Islamic philosophers used Primitive Predication and Common Predication in two different meanings: 1. as in the proposition 2. as in the subject. Primitive Predication and Common Predication, in the first meaning, are defined as “intentional identity” and as “extensional predication” and in the second meaning, as “intending the intension of the subject” and as “intending the extensions of the subject”. Primitive Predication and Common Predication, in the second meaning, are precisely the Natural and the Non-Natural propositions. In this paper, by examining various applications of Primitive Predication and Common Predication, we deal with the fundamental differences of the mentioned meanings and formalize them by Modern Logic. At the end, we show how Modern Logic can transform the differences into similarities.
---------، 1382، «چیستی ماهیت و احکام آن»، فصلنامه پژوهشی دانشگاه امام صادق (ع)، ش17، ص 73 - 106.
فرامرز قراملکی، احد، 1382، «از طبیعیه تا محمول درجه دو»، مقالات و بررسیها، دفتر 74، ص37-56.
-------------، 1383، «آرا و آثار منطقی جلالالدین دوانی»، فصلنامه اندیشه دینی، ش10، ص85-96.
فلاحی، اسدالله، 1388، «حمل اولی و شایع در منطق قدیم و جدید»، آینه معرفت، ش19، دانشکده الاهیات دانشگاه شهید بهشتی، تابستان، ص19-46.
قوشجی، 1285، شرح تجرید العقائد لنصیر المله و الدین محمد بن محمد الطوسی، قم، منشورات رضی - بیدار - عزیزی.
مصباح یزدی، محمدتقی، 1405، تعلیقه علی نهایة الحکمه، قم، مؤسسه در راه حق.
مطهری، مرتضی، 1377، مجموعه آثار، تهران، انتشارات صدرا، ج9.
مظفر، محمدرضا، 1947، المنطق، بغداد، مطبعه التفیض.
میرداماد، محمدباقر، 1385، الافق المبین (جلد دوم از مصنفات میرداماد)، به اهتمام عبدالله نورانی، تهران، دانشگاه تهران و انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
واعظی، اصغر، 1382، «بررسی تحلیلی برهان وجودی آنسلم»، پژوهشنامه علوم انسانی، ش39 و 40، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی، ص129 - 160.
همتی، همایون، 1386، «کاوشی درباره برهان وجودی آلستون، دکارت و ابنسینا»، مجموعه مقالات همایش بینالمللی ابنسینا به آدرس http://www.buali.ir/article-fa-149.html. همچنین، چاپ مجدد و مختصر با عنوان «دیدار مجدد از برهان وجودی: کاوشی درباره برهان وجودی آلستون، دکارت و ابنسینا»، اطلاعات حکمت و معرفت، ش17، مرداد 1386، ص13- 16.
Fallahi, A., & Muvahhed Abtahi, S. B. (2010). Primitive and Common Predications, as in the Proposition and as in the Subject. Journal of Philosophical Theological Research, 11(43-44), 5-27. doi: 10.22091/pfk.2010.151
MLA
Asadullah Fallahi; S. B. Muvahhed Abtahi. "Primitive and Common Predications, as in the Proposition and as in the Subject". Journal of Philosophical Theological Research, 11, 43-44, 2010, 5-27. doi: 10.22091/pfk.2010.151
HARVARD
Fallahi, A., Muvahhed Abtahi, S. B. (2010). 'Primitive and Common Predications, as in the Proposition and as in the Subject', Journal of Philosophical Theological Research, 11(43-44), pp. 5-27. doi: 10.22091/pfk.2010.151
VANCOUVER
Fallahi, A., Muvahhed Abtahi, S. B. Primitive and Common Predications, as in the Proposition and as in the Subject. Journal of Philosophical Theological Research, 2010; 11(43-44): 5-27. doi: 10.22091/pfk.2010.151
Send comment about this article