نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی
نویسندگان
1 بژوهشگر بسادکتر ی ، گروه فلسفه علم، دانشگاه صنعتی شریف ، تهران، ایران
2 استاد گروه فلسفه علم، دانشگا ه صنعتی شریف، تهران، ایران
چکیده
تازه های تحقیق
. جمع بندی
این مقاله با جهتگیری طرح مشکل ضرورتانگاری و پاسخ به آن نگارش یافته و به جز اشارهای کوتاه، به دیگر نتایج مناقشهبرانگیز اصل دلیل کافی نپرداخته است.
روایت متعارف اصل دلیل کافی، امکان تحقق وقایع تبیینگریز را انکار میکند. روایتهای ضعیفتری از این اصل وجود دارد که با چنین وقایعی سازگارند اما از سوی دیگر، همچنان در برهان کیهانشناختی به کار میآیند. برخی از فلاسفه معاصر مانند کریگ[1] (Craig, 2003)، اسمیت[2] (Smith, 1995). و رو[3] (Rowe, 1971). از چنین روایتهایی از این اصل حمایت میکنند. امتیاز نسخۀ پیشنهادی پراس این است که افزون بر اینکه وجود وقایع تبیینگریز را انکار میکند، از ایراد ضرورتانگاری هم مبرّا است.[4] بنا بر این، از مزیت بزرگی درمیان روایتهای معاصر از اصل دلیل کافی برخوردار است. همانطور که دیدیم، پراس با انکار موجبیت و ضرورت علّی، تلاش نمود تا با جایگزین نمودن «دلیل» به جای «دلیل کافی» نسخۀ تعدیلشدهاش از اصل را به کرسی بنشاند. از سوی دیگر، ابن سینا و قاطبۀ فیلسوفان مسلمان، با پیش کشیدن دو مفهوم «امکان ذاتی» و «وجوب بالغیر» ایراد ضرورتانگاری را پاسخ میدهند. از نظر آنان، اینکه موجودی، به خودی خود، ممکن باشد با اینکه از جانب علت تامه خود، ضروری شده باشد قابل جمع و هردو طرف این ماجرا با شهود ما نیز کاملاً هماهنگ است. از این رو، در مواجهه با مشکل ضرورتانگاری، نیازی به نفی موجبیت علّی نیست. با توجه به اینکه انکار موجبیت -با توضیحی که در تقریر آرای ابن سینا گذشت- فاصله چندانی با انکار اصل علیت ندارد، انکار آن هزینه قابل توجهی به حساب میآید و از این جهت راه حل حکمای مسلمان از امتیاز بالایی نسبت به راه حل پراس برخوردار است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
In contemporary analytic philosophy, the principle of sufficient reason (PSR) has been attacked due to its controversial results. Among these results, necessarianism (modal collapse) is the most significant one. Indeed, our intuition indicates that there are some things around us which are contingent which means that they could be in another way. Accepting the PSR seems to conflict with this common intuition; if all things have a sufficient reason, is it possible to have contingency or would all things be necessary? In response to this problem, several answers have been presented which we will recount briefly in this paper , nevertheless the main points that we have emphasized in this paper are: 1. explaining the problem of necessarianism based on the text of one of the pioneer thinkers in this regard (Van Inwagen) who refuted the principle and 2. an answer to this problem from one of the most important researchers on the issue (Pruss) who tries to solve the problem by denying causal necessity. Finally, we examine the solution of Muslim philosophers especially Ibn-Sina (Avicenna) who solved the problem without refuting causal necessity.
کلیدواژهها [English]
ارسال نظر در مورد این مقاله