌‌‌، محمد بن مکرم. (1405ق). لسان العرب. قم: نشر ادب حوزه.
آل یاسین، جعفر. (1405ق). الفارابی فی حدوده و رسومه. بیروت: عالم الکتب.
آمدی، عبدالواحد بن محمد. (1378). غررالحکم و دررالکلم. ترجمه و شرح: هاشم رسولی. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
جرجانی، علی بن محمد. (1370). کتاب التعریفات. ‏ تهران: ناصر خسرو.
الحرّالعاملی، محمد بن حسن (1982). الجواهر السنیة فی الاحادیث القدسیة. بیروت: منشورات مؤسسة الاعلمی للمطبوعات.
خادمی، عین اللّه و مرتضی، حامدی. (؟؟؟؟)  لذّت و اَلم اخروی در فلسفه سینوی. آینه معرفت. 28.
رازى‏، قطب الدین محمد بن محمد. (1375). المحاکمات‏. قم‏: نشر البلاغة‏.
صلیبا، جمیل. (1414ق). المعجم الفلسفی. (ج2)، بیروت: الشرکة العالمیة للکتاب‏.
طریحی، فخرالدین. (1375). مجمع البحرین. ترجمه: سید احمد حسینی. تهران: کتاب‌فروشی مرتضوی.
طوسى‏، نصیر الدین. (1375). ‏ شرح الاشارات و التنبیهات. قم: نشر البلاغة.
فخر رازى. (1373)، شرح عیون الحکمة. مقدمه و تحقیق: محمد حجازى و احمد على سقا، تهران: موسسة الصادق (ع).
فخر رازی (1384). شرح الاشارات و التنبیهات. مقدمه و تصحیح: دکتر نجف‏زاده. تهران‏: انجمن آثار و مفاخر فرهنگى‏.
فراهیدى، خلیل بن احمد. (1410ق). العین. قم: نشر هجرت.
محمدی ری‌شهری، محمد. (1386). میزان الحکمة. ترجمه: حمیدرضا شیخی. قم: موسسه علمی-فرهنگی دارالحدیث.
معین، محمد. (1382). فرهنگ فارسی. تهران: انتشارات بهزاد.
یثربی، سیدیحیی (1383). فلسفه مشاء. قم: بوستان کتاب.
 
start-american-sign-language. com/cochlear-implants_html:https //www
 
CAPTCHA Image