نسبیت معرفت دینی را میتوان از مهمترین مبانی پلورالیسم دینی به شمار آورد. این نظریه متأثر از روش هرمنوتیک غرب است که تلاش میکند این روش را در فهم و تفسیر متون دینی به کار برده، فهم صحیح متن دینی را دستنایافتنی بنمایاند. نسبیتگرایان معرفت دینی برای اثبات مدعای خود به دلایلی چون: تفکیک میان واقعیت و درک ما از واقعیت، ذوبطون و صامت بودن متون دینی و نیز همگانی بودن فهم دینی استناد کردهاند. این نوشتار به نقد دروندینی این نظریه پرداخته، با استمداد از آیات قرآن کریم و کلمات معصومین (علیهمالسلام)، دلایل این پندار را به چالش کشیده، بر این عقیده است که از نگاه دینی حقیقت قابل دستیابی است و ذوبطون بودن متون دینی هیچگاه به معنای کثرت فهمهای متعارض و ناهمگون نیست؛ نیز متون دینی صامت و خالی از معانی نبوده، نور، تبیان و هدایتگر بشر میباشند.
Criticism of Relativity of Religious Knowledge from the Quranic View
نویسندگان [English]
Mohammad Hassan Movahhedi Saveji
چکیده [English]
Abstract
Relativity of religious knowledge can be regarded as one of the most important foundations of religious pluralism. This theory is influenced by hermeneutic method of West which tries to use it to understand and interpret religious texts and show that correct understanding of religious texts is unattainable. Those who believe in the relativity of religious knowledge have referred to such reasons as differentiation between reality and our perception of reality, multi-layeredness and silence of religious texts and universality of religious understanding to prove their claim. The present paper criticizes this theory intra-religiously and challenges its reasons, with the help of Quranic verses and infallible Imams' sayings. It holds that reality is obtainable from a religious point of view and multi-layeredness of religious texts never means plurality of contradictory and heterogeneous understanding and that religious texts are not silent and devoid from meanings; rather, they are light, explanatory and guide man.
کلیدواژه ها [English]
relativity, plurality, Religious Knowledge, absolute reality, religious texts
مراجع
بلاغی. عبدالحجت، حجةالتفاسیر و بلاغ الاکسیر، جلد۴، انتشارات حکمت، قم، چاپ اول، 1345.
حسینى شاه عبدالعظیمى، حسین بن احمد، تفسیر اثنى عشرى، جلد 11، انتشارات میقات، چاپ اول، 1363.
حسینى همدانى، محمد، انوار درخشان در تفسیر قرآن، ج 14، تهران، کتابفروشی لطفی، 1380ق
زمخشری، محمود بن عمر، الکشاف، ج4، بیروت، دار الکتاب العربی، 1325ق.