بازخوانی دیدگاه دو حکیم زنوزی در مسئلۀ وجود ذهنی

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسنده

دانشیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران

10.22091/jptr.2025.11636.3176

چکیده

دیدگاه ملاعبداللّه زنوزی و آقا علی مدرس در مسئلۀ وجود ذهنی متضمن از دو جهت حائز اهمیت است: هم مورد مناسبی برای تبیین نسبت نظریۀ وجود ذهنی با تفسیرهای مختلف اصالت وجود است و هم به خودیِ خود مشتمل بر ابداعاتی ـ نظیر تعمیم نظریۀ وجود ذهنی به مجردات تام از جمله واجب‌تعالی ـ است که لازم است تبیین و ارزیابی شوند. مقالۀ حاضر با روش تحلیلی ـ تفسیرگرایانه دیدگاه دو حکیم زنوزی دربارۀ نظریۀ وجود ذهنی را تبیین کرده و سازگاری آن را با تفسیری که از آموزۀ اصالت وجود ارائه کرده‌اند بررسی کرده است. این کاوش به این نتیجه انجامید که دو حکیم زنوزی به ارتباط نظریۀ وجود ذهنی و آموزۀ اصالت وجود توجه داشته‌اند و علاوه ابتنای استدلال‌های وجود ذهنی بر اصالت وجود، دو مؤلفۀ «حکایت» و «مطابقت» در تقریر مشهور وجود ذهنی را متناسب با تفسیر خودشان از آموزۀ اصالت وجود اصلاح کرده‌اند؛ با وجود این، برخی جنبه‌های دیگاه آنها دربارۀ وجود ذهنی ـ به خصوص بخش‌هایی که وجود ذهنی را به مجردات تام نسبت می‌دهد ـ با تفسیر آنها از آموزۀ اصالت وجود سازگار نیست.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A Re-examination of the Views of the Two Zunūzī Theosophers on the Problem of Mental Existence

نویسنده [English]

  • Mohammad Hosseinzadeh
Associate Professor at Iranian Institute of Philosophy
چکیده [English]

 
The problem of mental existence (wujūd dhihnī) in the thought of the two Zunūzī theosophers, Mullā ‘Abdullāh and Āqā ‘Alī Mudarris, is of particular importance from two perspectives: first, it provides a precise account of the relationship between this theory and radical interpretations of the Primacy of Existence (aṣālat al-wujūd); second, it contains innovations such as the extension of mental existence to pure intelligibles and the Necessary Existent. Through an analytical-interpretive method, this article reconstructs the specific view of these two thinkers on mental existence and assesses its internal consistency with their ontological foundations, especially their interpretation of the Primacy of Existence. The main finding of this research is that the Zunūzī theosophers, fully aware of the conflict between the well-known account of mental existence and their own principle of the Primacy of Existence, endeavored to reconcile the theory with their foundations by redefining the two key components of “representation” (ḥikāyat) and “correspondence” (muṭābaqat). However, a detailed analysis reveals that some of the consequences and implications of their view, particularly regarding the application of mental existence to purely immaterial beings, are not fully compatible with their specific interpretation of the Primacy of Existence and reveal certain tensions within their philosophical system

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mental Existence
  • Primacy of Existence
  • Acquired Knowledge
  • Āqā ‘Alī Mudarris Zunūzī
  • Mullā ‘Abdullāh Zunūzī
CAPTCHA Image