بنیانی, محمد. (1388). حدوث یا قدم عالم از منظر فلسفه، عرفان ومقایسه با آیات و احادیث. پژوهشهای فلسفی کلامی, 10(40), 261-288. doi: 10.22091/pfk.2009.207
محمد بنیانی. "حدوث یا قدم عالم از منظر فلسفه، عرفان ومقایسه با آیات و احادیث". پژوهشهای فلسفی کلامی, 10, 40, 1388, 261-288. doi: 10.22091/pfk.2009.207
بنیانی, محمد. (1388). 'حدوث یا قدم عالم از منظر فلسفه، عرفان ومقایسه با آیات و احادیث', پژوهشهای فلسفی کلامی, 10(40), pp. 261-288. doi: 10.22091/pfk.2009.207
بنیانی, محمد. حدوث یا قدم عالم از منظر فلسفه، عرفان ومقایسه با آیات و احادیث. پژوهشهای فلسفی کلامی, 1388; 10(40): 261-288. doi: 10.22091/pfk.2009.207
حدوث یا قدم عالم از منظر فلسفه، عرفان ومقایسه با آیات و احادیث
افزون بر آموزه های ادیان الهی که به گونه ای به بحث حدوث عالم پرداختهاند، فلاسفه، عرفا و متکلمین نیز به فراخور مقام خود از آن سخن به میان آوردهاند.از دید گاه فلسفی درباره چیستی معنای حدوث سه نظر عمده میان فلاسفه مطرح گردیده که یکی حدوث ذاتی، دوم حدوث دهری و سوم حدوث زمانی حکمت متعالیه است. در کنار نظرات فلاسفه، حدوث زمانی متکلمین و حدوث عرفانی عرفا نیز مطرح گردیده است. به نظر میرسد آموزه های دینی در مورد حدوث عالم مادی بیشتر منطبق بر حدوث زمانی حکمت متعالیه و در مورد عالم مجردات منطبق بر حدوث سرمدی میرداماد میباشند. فلاسفه مشاء، حکمت متعالیه و متکلمین، حدوث عالم را بنا بر وحدت تشکیکی و مستقل انگاری وجودات رابط مطرح کردهاند در حالی که در این نگاه، عالم خلق و آفریده نمیشود بلکه تنها بسط عالم ماده و خروج قوه های آن به سوی فعلیت مطرح می شود. به نظر میرسد با ابهام زدایی مفاهیم کلیدی مانند اراده، ازل، ابد، حدوث و قدم و پیگرفتن سیر بحث حدوث عالم بر مبنای ارتباط وجودات رابط با واجب الوجود بتوان دیدگاه فلسفی منسجم تری از بحث ارائه نمود و با استخراج دیدگاهی جامع از کتاب و سنت در مورد حدوث عالم، همراهی و هماهنگی دین و فلسفه را به نحو مطلوبتری ترسیم کرد.
The temporal creation or eternity of the world in the light of philosophy, mysticism, and theology in comparison with the religious texts
نویسندگان [English]
Muhammad Bonyani
چکیده [English]
Along with the religious doctrines dealing somehow with the issue of temporal creation of the world, some philosophers mystics and theologians have also talked about the issue in proportion of the occasion. As regard to the creation, philosophers have proposed three meanings: essential, supra-temporal, and temporal (of Molla Sadra’s Transcendental Philosophy). Along with these three, two other ones are set forth: the temporal creation of theologians and mystical creation of the mystics. Religious doctrines are more compatible with the temporal creation theory of Molla Sadra as to the material world, and with eternal creation theory of Mir Damad as to the incorporeal world. Peripatetic philosophers, transcendental philosophers, and theologians all have proposed the creation of the world on the basis of hierarchical unity theory and the consideration of dependent beings as independent. In this approach, the world cannot be considered as created, but rather as the expansion of the material word and the development of its potentialities into actuality.
Having shed light on the concepts such as will, eternity, everlasting, creation, pre-existing and following the course of discussion based on the relation of dependent beings to the absolutely independent necessary being, we may propose a more coherently philosophical account of the issue. Thus by drawing a more comprehensive account from the Qur’an and the Sunna on the creation of the world, we may illustrate a better picture of the compatibility between religion and philosophy.
کلیدواژه ها [English]
creation, pre-existence, the world of creation and the world of command, temporal creation, the renewal likes, trans-substantial motion
مراجع
- قرآن الکریم
2- ابراهیمی دینانی، غلامحسین، 1380، قواعد کلی فلسفی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران .