نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی
نویسنده
استادیار گروه فلسفة اسلامی دانشگاه تربیت معلّم آذربایجان
چکیده
تازه های تحقیق
تأمّل در مطالب پیش گفته، این نتایج را به دست می دهد که: اوّلا واجب تعالی به عنوان نورالانوار در اندیشة سهروردی، عین ظهور و علم است و علم او عین ذات او و ذات او عین قدرت و حیات اوست وبا وجود کثرت مفاهیم، لطمهای به بساطت آن وجود لایتناهی وارد نمیشود .ثانیا واجب تعالی به دلیل صرف الوجود ولایتناهی بودن و به جهت معطی همة اشیاء بودن، واجد همة حقایق معلولاتش است و هیچ کمالی، از وجودِ بی کران او سلب نمیشود.بنابراین علم او به ذات بسیطش، علم به تمام حقیقت اوست و حقیقتِ هیچ موجود و کمالی از علم بی نهایت او غایب نیست. ثالثا همة موجودات پس از ایجاد نیز متعلّق علم حضوری واجب تعالی هستند وصفحات اعیان در پیشگاه حقّ تعالی همچون صفحات اذهان ما در پیشگاه نفوس ما هستند و هیچ ذرّه ای از سیطرة حضور و اشراق و بصر او غایب و مستتر نمیباشد. رابعا اشکالات مطرح شده بر نظر شیخ اشراق در باب علم واجب تعالی چه درحوزة پیش از ایجاد و چه در حوزة پس از ایجاد، موجّه و قابل دفاع به نظر نمیرسند جز این که مدّعای علم حضوری واجب تعالی به اشیای مادّی (غاسقات) از سوی شیخ اشراق، با وجود صدق خود مدّعا، مبنا واستدلال محکمی در حکمت اشراق ندارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسنده [English]
One of they key discussions in the Islamic philosophy is God’s Knowledge, on which philosophers and scholars have presented different opinions. One of these views belongs to Sheikh al-Ishraq. On one hand, he describes the necessary existent as Infinite Light and Manifestation and considers Knowledge the same as manifestation. On the other hand, the reality of Necessary Being is Pure Existence, All-existence, All-rich, the Infinite and the Bestower of everything. So it can be said that he believed in God’s priori and absolute Knowledge and proved it on the basis of his illuminationist philosophy. In addition, he regards God’s Knowledge of real existences, whether incorporeal or corporeal beings, as illuminative presential knowledge. The present article is going to explain Sheikh al-Ishrq’s viewpoint on Divine knowledge, to enumerate the later scholars’ objections and to response them on the basis of Sohrawrdi’s philosophical system.
کلیدواژهها [English]
ارسال نظر در مورد این مقاله