A Critical Examination of Mullā Sadrā’s Theory of the Correspondence of Existential Realms within the Framework of the Epistemological Correspondence Theory of Truth

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استاد، دانشگاه تهران

2 دانشگاه تهران

3 استاد دانشگاه تهران

10.22091/jptr.2025.11701.3184

چکیده

ملاصدرا «مطابقت» را در «نظریه مطابقت صدق» به این‌همانیِ ماهویِ وجود ذهنی و وجود خارجیِ معلوم (عینیت ماهوی) تفسیر می‌کند. به این دیدگاه اشکالی وارد می‌شود و آن اینکه طبق نظریه اصالت وجود صدرایی، وجود ذهنی و وجود خارجی از دو رتبه وجودی ناهمسان برخوردارند؛ بنابراین، این دو وجود نمی‌توانند ماهیتی این‌همان داشته باشند؛ از این رو، نظریه این همانی ماهوی وجود ذهنی و وجود خارجی صدرایی در تعارض با نظریه اصالت وجود او قرار می‌گیرد.
ملاصدرا می‌کوشد با «نظریه تطابق عوالم وجودی» این ناسازگاری را پاسخ گوید. در این مقاله نشان داده ایم که ملاصدرا اگر چه در جهت فهم چیستی مطابقت (این‌همانی ماهوی)، دقیق عمل کرده، اما در پاسخ به اشکال ناسازگاری، نظریه تطابق عوالم (این‌همانیِ وجودی) او ناتمام است؛ زیرا طبق نظریه تطابق عوالم وجودی، معرفت به یک شیء خارجی به معنای معرفت به آن از طریق معرفت به کمالات آن به صورت لابشرط است؛ اما، صرف معرفت لابشرط به کمالات یک شیء خارجی مستلزم معرفت به آن نیست. زمانی می توان از معرفت به یک شیء خارجی سخن گفت که که بتوان آن را از دیگر اشیاء تمییز داد که این امر مستلزم علم به آن شیء به صورت بشرط لا ( ونه لابشرط) است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A Critical Examination of Mullā Sadrā’s Theory of the Correspondence of Existential Realms within the Framework of the Epistemological Correspondence Theory of Truth

نویسندگان [English]

  • Abdolrasoul Kashfi 1
  • Hosein Saadat 2
  • Ahad Faramarz Gharamaleki 3
1 Professor/ University of Tehran
2 University of Tehran
3 Professor of University of Tehran
چکیده [English]

Mullā Sadrā interprets “correspondence” in the “correspondence theory of truth” as the quiddity identity (ʿayniyyat-e māhuwī) between mental existence (wujūd-e dhihnī) and the external existence (wujūd-e khārijī) of the known object. This view faces a challenge: according to Sadra’s principle of the primacy of existence, mental and external existences occupy two distinct existential ranks. Thus, these two existences cannot possess identical quiddities. Consequently, Sadra's theory of the quiddity identity between mental and external existence conflicts with his principle of the primacy of existence. Sadrā attempts to resolve this inconsistency through his theory of the correspondence of existential realms (tatābuq-e 'awālim-e wujūdī). This article demonstrates that while Sadrā provides a precise explanation of what correspondence (in quiddity identity) entails, his theory of existential correspondence falls short in resolving the aforementioned inconsistency, because according to the theory of existential correspondence, knowledge of an external object entails knowing it through knowledge of its qualities in an indeterminate (lā bishart) manner. Yet mere indeterminate knowledge of an object's qualities does not imply knowledge of the object itself. True knowledge of an external object requires distinguishing it from other objects, which necessitates knowing it in a determinate (bishart-e lā) rather than an indeterminate way.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mullā Sadrā
  • Correspondence Theory of Truth
  • Quiddity Identity
  • Existential Identity
  • Mental Existence
  • The Correspondence of Existential Realms
CAPTCHA Image