جایگاه‌ «تروّی» در اندیشه فارابی و کارکردهای نظری و عملی آن

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه فلسفه اخلاق دانشگاه قم

2 استاد تمام گروه فلسفه اخلاق، دانشگاه قم، قم، ایران

10.22091/jptr.2025.12868.3292

چکیده

در این مقاله به بررسی مفهوم تروّی در اندیشه فارابی و نقش آن در فرآیند فعل اخلاقی پرداخته‌ایم. فارابی عقل عملی را قوه‌ای محوری در تشخیص و انجام اعمال اخلاقی می‌داند که از طریق تروّی، بهترین اقدام را در موقعیت‌های خاص تعیین می‌کند. تروّی، به‌عنوان فرآیند عقلانی و توانایی نفسانی عقل عملی، شامل چهار مرحله تصویرسازی غایت، بررسی گزینه‌های ممکن، سنجش پیامدها و انتخاب بهینه‌ترین عمل است. این فرآیند با ایجاد هماهنگی میان شناخت کلی و جزئی، معرفت و میل، انسان را به سوی خیر و سعادت هدایت می‌کند. تروّی نه‌تنها به تولید معرفت جزئی محدود نمی‌شود، بلکه با ادراک کلی توسط عقل عملی، اشکال هیوم در مسئله «هست» و «باید» را منحل می‌کند. انسان با بهره‌مندی از تروّی و با پرورش فضایل نفسانی و تحقق تعادل در قوای نفس، در چارچوب اخلاق فضیلت‌گرا، به سعادت می‌رسد. تقویت تروّی از طریق تجربه، تکرار و عادت، ضعف اراده را مرتفع کرده، شکاف میان نظر و عمل را کاهش داده و تصمیم‌گیری اخلاقی را بهبود می‌بخشد. همچنین، با تکیه بر روان‌شناسی اخلاق، تروّی به‌عنوان راهبردی در تربیت اخلاقی معرفی می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The position of «Trawwi» (deliberation) in Farabi's thought and its theoretical and practical functions.

نویسندگان [English]

  • Msoud Heshmati 1
  • Mohsen Javadi 2
1 PhD student, Department of Moral Philosophy, University of Qom
2 Full Professor, Department of Moral Philosophy, Qom University, Qom, Iran
چکیده [English]

This article examines the concept of »deliberation« in Farabi’s philosophy and its role in the process of moral action. Farabi considers practical reason a pivotal faculty for discerning and performing ethical actions, determining the best course of action in specific situations through deliberation. As a rational process and a capacity of practical reason, deliberation involves four stages: envisioning the end goal, evaluating possible options, assessing consequences, and selecting the optimal action. By harmonizing universal and particular knowledge, as well as cognition and desire, this process guides individuals toward goodness and happiness. Deliberation is not limited to generating particular knowledge; through the universal perception of practical reason, it resolves Hume’s “is-ought” problem. By cultivating deliberation and nurturing moral virtues, and achieving balance in the faculties of the soul within the framework of virtue ethics, a human attains happiness. Strengthened through experience, repetition, and habit, deliberation overcomes weakness of will, bridges the gap between theory and practice, and enhances ethical decision-making. Drawing on moral psychology, deliberation is presented as a strategy for ethical education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Tarawwi (deliberation)
  • practical reason
  • practical reasoning
  • moral agent
  • moral act
  • happiness
  • education
  • Farabi
CAPTCHA Image