نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی
نویسنده
دانشیار گروه ادیان و عرفان تطبیقی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
چکیده
تازه های تحقیق
نتیجهگیری
دیدگاه مکتب جَین دربارۀ روح تا اندازهای متفاوت از دیدگاههای دیگر مکاتب هندی است. برای مثال، در این مکتب، روح با آنکه در تقسیمبندی ارائه شده در دستۀ ماده قرار ندارد، اما برخی ویژگیهای مادی، همچون مکانمند بودن، بُعد داشتن و قبض و بسط و تماس و آلایش با مادۀ لطیف کرمه را داراست.
در این مکتب آگاهی نه از طریق حواس ادراکی، بلکه مربوط به گوهر و سرشت روح است و حواس نه ابزاری برای آگاهی، بلکه صرفاً همچون دریچۀ تنظیم شهود مطلق روح عمل میکنند. روح نه همچون دیدگاه برخی مکاتب ذرّهای است و نه چونان باور برخی دیگر، همه جا شمول و فراگیر است. میان ارواح یا جیوَهها همسانی ذاتی وجود دارد که این زمینهء نظریِ مناسبی برای اصل اهیمسا یا عدم خشونت و آزار موجودات است.
ارواح رهایییافته که سرشت و حقیقت ناب خود را بازیافتهاند، جایگاهی برتر از خدایان دارند.
رهایی روح آنگونه که بسیاری از مکاتب دیگر هندو همچون ودانته و سانکهیه میپندارند در گرو معرفت، نیست، بلکه در نتیجۀ ریاضت شدید حاصل میشود که به پیرایش و آزادی روح میانجامد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
نویسنده [English]
Jainism is among the ancient Indian religions and has a history of more than twenty five centuries and is considered to be among the Nastika or non-orthodox Indian religions. The matter of the soul, which is referred to as the Jiva in this school of thought, is one of the important concepts of this religion and is one of the two principal categories of ontology and is also one of the main and primary subject of Jainism philosophy. Jainism considers the actual existence of the soul to be an intuitive matter; however, they have still presented arguments for its existence. In his school of thought, even though the soul is not believed to be material, it has dimensions and expands and contracts in accordance with the body. An infinite number of souls exist and all existents, even elements consist of a soul that has from one up to six perceptional senses in accordance to the body it lives in. In its pure state the soul possesses unlimited awareness and intuition, unlimited rapture and joy, and is absolute perfection and knowledge and awareness is not a characteristic but rather its essence; however, this illuminated essence is encompassed by karma – an extremely subtle matter, as a result of certain actions and feelings and this is the start of its imprisonment. The goal of a Jainism way – farer is to rid the soul of these layers of karma known as lesya and this is attained through asceticism and during the course of successive lives. The purpose of this article is to explain the soul in Jainism through utilizing a descriptive-analytical method and using authentic library resources and shows that teachings in regards to the soul in Jainism are decidedly different from that of other Indian religions.
کلیدواژهها [English]
ارسال نظر در مورد این مقاله