نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی
نویسنده
دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه مفید
چکیده
تازه های تحقیق
لاک بحث خود را با توصیف "وضع طبیعی" آغاز میکند. وضع طبیعی، وضعیت بشر قبل از تحقق جامعه مدنی است. البته انسانها در وضع طبیعی نیز به شکل اجتماع زندگی میکنند؛ چرا که بشر ذاتاٌ موجودی اجتماعی است. قانونی که در این وضعیت حاکم است" قانون طبیعی" است. قانون طبیعی احکام اخلاقی عقل است که در وضعیت طبیعی راهنمای انسانها است.
کاملاٌ روشن نیست که لاک وضع طبیعی را تا چه میزانی به صورت فرضیة صرف میداند و تا چه اندازه آن را واقعیت تاریخی میپندارد، اما برخی سخنان او نشان میدهد که وی بیشتر تمایل دارد که وضع طبیعی را به عنوان مرحلهای که حقیقتاٌ در تاریخ بشر وجود داشته، بپذیرد.
وی در چند موضع تصریح دارد که مردم بوسیلة قراردادی اجتماعی، حکومتی مدنی تأسیس میکنند و از وضع طبیعی خارج میشوند .لاک در عین اینکه به تحقق قرارداد اجتماعی میان انسانها در وضعیت طبیعی اشاره میکند، در مواردی هم دلیل تأسیس جامعة سیاسی را رضایت شهروندان میداند و شهروندان از باب وفای به پیمان ملزماند از فرامین حکومتی که خود به وجود آوردهاند تبعیت کنند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسنده [English]
Political obligation” is a pivotal subject in the political philosophy. The core of the discussion is that, on one hand, the governor has the right to rule, and on the other hand, the citizens must obey a political system. In this concern, there have been propounded several theories. The present essay attempts to examine critically English philosopher John Locke’s notion of political obligation. In brief, Lock’s social theory, known as consent theory, holds that the legitimacy of the governments and the obligation of citizens to obey the governor are based on the consent of the governed.
کلیدواژهها [English]
ارسال نظر در مورد این مقاله